Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MG EHS PHEV (2021)

Een semi-elektrische Chinees met een historische Engelse merknaam. AutoWereld doet de test met de plug-inhybride MG EHS.

34.985 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Na de elektrische ZS komt MG, een merk uit de portefeuille van SAIC, met een stekkerhybride in het SUV-middenformaat. Veel opzienbarends brengt hij niet mee vanuit Shanghai, maar ondanks zijn relatief lage prijs zit hij wel op niveau. Ooit was dat wel eens anders met Chinese auto’s. De korte samenvatting:

  • 1.5-turbobenzine met elektromotor, samen 258 pk
  • 52 kilometer elektrisch rijbereik
  • Conformistisch ontwerp
  • 4,57 meter lang
  • Volkswagen-stuur

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Een regenachtige winterdag in de provincie Antwerpen.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Phantom-rood (metaalkleur)
  • Opties: Luxury (uitrustingsniveau)
  • Banden: Michelin Pilot Alpin, 235/50 R18

Leuk weetje:

  • MG, oftewel Morris Garages, is een van oorsprong Engelse merknaam. De voorloper van SAIC kocht die begin deze eeuw over, samen met Rover. Die laatste naam bestaat ook nog, maar wel verbasterd: Roewe.

Deze is dus niet, zoals de ZS, volledig elektrisch?

Inderdaad, dit grotere model combineert een 1.5-turbo (162 pk) met een elektromotor (90 kW), via een zestrapsautomaat met nog eens vier extra versnellingen op die elektrische molen. Geen echte versnellingsbak, wel een ander soort constructie met tandwielen. In totaal geeft dat 10 overbrengingsverhoudingen.

Het systeemvermogen bedraagt 258 pk, en de accu van 16,6 kWh garandeert een autonomie van 52 kilometer.

Dat is de enige motorvariant?

Inderdaad, een plug-in verkopen aan een gunstprijs is voor MG wellicht een raadzamere strategie dan ook met klassieke aandrijflijnen de Europese, Japanse en Zuid-Koreaanse concurrentie te proberen bekampen. Vooral ook omdat het totaalpakket nog dertien-in-een-dozijn is. De vormgeving is generisch, met elementen die we al eerder zagen bij allerhande andere fabrikanten. Haal het logo eraf, en je zou deze MG zo in een Mazda-, Renault- of zelfs Mercedes-vitrine kunnen parkeren; geen hond zou het merken.

Het formaat houdt het midden tussen dat van een Ford Kuga en VW Tiguan, de EHS is 4,57 meter lang en dus geschikt voor gezinsgebruik. De achterbank is niet verschuifbaar, maar je kan wel de hellingshoek van de rugleuning verstellen.

Voelt het vanbinnen goedkoop aan, of valt dat mee?

Het tweede; deze Chinees loopt op dat vlak amper nog achter op wat we gewend zijn, al is het multimediasysteem wel een smet, wegens veel te traag en weinig stijlvol opgemaakt. Verder is de inrichting best wel verzorgd. Het stuur hebben we al eens eerder gezien, het is een exemplaar dat van Volkswagen komt. Da’s niet zo gek, in China zijn SAIC en VW immers partners in een joint-venture.

De sportstoelen, met ietwat misplaatst ‘Trophy’-stiksel, zitten overigens uitstekend.

Hoe rijdt de MG EHS?

Deze MG EHS staat met vier wielen in deze tijd, qua wegligging, verfijning of comfort doet hij niet onder voor het gemiddelde model van de volumemerken. De stijfheid is in orde, wat een stabiel maar toch beweeglijk weggedrag oplevert, de geluidsdemping is adequaat en de aandrijflijn heeft opvoeding genoten. Elektrisch rijden gebeurt vanzelfsprekend geruisloos, maar ook de overgang naar en de samenwerking met de verbrandingsmotor loopt zonder bokken. Minder geslaagd is wel de schokdemping, oneffenheden worden te duidelijk doorgegeven naar het zitcompartiment.

Trap je de MG EHS op zijn staart, dan slaan beide aandrijvingen de handen in elkaar en snel je in net geen 7 seconden naar 100 km/u. Minder kwistig rijden levert evenwel wat op, bij normaal gebruik zijn beide krachtbronnen zuinig op hun energie. Wij noteerden na onze testrit 5,2 l en 8,1 kWh per 100 kilometer, en we kennen stekkerhybrides die veel minder omzichtig omspringen met hun joules.

En de prijs?

MG verscheept twee varianten van de EHS, met enkele kleuren naar keuze, al dan niet metaallak. De Comfort-variant is al behoorlijk goed uitgerust, met onder andere een airco met twee zones, zetelverwarming, een gps, parkeercamera en zo goed als alle rijhulpsystemen, waaronder een file-assistent. De Luxury doet daar nog de sportzetels, led-koplampen, een elektrische kofferklep, een panoramisch dak en een grotere velgmaat (18 in de plaats van 17 duim) bovenop. De ene kost 34.985, de andere 37.485 euro.

Het digitale instrumentenbord is standaard op alle versies, net als het centrale scherm van 10,1 duim.

Het AutoWereld-verdict?

Als plug-in doet deze MG niet onder voor het gros van het aanbod. De lagere prijs is interessant, maar al met al blijft dit toch vooral een taksvriendelijk model voor bedrijven; voor particulieren bestaan er rationeel gezien betere alternatieven.

Verwante testen

In dit artikel : MG, MG EHS

Journalist AutoGids/AutoWereld