Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Land Rover Defender Works V8 (2018)

We dachten dat hij definitief met pensioen was, maar de Land Rover Defender gaat nu toch weer even aan de slag. AutoWereld doet de test met de exclusieve Works V8.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een soort afscheidscadeau. De Land Rover Defender, goed voor meer dan een miljoen exemplaren, viert dit jaar zijn 70ste verjaardag. En precies daarom werd hij nu toch nog even uit het rusthuis gehaald. In afwachting van een opvolger, bouwen de Britten 150 exemplaren van deze Works V8.

Niet dat ze daar de band in Solihull terug voor opstarten, als basis voor deze heel beperkte reeks worden bestaande of dus "oude" Defenders gebruikt. Zowel de korte 90 als de lange 110, maar niet ouder dan van 2012 en met niet meer dan 20.000 mijl op de teller. Ze worden door Land Rover Classic op de markt gezocht, deels gestript en dan weer quasi volledig manueel voorzien van alles wat nodig is om er zo'n Works V8 van te maken.

Maar waarom is deze auto dan zo apart?

  • 5 liter-V8 op benzine van Jaguar-origine
  • ZF-achttrapsautomaat
  • 405 pk en 515 Nm
  • 0-100 km/u in 5,6 seconden
  • Krachtigere remmen
  • Aangepaste veren en dempers
  • 18-duimsvelgen
  • Recaro-sportstoelen
  • Heel beperkte oplage

Hoe dan ook vooral nostalgie toch, deze Works V8?

Dat verkoopt, dat weten we ondertussen wel. En ook al gaat Land Rover er door het beperkt aantal exemplaren natuurlijk geen grote fortuinen mee verdienen, het is allicht wel redelijk "makkelijk" geld.

Voor een werkbeest, of waar slaat die Works precies op?

Een luxebeest, dat is een betere omschrijving. Dit is in elk geval de krachtigste, snelste, rijkelijkst aangeklede en dus ook meest comfortabele Defender ooit gebouwd. En dat voor een gepensioneerde.

Goed, maar hoe voelt het om in 2018 met zo'n qua concept uit een heel ander tijdperk daterende auto te rijden?

Mijn persoonlijke Defender-rijervaring beperkt zich tot een stevige 4x4-tocht door een stukje Australië, inmiddels zo'n 20 jaar geleden. De Defender was toen al 50 en in autojaren dus al antiek. Herinneringen aan een nogal lastige koppeling en een manuele bak met lange schakelwegen keren terug, maar ze zijn te vaag om er nog echt op te vertrouwen. Hoe dan ook, het paspoort van deze Works V8-versie laat een heel andere ervaring vermoeden of op zijn minst verhopen.

Het is te zeggen?

Geen manuele bak en dus ook geen koppelingspedaal meer, de natuurlijk nog altijd vierwielaangedreven auto heeft een moderne en snel schakelende ZF-automaat met acht verhoudingen en desgewenst ook een manuele bediening. En dus die flinke V8 van 405 pk en 515 Nm, die zijn werk hier met een pak minder lawaai doet dan in een F-Type. De motor laat (gelukkig?) geen hogere top dan 170 km/u toe, maar de Defender spurt er wel mee van 0 naar 100 km/u in minder dan 6 seconden. En dat voor een auto die ooit bedoeld was om zeker niet veel sneller te gaan dan een landbouwvoertuig...

Is de rest van het verhaal ook zo "spectaculair"?

Ja, in die zin dat er nog wel een en ander aan de beschikbare kracht en de sterkere prestaties is aangepast. De remmen bijvoorbeeld, maar ook de ophanging. Met het oog op een mogelijk wat flitsender rijstijl op het asfalt, moeten strakkere antirolstangen het overhellen in bochten zelfs enigszins beperken. Gebleven is de vage besturing, je moet al een stevige draai aan het stuurwiel geven voor de auto effectief de gekozen richting uitgaat. En wat een draaicirkel heeft hij, op een "compacte" rotonde raakten we maar net... rond en dienden we de bak dus net niet in zijn achterruit te zetten.

Alle gekheid op een stokje, dit ding gaat ondertussen best wel goed vooruit. Te goed zelfs, want bij plankgas voel je de auto haast letterlijk in paniek naar de grip zoeken die hem op de weg zou moeten houden. En evengoed ook in paniek slaan als je hard op de rem gaat staan. Dus nee, een Defender heeft geen 400 pk nodig. Al "stoort" het natuurlijk ook niet dat ze er zijn als je een rustige rijstijl hanteert.

En offroad?

Daar hebben we ons tijdens deze eerste en korte kennismaking niet aan kunnen wagen. We weten natuurlijk wel tot wat deze Defender allemaal in staat is, vraag is alleen of je het met zo'n fraai aangekleed exemplaar zou aandurven. En dan doelen we op onder meer de mooie 18-duimsvelgen, de accenten in Santorini-zwart voor de grille, de wielkasten en het dak en de afwerking in gepolijst aluminium voor de deurgrepen en de tankklep. Wil je daar echt het bos mee in?

Naar de badplaats dan maar, is het onderweg enigszins aangenaam vertoeven in de auto?

In zijn lange carrière werd het interieur van de Defender regelmatig aan nieuwe gebruiken en dito mogelijkheden aangepast. Niet alle knoppen en toetsen zitten op de plaats waar je ze in een moderne auto verwacht, maar je vindt je weg wel snel. De sportstoelen komen van de Range Rover SVR en zitten goed, al zijn de verstelmogelijkheden door het gebrek een ruimte nogal beperkt.

Aan het stuur valt zelfs helemaal niets te regelen. Je zoekt een plaats om je arm op te laten rusten? Simpel, open de van een nog altijd niet bekleed en dus metalen raam voorziene zijruit. Er is ook weinig of geen infotainment, je hoeft evenmin te rekenen op zijdelingse airbags en zoveel andere dingen die in elke moderne auto gemeengoed zijn geworden.

Wat moet dat kosten?

Een vraag die we niet eens kunnen beantwoorden. Deze Works V8 komt niet in de "normale" Land Rover-catalogus terecht, je moet hem rechtstreeks bij de Classic-afdeling van het merk bestellen. Wat wil zeggen dat je hem in geen enkele showroom zal zien. En al zeker niet in een Belgische, want de kans is klein dat onze nationale invoerder er enkele exemplaren van te pakken krijgt. Vandaar dat er dus ook geen Belgische prijs is. In het moederland bedraagt (of bedroeg) de vraagprijs 150.000 pond. Of omgerekend een kleine 170.000 euro, dat is toch wel even slikken. Maar blijkbaar niet voor iedereen, want de voorziene 150 stuks zouden al zowat allemaal besteld zijn.

Het AutoWereld-oordeel?

Ach, we zullen maar weer besluiten dat we voor alles open staan. Of toch voor heel veel. Deze Defender is dure nostalgie met een vettig randje, maar waarom zouden we daar een probleem mee hebben als er blijkbaar toch wel wat mensen gelukkig mee kunnen worden gemaakt? Alle aanpassingen ten spijt, blijft dit echter hoe dan ook een antieke auto. Eentje die met veel respect moet worden behandeld. En vooral: met grote voorzichtigheid worden gereden.

In dit artikel : Land Rover

Geschreven door op