Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Peugeot 508 1.5 BlueHDi 130 (2018)

De anti-Passat, dat wil de Peugeot 508 zijn, een stuk flitsender dan de vorige dus. AutoWereld doet de test.

33.350 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De Fransen doen andermaal een gooi naar berlinesucces. Anders dan de te doordeweekse Renault Talisman gooit Peugeot het echter over een andere boeg, met een GT-achtig vijfdeurskoetswerk en kaderloze ruiten voor de nieuwe 508. De korte samenvatting:

  • Korter en lager
  • Gebouwd op EMP2-platform, maar dan met onafhankelijke achterophanging
  • Vijfdeurs in de plaats van sedan
  • Break en stekkerhybride op komst
  • Blitse cockpit

Wat een strakke verschijning?

De Fransen hebben inderdaad goed begrepen dat ze in deze klasse de hegemonie van de tweeling VW Passat-Skoda Octavia niet gaan kraken met een afkooksel, daarom hesen ze hun 508 in een messcherp gesneden pak, met een carrosserie die korter en lager geworden is. En een coupé-achtige daklijn, wat helaas wel problemen geeft voor de hoofdruimte achteraan.

Niettemin, het mag gezien worden, de vormtaal van succesnummer 3008 komt hier nog beter tot zijn recht. De led-lampen, vooral achteraan, zuigen de aandacht naar zich toe, vanuit dat standpunt heeft deze Fransoos haast iets van een Mustang. De brede billen, de riante motorkap met Mercedes-achtige uitsnede en de lage daklijn geven hem iets van een sportwagen. En da’s wel bijzonder voor het genre.

Temeer daar de onderhuidse mechaniek een stuk doordeweekser is dan dat: het EMP2-platform, dat destijds debuteerde onder de 308 en ondertussen behalve de kleintjes zowat elke PSA-auto onderstut. Met als voornaamste verschil dat deze, net als de DS 7 Crossback, een multilink heeft achteraan in de plaats van een torsieas.

Past een 1.5-diesel daarbij?

Welja, dit is een blijft een auto voor de bedrijfswagenmarkt, bovendien volstaan de 130 pk van de 1.6 BlueHDi wel, hij haalt de 100 km/u zelfs in net onder de 10 seconden. Je kan hem krijgen met manuele zesbak of achttrapsautomaat.

Ook een 2 liter is beschikbaar (160 of 180 pk), evenals een 1.6-benzine (180 of 225 pk).

Hij rijdt de nieuwe Peugeot 508?

Het nieuwe platform is een stuk lichter en dat voel je natuurlijk meteen. Dat kleine stuurtje zet de scherp snijdende voortrein nog meer in de verf, zeker op de Michelin Pilot Sport 4-banden van ons testexemplaar. Het voelt echter iets te licht naar onze meug, al is dat dan weer wel iets wat veel chauffeurs wel graag lusten. De lage zitpositie geeft er een extra sportief trekje aan.

Een meevaller zijn trouwens de frameloze ruiten, die goed geïsoleerd zijn van windgesuis.

En vanbinnen?

Als er iets is waarmee de nieuwe 508 volk kan lokken, dan is het net als bij de 3008 die indrukwekkende cockpit. Van materiaalkeuze staat het nét niet op VW-niveau, maar als designstuk is dit van het beste wat de autoindustrie tegenwoordig op stal heeft. De ergonomie lijst er geeneens onder, al kennen we wel zwieriger multimedia dan deze.

Er vallen ook leuke extra’s te krijgen, zoals uitstekende ergonomische sportzetels, een nachtkijker, een Focal-stereo, masserende zetels of een semi-autonome rijfunctie. Dat laatste is een primeur voor Peugeot.

Het AutoWereld-verdict?

Twee banken vooruit voor de 508. Omdat Peugeot het over een andere boeg gooit en meer dan ooit voor de verleiding gaat, wat hem bestaansrecht schenkt in tijden dat SUV’s bovenaan de wenslijstjes staan, al is het bovenal kundig uitgevoerd. Goed gewerkt in So

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508

Geschreven door op