Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes CLA 220d Coupé (2019)

Mercedes is klaar met de tweede generatie van de CLA. AutoWereld doet de test met de 220d Coupé, tegenwoordig 190 pk en 400 Nm sterk.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

In 2013 waagde Stuttgart zich aan een baby-CLS, een gok die Mercedes geen windeieren gelegd heeft. De vierdeurscoupé ging als zoete broodjes over de toonbank, van de eerste generatie werden liefst 750.000 exemplaren verkocht. Aan de tweede generatie om even goed of zelfs beter te doen. En daarvoor rekent de nieuwe Mercedes CLA op:

  • Ook de nieuwe CLA bouwt op de technische fundamenten van de Mercedes A-Klasse
  • Koetswerk pronkt met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 (met dank aan het actieve radiatorrooster, de aerosleuven in de voorbumper en de vlakke bodem)
  • Het MBUX-bedieningsconcept krijgt Interior Assist
  • Optionele Drive Pilot met lane-changefunctionaliteiten boost semi-autonome rij-eigenschappen
  • Meer interieurruimte dan vorige CLA, maar wel een kleinere koffer (460 liter)
  • 2 benzinemotoren: 1.3 (verkrijgbaar als CLA 180) of 2.0 (verkrijgbaar als CLA 200 of 250)
  • 2 dieselmotoren: 1.5 (verkrijgbaar als CLA 180d) of 2.0 (verkrijgbaar als CLA 200d of 220d)
  • Voorwiel- of vierwielaandrijving (4Matic), manuele zesbak of gerobotiseerde zevenbak (7G-DCT)
  • Altijd met multilink achteraan, adaptieve dempers blijven optioneel
  • 3 chassisopties: comfort, verlaagd comfort of sport
  • Op de planning: de CLA Shooting Brake én de AMG 35 (306 pk en 400 Nm), later volgen de 45 AMG en een plug-inhybride CLA 
  • Concurrentie: Audi A3 Berline, BMW 2 Reeks Gran Coupé én de Mercedes A-Klasse Berline

2019 Mercedes CLA Coupé

Waarom biedt Mercedes zowel een A Berline als de CLA aan?

Het aanbod is genereus, inderdaad. Want tussen de A-Klasse en deze CLA in staat de A Berline. Op de vraag waarom dat zo is, kunnen ze bij Mercedes niet eensgezind antwoorden. "In elke niche een oplossing voorzien", is een vaak gehoorde repliek. Net als "omdat het kan" of "de twee verschillen meer dan je denkt". Feit blijft dat klanten voortaan bij de dealer geconfronteerd worden met niet één maar twee sedans op basis van de A-Klasse: eentje die ongeveer 1.000 euro meer kost dan de Hatchback, en een andere die wel 4.000 euro erboven begint.

Dus waar zitten de verschillen precies? Voornamelijk in de perceptie, zo blijkt. Dankzij een slim-fitversie van de CLS-outfit distantieert de Coupé zich van de reguliere sedan, hoewel de inhoud grotendeels gelijk is. Ja, de CLA is iets langer en breder, maar technisch vallen er nauwelijks verschillen te noteren.

Wat is het grootste verschil met de uitgaande CLA-generatie?

Weg is de claustrofobische cabine met zijn dubieuze plastics, vervangen door een luchtigere werkplek die helemaal bijdetijds is. Je zou haast zweren dat het ruimteaanbod met centimeters is toegenomen. De binnenmaten zijn nochtans nauwelijks gewijzigd, op 30 extra millimeter tussen de wielen na. Met 460 liter werd de koffer zelfs iets kleiner, maar toch voelt het op de achterbank ruimer aan. Allicht omdat de daklijn niet meer zo agressief afloopt en er nu iets meer glasoppervlak aan de zijkanten is.

Daardoor valt de Mercedes CLA nu wel aan te raden als vierzitter, ofschoon de voorste twee plekken nog steeds de beste zijn. Die kijken namelijk uit op het dashboard van de nieuwe A-Klasse, met zijn dubbel scherm en het MBUX-bedieningsconcept met slimme spraakherkenning. Dat laatste is voor de gelegenheid uitgebreid met nieuwe handcommando’s die Mercedes onder het kopje "Interior Assist" groepeert.

Daarmee zet je niet alleen het volume harder (door een draaibeweging te maken) of zap je door muziek (met een swipebeweging), maar doe je ook het licht aan of activeer je een leeslampje op de achterbank om iets te vinden in het donker. Een nieuwe chip voor de "Hey Mercedes"- stemcomputer rondt de digitale update af, ook al blijft de virtuele assistente je vooral te onpas vragen wat ze voor je kan betekenen.

Aan sommige knopjes en materialen merk je wel dat Daimler op meer vlakken met Renault samenwerkt dan motoren alleen, maar de boordplank is een grote sprong voorwaarts ten opzichte van de uitgaande CLA.

2019 Mercedes CLA Coupé - interior

Rijdt de nieuwe CLA ook anders zijn zijn voorganger?

Van de vorige CLA onthouden we de te stugge afstelling. Daar past Mercedes nu een mouw aan via een vergevingsgezindere onderstelset-up. Alsof Stuttgart ingezien heeft dat sportief ogende auto’s niet per se beenhard moeten zijn. Beter nog, dat stuurprecisie en comfort wel degelijk kunnen samengaan, zelfs op een stel passieve dempers en veren. Al maakt dat de keuze er niet makkelijker op voor kopers, die nog steeds worden geconfronteerd met drie chassisopties (comfortonderstel, verlaagd comfortonderstel en sportchassis) eer ze gaan nadenken over adaptieve dempers.

De CLA 220d die wij konden testrijden, was verrassend genoeg niet voorzien van de betalende demperoptie. Een duidelijke indicatie dat Mercedes vertrouwen heeft in de basisset-up, die achteraan altijd de multilink gebruikt die gewone A-Klasse motor- en velgafhankelijk is. De ophangingsbussen zijn ook aangepast om betere NVH-waarden (Noise, Vibration & Harshness) te halen, terwijl de spoorbreedte zowel voor- als achteraan groter werd voor een wijdere pose en dus meer stabiliteit. Aangepaste wielen op velgen van 16 tot 19 duim maken het plaatje af, door in hun totaalomvang groter te zijn dan de norm om de kasten overtuigend te vullen.

De Mercedes CLA is hoe dan ook gezegend met een puik chassis dat precies en comfortabel tegelijk is. De stuurafstelling mag in de beste 2019-traditie dan wel zo oncommunicatief als een puber met een smartphone zijn, de voortrein stuurt precies en de achterkant volgt op een drafje. Vooral indrukwekkend is de stabiliteit van de koets, die zelfs op de standaardset-up niet overdreven gaat hellen in sportief genomen bochten. Het enige wat op dat moment ontbreekt, is zijdelingse steun van de stoelen.

2019 Mercedes CLA Coupé

En kan dat nog wel, zo'n dieselmotor?

De aan de gerobotiseerde 7G-DCT gehangen 2 liter-viercilinder uit de nieuwe CLA 220d is 190 pk en 400 Nm sterk, sprint in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 244 km/u. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 4,2 liter per 100 kilometer, de CO2-equivalent van een 110 gram per kilometer (al hangt de precieze emissiewaarde af van de gekozen specificatie). Belangrijker: het zogeheten, haast spelenderwijs aan de Euro 6d-norm beantwoordende OM654-blok blijft in zowat alle omstandigheden ver onder de grens van de 80 mg NOx-uitstoot. Voor de nieuwe CLA is dat hoe dan ook een opsteker, gezien de benzinemotoren wat ziel missen.

Het AutoWereld-oordeel?

Of de CLA die meerprijs van een 4.000 euro bovenop de reeds gepeperd geprijsde Mercedes A-Klasse waard is? Niet als je enkel objectieve criteria in rekening brengt, wel als je ook je hart laat spreken. Want de baby-CLS oogt strak en rijdt lekker, terwijl de 220d stevige prestaties combineert met een beperkte dieseldorst. Bovendien maakt het interieur flink wat progressie, zowel qua technologie als qua ruimteaanbod.

 

Geschreven door op