Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes A 200 (2018)

Hij lijkt nog op een beetje op de vorige, maar dit is echt wel een nieuwe A-Klasse. AutoWereld kroop achter het stuur van de kleinste van Mercedes.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie van de auto die het commerciële potentieel van Mercedes eind jaren '90 enorm moest vergroten... en daar toen zeker in geslaagd is ook. De nummers één en twee waren compacte monovolumes met een best wel originele sandwichstructuur (waarbij motor en transmissie bij een frontale crash onder de wagenvloer schoven), voor nummer drie koos Mercedes voor het formaat en het technische concept van een eerder klassieke hatchback. En dat werd voor deze vierde editie dus ook behouden. Maar wat is er dan wel nieuw én het vermelden waard?

  • Bekende look, wel wat "gladder"
  • Uitstekende (dus lage) luchtweerstandcoëfficient
  • Eén diesel van Renault-origine
  • Compacte 1.3 in partnerschap met Renault
  • Cilinderuitschakeling (op 1.3)
  • Torsieas of multilink achteraan
  • Semi-autonoom rijden
  • Knappe Mercedes Benz Use eXperience
  • Later ook hybride en AMG's
  • Naviatie met augmented reality

Een nieuwe 1.3, maar wat zit er dan in de A 200 van deze test?

Wel, precies die 1,3 liter. Een viercilinder die zich blijkbaar wat schaamt voor zijn "gestalte", voor Stuttgart was het immers not done om A 130 op het achterwerk van de auto te plakken.

En nochtans, met 163 pk kan je natuurlijk wel uitpakken. Het is het vermogen dat je eerder van een drukgevoede 1.6 (of groter) zou verwachten, met de prestaties is dan ook niets mis. De 0 naar 100 km/u kan in 8 seconden, de enkel in Duitsland nog relevante top bedraagt liefst 225 km/u. Knap, voor een auto van toch zo'n 1,4 ton.

Wat valt er nog over de mechaniek te vertellen?

Dat onze testwagen een hippe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling van Getrag had, ook al komt hij standaard wel met een manuele zesbak. De 250, met wel nog een "eigen" Mercedes-motor, behoudt trouwens de 7G-DCT.

Ook een beetje vreemd, al zijn er nog merken die het doen, de ophanging achteraan komt in verschillende smaken. Standaard steekt daar een goedkopere torsieas, maar met 4Matic-vierwielaandrijving, adaptieve dempers of velgen groter dan 17 duim wordt die "geruild" voor een multilink. En in dat geval ook nog wat extra comfort en rijdynamiek.

Dat extra comfort klinkt wel goed voor een A-Klasse.

Inderdaad, want bij de vorige generatie voelde je daar ook echt wel nood aan. Die was immers behoorlijk stug opgehangen, een euvel dat nu wel is verholpen. De algemene comfortindruk is trouwens verbeterd, met ook minder trillingen en minder lawaai. En zelfs op de vaak pokdalige wegen van het testparcours in Kroatië zorgde de combinatie van de standaard gemonteerde dempers met (dat wel) de multilink tegelijk ook voor een leuke rijdynamiek. Missie geslaagd, zelfs met de weer wat artificiële stuurafstelling.

En voldoet dat motortje dan ook echt?

Wel ja, ook al houdt de soms wat weifelende automaat hem meestal in het middengebied. Waar de 250 koppelmomenten dan hun werk moeten doen. Die krijg je al vanaf 1.650 opm, het maximale vermogen komt vrij bij 5.500 opm.

Met drie in de auto en af en toe een gevloerd gaspedaal kwamen we aan een gemiddeld benzineverbruik van 8 liter, toch wel wat meer dan het opgegeven normverbruik van 5,2 liter. Bij een testje met de 116 pk sterke en iets meer lawaai makende diesel kwamen we aan 5,5 liter.

Van de tank naar het interieur van de A-Klasse, hoe zit het daar?

Geweldig, zij het dan niet omdat de A-Klasse uitzonderlijk ruim zou zijn. Wel omwille van de nieuwe Mercedes Benz User eXperience of MBUX, een nieuw digitaal dashboard en aanverwant infotainmentsysteem. Met onder meer een heel slimme en in elk geval nooit eerder vertoonde vorm van spraakherkenning (voor de regeling van de airco, het openen van de zonnewering of het vinden van een pizzeria) en evengoed bedieningsmogelijkheden via het stuurwiel, de touchpad en natuurlijk ook het centrale scherm. Samen met het exemplaar voor het stuurwiel desgewenst tot 26 centimeter groot.

Zitten er nog meer snufjes in de A-Klasse?

Als je er de vaak hoge meerprijzen voor over hebt, wel ja. Van de grote broers uit de familie komen er verschillende semi-autonome rijsystemen. En je kan de A ook krijgen met een navigatie met augmented reality, die maakt van het navigatiescherm een videobeeld dat door een camera op de neus wordt gecapteerd. Daar voegt het systeem dan in realtime digitale informatie aan toe, genre straatnamen, huisnummers en richtingsaanwijzers die precies tonen waar je moet afslaan beter.

Initieel leidt het systeem wat af omdat het op een televisiescherm lijkt, maar gaandeweg wordt het tweede natuur. Bovendien worden de aanwijzingen ook geafficheerd tussen de volledige instelbare klokken én op het kleurrijke head-up display.

En wat moet dat kosten?

De geteste A 200 is er vanaf 29.282 euro, voor de aan te raden automaat geldt een stevig supplement van 2.272 euro. Maar vanaf juni kan het ook goedkoper, met een dan ook maar 107 pk sterke A 160 van(af) 24.805 euro. Er komen ook nog een hybride A en verschillende AMG-versies, maar daar plakken nog geen prijzen op.

Het AutoWereld-oordeel?

De nieuwe A-Klasse is volwassener dan ooit, slimmer dan ooit en bovendien comfortabeler dan ooit. Daarnaast herbergt het ruimere interieur technologieën die nooit eerder voorhanden waren in het C-segment, met de knappe virtuele assistent(e) op kop. Binnenkort onze Auto van de Maand in de papieren AutoWereld, dus.

 

 

Geschreven door op