Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar I-Pace (2018)

De foto's laten misschien iets anders vermoeden, maar onze allereerste dynamische kennismaking met de elektrische Jaguar I-Pace was echt wel nog heel kort.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De eerste 100% elektrische Jaguar, het eerste echte antwoord op de Tesla Model X ook. Er komen de volgende jaren heel wat elektrische SUV's en aanverwante modellen van de - zeg maar - traditionele automerken, maar Jaguar is er wel als een van de eerste helemaal mee klaar. Noem het gerust een kleine revolutie. En een groene ook. We gaven hier al eerder een pak informatie over de auto, dit is nog eens wat je zeker moet weten:

  • Compleet nieuw design
  • Compacter dan een F-Pace
  • Structuur voor 94% uit aluminium
  • Twee elektromotoren
  • Vierwielaandrijving
  • Batterijpakket van 90 kWh
  • 400 pk en 696 Nm
  • 4,8 seconden voor de 0 tot 100 km/u
  • Rijbereik van 480 kilometer (WLTP-cyclus)

Een opsomming die indruk maakt. Te mooi om waar te zijn?

Wellicht niet. Jaguar kan het zich echt niet veroorloven om met een halfslachtig verhaal uit te pakken. In de lagere segmenten van de markt hebben enkele andere merken (BMW, Hyundai, Nissan, Renault, VW...) al behoorlijk wat voorsprong genomen en binnenkort komen ook kleppers als Audi en Porsche met topauto's die volledig door elektrische motoren worden aangedreven, dus moet het ook bij Jaguar meteen juist zitten.

Dus...

Wel, zoals al in de inleiding 'verklapt', onze eerste kennismaking was echt nog veel te kort voor een grondig oordeel. Meer dan een snelle eerste impressie was het niet. We konden de opgegeven en best wel indrukwekkende acceleratiecijfers dus nog niet verifiëren, het beloofde rijbereik nog veel minder. Dankzij een liefst 90 kWh sterke batterij bedraagt dat dus 480 kilometer. Gemeten volgens de strengere WLTP-methode trouwens, met de "oude" NEDC-cyclus zou de autonomie zelfs een dikke 500 kilometer bedragen. Reken in het drukke Belgische verkeer dus op iets tussen de 350 en 400 kilometer, dat komt dan toch al aardig in de buurt van een dikke benzinemotor. 

Valt er nog iets te vergelijken?

Ja, het vermogen. Voor de twee motoren samenis dat 400 pk, een cijfer dat je met een drukgevoede V6 of V8 kan vergelijken. Het maximale koppel, altijd van bij het aanzetten beschikbaar, bedraagt 696 Nm. Best wel indrukwekkend allemaal, net als de spurt naar 100 km/u in (desgewenst) 4,8 seconden. Er zit een motor op en zelfs zowat "rond" elke as, dat zorgt voor een permanente vierwielaandrijving.

En rijdt de I-Pace ook een beetje sportief?

Die van Jaguar lieten er ons in Zwiterland al een slalomproefje mee doen, precies om zijn wendbaarheid te demonstreren. Door het onder de wagenvloer "verstopte" batterijpakket (36 modules van elk 12 cellen) weegt de auto leeg toch zo'n 2,1 ton, maar dat voel je niet echt. Een extra troef is de uitzonderlijke stijfheid en het lage zwaartepunt, aanzienlijk lager dan dat van een F-Pace zelfs. Van die laatste neemt hij grotendeels de achterophanging over, de dubbele driehoeken vooraan komen van de F-Type. En dat is, voor wie het vergeten is, een sportwagen. Een luchtvering met hoogteregeling (en drie niveaus) komt als optie.

Het rijgedrag is dus sportief, ziet de auto er ook zo uit?

Voor het SUV-segment wel, ja. Doordat er geen grote motor in moet, is de voorkant van de auto relatief kort. De designers, nog altijd onder leiding van Ian Callum, genoten natuurlijk ook van meer vrijheid dan bij een klassieke auto. Met altijd wel het streven naar een zo efficiënte mogelijke stroomlijn in het achterhoofd. Het resultaat mag er zeker zijn, maar dat wisten we al sinds de onthulling van de concept in de herfst van 2016. Deze productievariant verschilt er trouwens nauwelijks van. Jaguar wou naar eigen zeggen een "dramatisch" design (in positieve zin), dat is ook wel gelukt. Opmerkelijk misschien, de auto heeft nog een heel klassiek ogende grille. Die heeft ook zijn nut, ze helpt de batterijen koelen én ze zorgt tegelijk natuurlijk ook voor een visuele link met de andere Jaguars. Samengevat, de schoonheidsprijs voor de (voorlopig) mooiste elektrische SUV is binnen.

En het interieur, ziet dat er elektrisch of sportief uit?

Geen van beide, eigenlijk. In het behoorlijk ruime interieur merk je nauwelijks dat dit een wat aparte auto is. Comfort en gebruiksgemak primeren, Jaguar heeft speciaal voor de I-Pace wel een heleboel slimme apps en ander infotainment ontwikkeld. Zo kan je via je smartphone het interieur én ook de batterijen op de ideale temperatuur brengen tegen het tijdstip van je vertrek. De auto met de sleutel op zak naderen volstaat om je favoriete instellingen te selecteren. En er zijn nog wel wat meer van dat soort geinige snufjes. Ook handig: het laadvolume van de koffer gaat tot zo'n 1.500 liter.

En wat moet dat kosten?

Behoorlijk veel, de Belgische prijs bedraagt 79.890 euro. Al is dat natuurlijk wel wat minder dan een Tesla Model X met een minder groot rijbereik. Elon Musk mag zich stilaan wel zorgen beginnen maken, de concurrentie is eindelijk wakker aan het worden. En niet vergeten: zolang het niet echt storm begint te lopen voor elektrische auto's, zijn er ook nog aanzienlijke fiscale voordelen.

Het AutoWereld-oordeel?

Dat moet er nog eentje van de heel voorzichtige soort zijn, want we kunnen ons natuurlijk pas uitspreken na een wat langere test. De eerste indruk is positief, maar dan gaat het vooral over de looks en de cijfers. En toch ook de eerste bochtjes van ons slalomparcours. Wordt vervolgd, liefst zo snel mogelijk.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar I-pace

Geschreven door op