Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Cupra Ateca 2.0 TSI (2019)

Een nieuw automerk? Met een eerste model dat verdacht veel op een Seat lijkt? We leggen het je even uit, aan de hand van een test met de Cupra Ateca 2.0 TSI. Juist ja, die voornaam is natuurlijk ook al bekend.

44.870 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

In de eerste plaats een marketingverhaal dus. Seat profileert zich eigenlijk al vele jaren als een van de sportievere zonen uit de grote Volkswagen-familie. Niet onterecht, met het betere soort aandrijfmechaniek uit de groep weten diverse FR- en vooral Cupra-afgeleiden van bestaande modellen meestal wel behoorlijk wat rijplezier te verschaffen.

Maar in Spanje en allicht ook – of zelfs vooral – op de hoofdzetel van het Duitse moederhuis menen ze nu dat er nog wat meer uit valt te halen. De echte sportievelingen verliezen de merknaam Seat en worden ondergebracht in een nieuw gamma. Met dus een eigen naam, zijnde Cupra, en bijhorend logo. Maar natuurlijk niet met eigen modellen, deze eersteling is "gewoon" een extra variant van de al eventjes bekende én succesvolle Ateca. Juist ja, dat is die populaire SUV van Seat. En wat staat er zoal op zijn papieren…

  • Nieuwe merknaam, nieuw logo
  • Seat Ateca als basis
  • 2 liter-motor uit onder meer Golf R
  • 300 pk en 400 Nm
  • DSG met zeven verhoudingen
  • Aangepaste ophanging en remmen
  • Standaard 4Drive-vierwielaandrijving
  • Unieke Cupra-afwerking

Verandert er dan echt niets aan de looks van de Ateca?

Natuurlijk wel, zo ziet de snoet er een pak agressiever uit en steken er onder de achterbumpers vier uitlaatpijpen. De auto komt standaard ook met 19-duimsvelgen, desgewenst (en dan wel tegen een stevige meerprijs van 1.100 euro) met koperen accenten. Dezelfde kleur als die van de logo’s voor en achter. Opvallen doet het wel, al weet “in de straat” wel nog helemaal niemand waar die emblemen voor staan. Eén voorbijganger gokte zelfs op een nieuw Chinees merk…

En ziet het interieur van de Cupra Ateca er ook een beetje anders uit?

Alvast wel het logo in het midden van het stuurwiel. Verder ogen het dashboard en de middenconsole natuurlijk heel vertrouwd, de Virtual Cockpit met de digitale instrumenten is hier wel standaard. Je kan voor verschillende configuraties kiezen, zo zijn er zelfs twee verschillende manieren om je snelheid en toerental af te lezen. De uitrusting is best wel rijkelijk te noemen, voor leder (als alternatief voor de bekleding in alcarata) moet je nog bijbetalen. Qua ruimte en functionaliteit is er geen verschil met de Seat-versies.

Een van nature brave SUV met een sportpak, een krachtige motor en een nieuwe naam, dat is het dus zowat?

Ja en nee. De basis – lees: het platform – is natuurlijk hetzelfde als bij de Seat Ateca, maar aan de ophanging is wel stevig gesleuteld. Meer nog, de wielbasis is een beetje ingekort en de spoorbreedte achteraan vergroot, wat de rijdynamiek moet bevorderen.

De Cupra, met de bekende MacPhersons voor- en multilinks achteraan, is daarenboven de enige Ateca die je met een gestuurde schokdemping kan krijgen. En een reeks rijmodi om uit te kiezen, dat gaat van comfort over sport en Cupra (dat is nog wat meer sport…) tot sneeuw en offroad. Vierwielaandrijving is dan ook standaard.

Verandert er nog iets, nog altijd in vergelijking met de Seat?

Het stuur is directer, het wat te lichte gevoel bij de gewone Ateca is dan ook verdwenen. En de remschrijven zijn aanzienlijk groter, je kan voor een supplementje van 2.700 euro trouwens ook exemplaren van Brembo krijgen. Dan zijn ook de achterste geventileerd, terwijl de grote klauwen vier zuigers tellen.

Maar het Cupra-verhaal draait vooral rond die motor, niet?

We kennen deze configuratie van de 2 liter al van andere sportieve modellen uit de grote groep, van Audi langs Volkswagen tot… Seat. In een SUV zat hij tot voor kort niet, dat verandert dus met deze Cupra. De viercilinder heeft slechts één turbo, maar levert tot 300 pk bij 5.200 opm. En vooral ook 400 Nm tussen 2.000 en een dikke 5.000 opm, wat er een heel gewillige krachtbron van maakt. Als in soepel en dus heel aangenaam en desgewenst ook sportief, het vloeren van het gaspedaal zorgt altijd voor een flinke duw in de rug. En zeker als je de Driving Experience-draaiknop op de middenconsole in de Cupra-stand zet ook voor een behoorlijk ruige klank. Met dank aan die vierdubbele uitlaat.

Knalprestaties dus?

Beslist, je spurt met deze leeg toch al zo’n 1,6 ton wegende SUV in slechts 5,2 seconden naar 100 km/u. Vandaar ook de vierwielaandrijving, op een beetje vochtige en dus gladdere achtergrond zou je met alleen voorwielaandrijving af en toe wel eens in de startblokken blijven steken. Het Haldex-systeem detecteert eventueel gripverlies van de voorwielen, op dat moment krijgen ook de achterwielen hun deel (tot 50%) van de gulle kracht van de motor. Beslist geen overbodige luxe, zelfs met die 4Drive “slaagden” we er nog enkele keren in met spinnende voorwielen te vertrekken.

Maar past al dat geweld wel bij wat toch in de eerste plaats een gezinsauto is?

Ja, precies omdat dit soort wagens tegenwoordig ook zo veelzijdig zijn. Of nog concreter, omdat ze verschillende gezichten hebben. Kies voor de braafste rijmodus en je beschikt over een best wel comfortabele auto, ondanks die grote 19-duimsvelgen en alle kracht die je ter beschikking hebt.

Mag je met deze auto naar een klimaatmars?

Zeker niet. Seat – pardon: Cupra – geeft een normverbruik van 7, 4 liter per 100 kilometer op (8,5 volgens WLTP-meting), maar je mag in de praktijk al blij zijn met een gemiddelde onder de 10 liter. Tenzij je de auto echt altijd als een “brave” Ateca rijdt, maar waarom zou je dan voor een exemplaar met de Cupra-familienaam kiezen…?

En hoeveel kost deze rappe SUV?

Je hebt er al eentje vanaf 43.390 euro. Neem er nog wat leuke en ook enkele veiligheidsopties bij en de factuur gaat richting 50.000 euro, maar dan ben je met vergelijkbare prestaties nog altijd beter af dan bij gelijkaardige power-SUV’s van de vooral Duitse concurrenten. Alleen hebben die natuurlijk nog een wat sterkere naam.

Het AutoWereld-oordeel?

Wel, we wensen Seat veel geluk met dit Cupra-verhaal. Voor ons hoefde die nieuwe merknaam en dat “onbekende” logo eigenlijk niet, een “echte” Seat Ateca Cupra was ook al goed geweest. Wegens natuurlijk even plezant. Maar misschien hadden ze er dan wat minder voor kunnen aanrekenen…

 

 

 

In dit artikel : Cupra, Cupra Ateca

Geschreven door op