Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD 8AT (2018)

Hyundai brengt een nieuwe Santa Fe, in het vorige decennium dé smaakmaker van het toen nog jonge SUV-gamma van het merk. AutoWereld mocht hem proberen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie van een van de allereerste Zuid-Koreaanse SUV’s. Een van de eerste ook die behalve als 4x4 evengoed met tweewielaandrijving verkrijgbaar was. En vooral ook een auto die sinds zijn lancering in 2001 een heel belangrijke rol speelde in het op de Europese kaart zetten van Hyundai, tot dan toe vooral gekend als producent van eerder brave en zeg gerust soms ook wel eens eerder saaie hatchbacks en berlines.

Na de Santa Fe volgden nog verschillende andere Hyundai-SUV’s. De pionier werd met elke generatie wat groter en wat luxueuzer, terwijl de groei van het merk in Europa ondertussen toch vooral werd gerealiseerd in de wat lagere marktsegmenten. Dat van de heel populaire Tucson natuurlijk, die ondertussen ook nog versterking kreeg van de nog wat bescheidener Kona. De Santa Fe is inmiddels dus al van wat minder belang voor onze streken, op de grote Noord-Amerikaanse markt blijft het wel een topper. Maar de auto komt natuurlijk ook weer in de Belgische Hyundai-catalogus terecht, wat moet je er allemaal al over weten?

  • 7 cm langer dan voorganger
  • Meer zitruimte achterin
  • Meer laadruimte
  • Geen Grand-versie meer
  • Alleen diesels in België
  • Manuele zesbak of achttrapsautomaat
  • HTRAC-vierwielaandrijving als optie
  • Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
  • Unieke Rear Occupant Alert

Je ziet de Santa Fe niet zo vaak meer in het Belgische verkeer. Zal dit nieuwe model er straks toch een beetje opvallen?

Misschien wel ja, Hyundai deed zijn best om hem vooral vooraan een opvallende look mee te geven. Met onder meer een nieuwe evolutie van de zogeheten Cascading-grille en natuurlijk ook weer fraaie kunstwerkjes voor de (gesplitste) verlichting. In profiel oogt de auto misschien iets braver, maar dat laat zich makkelijk verklaren. Behalve Europa moet hij ook én zelfs vooral scoren in Azië en meer nog Noord-Amerika. Daar zitten ze zelden of zelfs nooit te wachten op een te “wild” design (akkoord, Pontiac heeft het ooit wel eens geprobeerd met de behoorlijk ridicule en commercieel compleet geflopte Aztek…), ook de Santa Fe hoeft er dus niet echt uit te springen. Dat deed de vorige generatie trouwens ook al niet, geef toe dat het misschien wel wat moeite kost om je diens look nog meteen te herinneren. Met 19-duimsvelgen (het begint bij 17 duim) kan je het nieuwe model er wel een tikkeltje sportiever doen uitzien.

Hoe valt het leven aan boord van de nieuwe Santa Fe mee?

Hyundai zegt dat het met elke generatie van de auto verder evolueerde van eerder utilitair naar premium. Dat zal wel kloppen, de afwerking in dit jongste model is van een hoog niveau en ook de gebruikte materialen zijn top. Maar Hyundai gaat wel nog niet zover als pakweg Audi en Mercedes, het dashboard en de middenconsole lijken vooral met het oog op Aziatische en Noord-Amerikaanse klanten te zijn ontworpen. Weinig echte fantasietjes dus, van de enorme digitale “constructies” van de Duitse merken is hier nog geen sprake. Er is natuurlijk wel een behoorlijk groot scherm voor het infotainment, met keuze tussen de afmetingen 7 en (in optie) 8 duim. En een “echte” head-up display, met dus een projectie van diverse gegevens (ook navigatie) op de voorruit. Altijd handig, net als trouwens de wat smallere C- en D-stijlen die voor een beter zicht naar (schuin)achter zorgen.

Geen korte en geen lange (Grand) Santa Fe meer, de eerste werd “gewoon” wat langer (4.770 mm) en beschikt ook over een grotere wielbasis (2.765 mm). De auto biedt de keuze tussen configuraties met vijf en zeven zitplaatsen, ook dat weten ze in de VS wel te waarderen. Op de tweede zitrij is er een kleine 4 centimeter meer beenruimte, op de derde enkele centimeters extra hoofdruimte. Met vijf man aan boord, is er minstens 625 liter laadruimte beschikbaar. En dat is 40 liter meer dan in het vorige model. De maximumcapaciteit bedraagt 1.625 liter.

Grote SUV, dus enkel grote motoren in de Santa Fe?

Inderdaad. In afwachting van hybride (ook plug-in) varianten, is er in België enkel keuze uit twee diesels: een 2 liter met 150 of 185 pk en een 2,2 liter met 200 pk. Met manuele zesbak of een voor dit soort auto toch veel meer voor de hand liggende achttrapsautomaat. In beide gevallen kan zowel twee- als vierwielaandrijving, wij kozen voor onze eerste (te) korte kennismaking voor de 2.2 CRDI 4WD 8AT. Het topmodel dus, een auto die zich vooral heel comfortabel laat rijden. De testrit verliep op (droge) asfaltwegen, de HTRAC-vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling hebben we dus niet nodig gehad. Maar ze bewijst ongetwijfeld wel haar nut bij slecht weer, tijdens de skivakantie of voor wie toch af en toe eens het bos in moet of wil. Of een aanhangwagen moet trekken, ook al hebben we nog geen cijfertjes over het sleepvermogen van de auto.

De verdeling van de trekkracht over de voor- en achterwielen wordt ook bepaald door de gekozen rijmodus. In Sport gaat er bijvoorbeeld tot 50% naar de achterwielen voor betere acceleraties, in Eco gaat alles naar de voorwielen voor een lager verbruik. Wat dan natuurlijk weer automatisch door HTRAC wordt aangepast als er plots weinig grip is

En hoe presteert die grote diesel in de Santa Fe?

Heel keurig, behalve 200 pk levert hij vanaf 1.750 opm ook 440 Nm. Goed voor een spurt naar 100 km/u in 9,3 seconden en een top van 205 km/u. Geen M- of AMG-cijfers natuurlijk, aan dat soort folietjes doen ze bij Hyundai niet. Het normverbruik van de 2.2 CRDI met 4WD en 8AT bedraagt 6,1 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot 160 gram per kilometer. En dat zijn nog NEDC-cijfers, met WLTP komen die natuurlijk nog wat hoger te liggen.

Voor de volledigheid, Hyundai biedt de Santa Fe ook nog met een benzinemotor aan. Een 2,4 liter van 185 pk is dat. Een must voor Noord-Amerika, maar zowat onverkoopbaar bij ons. De Belgische invoerder zal hem hier dan ook niet in zijn catalogus zetten.

Haalt de Santa Fe ook qua veiligheids- en aanverwante snufjes het beste Duitse niveau?

Beslist wel, alle inmiddels zowat gemeengoed geworden assistentiesystemen zijn aanwezig en verzameld onder de noemer SmartSense. Maar Hyundai gaat nog een beetje verder, met de Rear Occupant Alert als grote wereldpremière. Die verwittigt de misschien wat verstrooide bestuurder bij het uitstappen als er achterin de auto nog een levend wezen zit. Een baby dus, of misschien een groot huisdier. Kwestie van die niet te vergeten. Ook wel handig is de Safe Exit Assist, die houdt na het parkeren de deuren langs de straatkant nog even vergrendeld als er andere auto’s passeren. Al beter bekend, maar nieuw voor Hyundai is de Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (oef). Die waarschuwt bij het achteruitrijden op plaatsen met slechte zichtbaarheid voor andere voertuigen en bedient indien nodig ook zelf de remmen.

Wat moet de nieuwe Santa Fe kosten?

Dat weten we nog niet. De auto komt hier pas in september op de markt, de Belgische invoerder is nog aan het rekenen…

En wat is het AutoWereld-eindoordeel over deze nieuwe Santa Fe?

Van de zowat 1,6 miljoen SUV’s die Hyundai al in Europa verkocht, draagt een vierde de Santa Fe-badge. Het zijn indrukwekkende cijfers, maar vandaag gaan Belgische, Nederlandse of Duitse klanten natuurlijk eerder voor een Tucson of zelfs Kona. Het commerciële gewicht van de jongste Santa Fe is bij ons dus wat minder groot geworden, vandaar dat het model meer lijkt afgestemd op de Noord-Amerikaanse markt. Wat niet verhindert dat dit een knap product blijft. Kwalitatief ook heel sterk, want daar hechten ze in Texas, Colorado en Californië nu ook wel belang aan. Als de prijzen straks ook “correct” blijken te zijn, blijft zo’n Santa Fe ook voor ons dus wel een overtuigend alternatief voor de Europese concurrenten. Zelfs voor die uit Duitsland.

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe

Geschreven door op