Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes EQC 400 (2019)

Ook Mercedes wil een beetje Tesla zijn, en lanceert er zelfs een nieuw elektrisch submerk voor. De EQC is de eerste telg. AutoWereld doet de test.

79.860 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een van de belangrijkste nieuwigheden van het jaar, da's onvermijdelijk zo wanneer Mercedes aantreedt in een genre waarop momenteel alle ogen gericht staan, dat van de elektrische auto's. Het is niet de eerste ster-met-stopcontact, tussen 2015 en '17 verkochten ze al enkele duizenden elektrische B-Klasses, maar dit geldt toch als de grote intrede. En de lancering van een nieuw submerk, zoals AMG er ook één is. Deze EQC is de eerste EQ, binnen de paar jaar komen er ook al onder andere een A, B en S. Maar eerst dus deze SUV:

  • Gebaseerd op GLC
  • Batterij van 80 kWh, reële autonomie van 260 tot 360 kilometer
  • Twee motoren, samen 408 pk sterk
  • 0-100 km/u in 5,1 seconde
  • Intelligent energiebeheer, laag verbruik
  • Vanaf 79.860 euro

Een Duitse Tesla, dus?

Jawel, net zoals de Audi E-tron en binnenkort de BMW iX3 en Porsche Taycan. Maar eigenlijk was Jaguar de eerste Europese fabrikant die een langeafstands-EV op de markt bracht, de I-Pace. Met lange afstand bedoelen we: een autonomie van in theorie 471 kilometer, al zeggen de makers zelf dat het in de realiteit zal variëren tussen 260 en 360 kilometer, afhankelijk van de snelheid, buitentemperatuur, enzovoort. Met 80 kilowattuur heeft de batterij geen uitzonderlijke 'tank', Jaguar en Audi doen bijvoorbeeld beter, al hadden we tijdens de eerste testritten toch de indruk dat Mercedes een andere troef trekt.

Waar elektrische auto's van dit kaliber 25 à 30 kWh/100 km verbruiken, lukte het ons met de EQC vrij aardig om rond de 20 te blijven. Wat betekent dat je dan toch op 400 kilometer autonomie kan rekenen. We houden echter een slag om de arm: de testritten vonden plaats in Noorwegen, waar niet snel wordt gereden en de temperatuur nagenoeg ideaal was (18 tot 20 graden, dus moest de airco niet aan de bak), dus mogelijk eindigt het reële gemiddelde alsnog rond de 25 kWh/100 km. Maar dat zou alsnog een mooi cijfer zijn voor een SUV van net geen 2 ton (waarvan 652 kilo aan batterijen).

Hoe doet Mercedes dat?

Met veel rijhulp. De truuk is via de peddels de D Auto-stand in te schakelen, waarbij de auto zelfstandig beslist wanneer hij de motorrem en dus de energierecuperatie inschakelt. Het gaat om banale situaties, zoals het naderen van een rotonde of een voorligger die in de remmen gaat, waarbij het gaspedaal meteen je rechtervoet omhoog duwt en de motorrem ingeschakeld wordt. Wie al eens met een adaptieve snelheidsregelaar reed, zal daar niet van opkijken, voor wie er geen ervaring mee heeft, is het wennen. Maar het werkt wel, want de auto helpt je anticiperender te rijden.

Het is ook een klassieke Mercedes in die zin dat hij je niet opjut, maar eerder uitnodigt om kalm te rijden. Niet dat hij niet anders kan: speek je de volle cavalerie aan, dan sta je in een luttele 5,1 seconden aan 100 km/u. En ook het bochtengedrag is desgewenst dynamisch. De batterij ligt laag in de vloerplaat, uitstekend voor de gewichtsverdeling, terwijl de twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras, continu het werk verdelen. Rijd je rustig, dan knapt het zuinigere exemplaar vooraan het gros van het werk op, geef je van katoen, dan schiet de vinnigere motor tussen de achterwielen in actie.

Heeft hij veel gemeen met de GLC?

Beide modellen hebben 15% gemeenschappelijke onderdelen en worden op dezelfde lijn gebouwd, in Bremen. Hoewel vergelijkbaar van formaat hebben ze niet dezelfde carrosserie.

We vinden het wel vreemd dat Mercedes niet wat meer esthetische inspiratie in de schuif had voor deze eerste EQ, toch een van de belangrijkste modellen uit hun rijke geschiedenis. Iets radicaal vernieuwends, zoals Jaguar deed met de knappe I-Pace, eerder dan een haast generisch ontwerp als dit. Haal je de ster eraf, dan zou je niet weten welk merk het is.

Vanbinnen tref je grosso modo het vertrouwde instrumentarium van de vernieuwde GLC, met het centrale multimediascherm met touchpad en voor je neus digitale tellers, zij het onder een iets andere vorm. Zoals gewoonlijk vind je hier snel je weg, de rijhouding is uitstekend en de afwerking door de band goed: zo zijn we het gewend van dit huis. Of toch, meer dan gewoonlijk treffen we harde en goedkope materialen aan op de boordplank, iets teveel voor een Mercedes van 80.000 euro. Het zal niet de laatste elektrische auto zijn waarin we dat vaststellen, de kost van zo'n peperdure batterij leidt bij alle fabrikanten tot besparingen op andere domeinen.

Hoe zit het met het opladen?

Ingebouwd zit een vloeistofgekoelde 1-fasige lader met een vermogen van 7,4 kW aan een laadkast thuis of op het werk, via het toekomstige Ionity-netwerk kan je aan 110 kW laden. Da's respectievelijk goed voor een laadtijd van 11 uur of 40 minuten (10 tot 80%).

Wat horen we nog te weten over de Mercedes EQC?

Dat het behalve de aandrijflijn vooral ook een gewone Mercedes is. Je kan een trekhaak krijgen met een maximale capaciteit van 1,8 ton, in de optielijst treffen we lekkers als een Burmester-stereo, stuurverwarming of semi-autonome rijsystemen, er is een smartphone-applicatie waarmee je routes kan plannen of de airco vanop afstand tijdens het laden kan activeren, en zelfs een 230V-stopcontact aan boord.

Ook opties zijn de aerodynamische pakketten, die de Cx-waarde van 0,29 naar 0,28 of 0,27 doen zakken. Da's telkens goed voor 6 kilometer extra autonomie aan snelwegtempo. De moeite waard dus.

Het AutoWereld-verdict?

Mercedes verrijkt het elektrische landschap met een goed doordacht, comfortabel en gebruiksvriendelijk product, exact zoals we het altijd al gewend zijn van hen; in die zin is het een traditionele 'Benz'. Het is vooral mooi hoe de Stuttgarters het verbruik van dit soort luxe-EV naar beneden hebben gekregen, niet met exotische oplossingen, wel door de hele werking en sturing te optimaliseren.

Jammer dat hij er niet wat aantrekkelijker uitziet, maar verder is dit een elektrische auto van de bovenste plank. Eventuele kopers zouden we wel aanraden nog een jaartje te wachten, tot her en der de eerste Ionity-snellaadpalen opduiken.

Lees het volledige verhaal over de nieuwe Mercedes EQC in AutoWereld 402, in de winkel vanaf 31 mei 2019.

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQC

Geschreven door op