Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

IAA-Autosalon Frankfurt 2017 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Bentley Continental GT Supersports (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
272.250 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een afscheid in schoonheid voor de "oude" Continental GT, deze krachtige Supersports. We laten ons nog een laatste keer verleiden.

Wat is dit?

We hadden onze testrit met de Continental GT Supersports net beëindigd toen de eerste foto's van de opvolger in onze digitale brievenbus "vielen". Daarover hebben we hier eerder deze week al uitgebreid bericht, in deze webtest gaat het dus nog even over die oude.

Waarom? Omdat het nog wel even duurt voor er van de nieuwe ook zo'n extreem sportieve variant zal uitkomen. En meer nog: omdat we het ons niet konden laten.

Wat je (nog) moet of wilt weten over die Supersports?

  • W12 van 710 pk
  • 1.017 Nm koppel
  • Vierwielaandrijving
  • Krachtigste en snelste vierzitscoupé ooit
  • Koolstofceramische remmen
  • Nog altijd luchtvering
  • Ook heel comfortabel
  • Peperduur

Volgde deze pas enkele maanden geleden gelanceerde Supersports eenzelfde dieet als zijn voorganger uit 2009?

Nee, die nog op de eerste Contintental GT gebaseerde variant deed het zonder achterbank en wist ook op nog wat andere manieren kilo's uit te sparen. Voor deze tweede Supersports pakte Bentley het anders aan. Topprestaties zijn en "klinken" heel leuk, maar er hoefde deze keer niet op luxe en comfort te worden ingeleverd.

In het interieur zie je op wat extra logo's na dan ook weinig verschil, de auto kan met zowat evenveel en dus heel veel luxe als de gewone Continental GT uitpakken. Waaronder ook de schitterende stoelen met al hun verstelmogelijkheden en functies. Zoals naast verwarming ook ventilatie en massage.

Toch een zware jongen dus?

Onvermijdelijk wel, dat mag je met een leeggewicht van 2.280 kilo wel zeggen. En toch werd er zo'n 40 kilo "gewonnen", onder meer dankzij specifieke velgen (van 21 duim!) en een uitlaatlijn uit titanium. Die met een dikke 7.000 euro trouwens net iets meer kost dan de goedkoopste Dacia.

En dat zorgt dan voor die straffere prestaties?

Natuurlijk niet, die zijn vooral te danken aan de nog maar eens opgevoerde W12. In de Supersports is die dus 710 pk en liefst 1.047 Nm sterk. Het resultaat van twee nieuwe turbo's met tot maximaal 2,4 bar aan druk. Ter vergelijking, in de uitgaande Speed bedroeg die druk 1,9 bar voor 642 pk. Ook de koeling is bij de Supersports nog wat efficiënter.

Is de Continental GT Supersports daarmee ook een echte sportwagen?

Niet echt nee, maar dat was wellicht ook niet de ambitie van diegenen die hem maakten. Met een spurt naar 100 km/u in slechts 3,5 seconden en een top van liefst 336 km/u is de auto echt uitzonderlijk snel, maar tegelijk blijft hij met onder meer zijn standaard luchtvering ook bijzonder comfortabel. Hij "vraagt" dan ook niet om een circuit, maar laat zich wel met veel gemak over bochtige wegen jagen.

Vergeet je daar dan echt met een bijna 2,3 ton zware wagen onderweg te zijn?

Ja en nee. Als je echt snel van de ene in de andere bocht duikt, slaagt zelfs de Sport-stand van de ophanging er niet meer helemaal in om koetswerkbewegingen volledig tegen te gaan. Maar je hoeft dan ook nooit het uiterste uit de kan te (proberen) halen om aan deze auto immens veel plezier te beleven.

De geweldige acceleraties en dito hernemingen, de sportieve klank van de motor en het enorme gemak waarmee hij zich laat sturen maken er hoe dan ook een van de op menig punt meest indrukwekkende auto's uit het hele marktaanbod van. En met een prijs van dik 272.250 euro ook een van de duurste.

Al is dat laatste voor de echte liefhebber zelden een bezwaar, die heeft volgens Bentley gemiddeld toch al zeven tot zelfs acht auto's in zijn garage staan. En daar zal wel geen enkele Dacia bij zijn, tenzij misschien voor de tuinman.

Of we nog iets "negatiefs" te vertellen hebben?

We durven haast niet, maar als het echt moet: het infotaintsysteem is verouderd en zelfs traag. Maar goed, de nieuwe Continental GT is dus ondertussen klaar. En die komt natuurlijk ook met de nieuwste snufjes.

Het AutoWereld-verdict?

We zeiden het al in de inleiding, de Supersports is een afscheid in schoonheid. We maakten geen deel uit van het team dat in 2003 de 24 Uur van Le Mans won, dus voor ons is dit echt wel de strafste Bentley waar we ooit mee reden. Maar het zou ons toch enorm verwonderen als de nieuwe Continental GT die "rol" straks niet kan overnemen. Laat maar komen, die eerste testrit.

 

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT