Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi TT RS (2016)

Geschreven door Hans Dierckx op

Ook nu weer legt Audi een vijfcilinder in de TT RS. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Net als de vorige krijgt ook de derde generatie van de Audi TT een RS-versie. Met heerlijk grollende vijfcilinder, zoals het erfgoed het voorschrijft, en vooral duivels snel. De TT RS in een notendop:

  • Volledig nieuwe 2.5 TFSI, goed voor 400 pk
  • 0-100 km/u in nauwelijks 3,7 seconden
  • Vierwielaandrijving en zeventraps-DSG standaard
  • Extreem luid met de uitlaatkleppen geopend
  • Als Coupé of Roadster

400 pk in een Audi TT?!

Inderdaad, het kan niet op. Een paardenstal van 400 stuks, dat is haast zoveel als in de vorige R8 met V8. Het is ook een stuk meer dan Porsche zijn 718 Boxster/Cayman gunt. De prestaties zijn dan ook die van een supercar: met lanceercontrole doet de nieuwste RS de 0-100 km/u in amper 3,7 seconden.

Wat is er nieuw aan de motor?

Hij is volledig van een wit blad heropgebouwd, alle basiscomponenten zijn een stuk lichter (zoals de carterpan uit magnesium) geworden, 26 kilo in totaal. En hij draagt de grootste turbo van alle Audi’s, een joekel is dat dus. Het resultaat: 400 pk, en liefst 480 Nm vanaf 1.700 opm. Dat is een serieuze duw in de rug.

Vooral in de Dynamic-stand, want dan blijft de gasklep altijd een béétje open staan om de turbodruk op peil te houden. Combineer het met de zeventraps-S tronic in S-stand en hij schiet weg nog voor je ‘ju’ kan zeggen.

Leuk aan zo’n vijfpitter is natuurlijk het geluid, met dat oneven aantal cilinders. De Duitsers zetten het nog eens extra in de verf met een uitlaatlijn met actieve flaps. Met een druk op de knop kan je ze openen, en dan klinkt de TT haast als een Sport Quattro, je weet wel, het rallykanon uit de jaren ’80. Smullen.

Is er verder nog wat anders?

Welja, de ophanging staat wat strakker aangedraaid en met 1 centimeter verlaagd, de stuurinrichting is een tand directer, er zit een sportstand in het ESP en de RS kreeg straffere remmen. Helemaal dolletjes zijn de carbonkeramische exemplaren, maar da’s enkel een meerwaarde als je op circuit wil gaan raggen.

Ook een optie zijn de magnetorheologische dempers, die het koetswerk beter controleren en een zachtere comfortstand hebben.

En wat is het resultaat?

Welja, spektakel natuurlijk. Kan ook moeilijk anders, met zulke chrono’s is dit simpelweg een spurtbom. De vijcilinder is als een hijgende pitbull: gooi een stok en hij schiet uit zijn krammen, om hem al uit de lucht te plukken voordat het hout de grond bereikt heeft. Machtig.

Achter dat aanvankelijke gewoeker schuilt echter een doordeweeks MQB-platform, met dwarsgeplaatste motor en centraal een gestuurde meerplatenkoppeling. Zulke hardware zakt wel door het ijs wanneer op circuit hetzelfde probeert te doen als bijvoorbeeld een Porsche Cayman. Het gewicht op de neus veroorzaakt onderstuur, en de achterwielaandrijving schiet pas in actie wanneer er gripverlies optreedt, waardoor de RS op de limiet vaak te laat komt. Tenzij je hem echt provoceert en de gaskraan geopend houdt, in dat geval hervindt hij zijn balans snel genoeg.

In die zin is dit eerder een extreme hot hatch in coupéformaat, een bliksemsnel scheurijzer voor op slingerende bergwegen.

Hoe herken je de Audi TT RS?

Je moet niet lang zoeken: de extra opengewerkte muil met groot Quattro-opschrift, de bredere zijschorten, grote achterspoiler en dito uitlaatpijpen laten weinig twijfel bestaan over de aard van het beestje. Binnenin tref je kuipzetels en een afgeplat sportstuur met rode startknop. Net als in een R8.

Een optie zijn de adembenemende oled-achterlichten. Daarmee krijgt de TT RS de wereldprimeur, want eerder zagen we deze niet op een straatauto.

Wat moet het kosten?

De Coupé heb je voor 68.900 euro, de Roadster kost je 71.200 duiten.

Het AutoWereld-oordeel?

De Audi TT RS is een diabolische straatracer, vol van charisma met die grollende vijfcilinderturbo, bliksemsnel door bochtige trajecten en zowel binnen als buiten een ferm designstaaltje.

Voor het zwaarste labeur moet hij evenwel passen, dan botst deze architectuur en dit type vierwielaandrijving onvermijdelijk op zijn grenzen, en ben je beter bediend door een Porsche Cayman.

 

In dit artikel : Audi, Audi TTRS Coupé

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!