Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus RC 200t (2016)

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De coupéversie van de tegenwoordig zeer ongelukkig genaamde IS, oftewel de Japanse BMW 4 Reeks. De RC F kenden we al, met zijn atmosferische 5 liter-V8 een meer dan pittig stuk ijzer. Een jaar later vult Lexus de portfolio aan met een hybride (300h) en deze instapper, de 200t. Met viercilinderturbo.

Wat is er nieuw?

In de eerste plaats de motor natuurlijk, daarover dadelijk meer. De basis van de RC kennen we verder al uit de topversie, en eigenlijk moet deze er weinig voor onder doen. Hij oogt haast net zo potent, scherp en agressief met die gigantische zeshoekige muil. Ietwat erover, maar zijn achterbouw vinden we schitterend. De kont staat breed en is prachtig gewelfd, als een katachtige klaar om een verse maaltijd te gaan halen. Zo mag het voor een coupé, enkel die valse luchtsleuven in de achterbumper storen ons.

De hardware volgt de geplogenheden, met achterwielaandrijving en een directe stuuroverbrenging. Adaptieve dempers zijn een optie op de F Sport, en je kan zelfs een sperdifferentieel krijgen.

Verder mankeren we niets. Alle denkbare veiligheids- of luxesnufjes zijn voorhanden.

Wat zit er onder de motorkap?

Een 2 liter-turbo. Ietwat verrassend, want tot voor kort was Toyota niet zo tuk op benzines met drukvoeding. De lagere CO2-uitstoot heeft hen evenwel over de streep getrokken, en na de IS, NX en RX is dit al de vierde Lexus met de 200t-motor.

Een interessante motor, met volledig variabele klepbediening waardoor hij kan afwisselen tussen de Otto- en de Atkinson-cyclus (een andere cilindercyclus die zuiniger werkt maar minder vermogen oplevert). Ook dubbel is de injectie, zowel direct als indirect. Uiteindelijk voel je daar allemaal weinig van tijdens het rijden. De cijfers: een piekvermogen van 245 pk bij 5.800 opm, en 350 newtonmeter trekkracht.

De vierpitter is gelinkt aan dezelfde achttraspautomaat als die van de RC F.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Wij kunnen de cockpit van de IS en RC wel pruimen. Je zit knus ingekapseld, zeker in de sportstoelen van het optionele F Sport-pakket. Vaak zijn Japanse interieurs nogal slaapverwekkend, maar dit is een ander stel mouwen: sfeervol, sportief, overzichtelijk van inrichting en zoals altijd bij Lexus zeer mooi in elkaar gezet.

Een achterbank is er ook, maar echt veel ruimte heb je daar niet. De RC is een 2+2.

Hoe rijdt de Lexus RC 200t?

We zitten met een dubbel gevoel. Op zich zet hij geen pas verkeerd. De koets is bijzonder stijf, waardoor de RC bijzonder precies stuurt. Erg veel gevoel geeft het stuur niet, maar het voelt wel netjes intuïtief aan. Jammer wel dat hij zo zwaar is, bijna 1,7 ton zet hij neer en dat is veel voor een 2+2-coupé. Een leuk extraatje is het sperdifferentieel (330 euro), dat de auto eens zo beweeglijk maakt.

Wat we missen is wat motorbeleving. De 2 liter smeedt een soepel geheel met de achttrapsautomaat, niets mis mee. Maar het mocht wat meer knetteren, een extra decibelletje onder vollast zou bijvoorbeeld geen kwaad kunnen voor ons. In die zin is de 300h wellicht de leukere keuze, wegens zuiniger, niet zoveel trager en door het kleine prijsverschil en de lagere CO2-uitstoot uiteindelijk ook goedkoper (taksen). Dat vinden ze bij Lexus ook, ze verwachten althans dat die hybride versie de meerderheid van de RC-verkoop zal klaren.

Wat moet dat kosten?

Je hebt er eentje voor 45.990 euro, en dat is inclusief onder meer lederen zetels, gps, enzovoort. Een keurig pakket dus, wat ook wel mag, gezien de 200t een paar duizendjes duurder is dan de vergelijkbare BMW 428i.

De hybride heb je voor 47.470 euro, de dolle F schudt 85.910 euro uit je zakken.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Zoals we al zeiden: leuke coupé, deze RC, maar wat ons betreft het interessantst als 300h. Daarmee bewijst Toyota andermaal dat ze donders goed weten hoe je 'leuk' en 'hybride' in één zin gebruikt.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

We noemden de BMW 4 Reeks al, en dan is er uiteraard ook de Mercedes C Coupé. Audi heeft de A5, maar die wordt binnenkort vervangen. Of je wil eens gek doen en gaat voor de Cadillac ATS Coupé.

In dit artikel : Lexus, Lexus RC

Geschreven door op