Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Polestar 2 Performance Pack (2020) - prototypetest

Volvo is klaar met de elektrische Polestar 2, die zijn pijlen ongegeneerd op de Tesla Model 3 richt. AutoWereld doet de test met een verificatieprototype, voorzien van het optionele Performance Pack.

58.900 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Polestar maakte een gesmaakte entree met de 1, een plug-inhybride GT met een piekvermogen van 600 pk en een prijskaartje van 157.500 euro. Maar het is deze volledig elektrische 2 die de concurrentie nerveus maakt. Wat moet je nog weten over de Model 3 van Volvo?

  • 2 elektromotoren, eentje op de voor- en een tweede op de achteras
  • Systeemvermogen van 408 pk, gecombineerd maximumkoppel van 660 Nm
  • WLTP-rijbereik van 470 kilometer, 0 tot 100 in 4,7 seconden
  • Maximaal koffervolume van 1.095 liter, trekt tot 1,5 ton
  • Eerste productiewagen met Android Automotive, de geïntegreerde multimediamodule van Google
  • Bouwt op CMA-platform en technnisch nauw verwant met de Volvo XC40 Recharge P8

De concurrentie

Testomstandigheden

  • We probeerden de Polestar 2 op de testpistes van de Hällered Proving Ground, het nabij Göteburg gelegen ontwikkelingscentrum van Volvo.
  • De thermometer flirt met het vriespunt en de baan is nat van de smeltende sneeuw.

Specificaties testvoertuig

  • Kleur: Void Black
  • Opties: Performance Pack (6.000 euro)
  • Banden: Continental SportContact

Leuke weetjes?

  • De Polestar 2 begon zijn carrière als Concept 40.2, de stijlstudie die de nieuwe Volvo S40 vooraf zou gaan. Maar het project werd gekaapt door Thomas Ingenlath, toen designchef bij Volvo en nu ceo bij Polestar. Eerder deed hij hetzelfde met de Concept Coupé, de GT die uiteindelijk als blauwdruk diende voor de plug-inhybride Polestar 1.
  • Polestar maakte eerst naam als het fabrieksteam achter het WTCC-toerwagenprogramma en groeide al snel door tot de officiële huistuner van Volvo, sinds kort wordt het als een apart merk in de markt gezet door moederhuis Geely.

Test: Polestar 2 Performance - AutoWereld 2020

Is de Polestar 2 nu een Volvo of niet?

Eigenlijk wel. Het design is Volvo, de interieurambiance is Volvo en het ophanging is Volvo. De onderstelset-up wordt in Zweden geperfectioneerd door Zweedse ingenieurs, maar de Polestar 2 rolt wel van de band in het Chinese Luqiao, met elektromotoren van het Duitse Siemens en batterijen van het Zuid-Koreaanse LG Chem. De Polestar 2 is een wereldauto met een Scandinavische toets.

De Polestar 2 staat op de Compact Modular Architecture, dat is het platform waarop Volvo de XC40 zet. De beproefde ophanging combineert MacPhersons voor- met een multilinkconstructie achteraan, enkel het subframe werd aangepast in functie van de botsveiligheid. Ook het elektrische aandrijfgeheel is identiek aan dat van de in Gent gebouwde XC40 Recharge P8.

Over welk aandrijfgeheel hebben we het dan?

De Polestar 2 komt met twee elektromotoren, zowel voor als achteraan vind je een 150 kW krachtige synchroonmotor met permanente magneet. Elke aangedreven as krijgt een transferbak, door te spelen met de power kan de 50/50-standaardverhouding aangepast worden in functie van de rijdynamiek. Het systeemvermogen en het maximumkoppel bedragen respectievelijk 408 pk en 660 Nm, wat zich vertaalt in een 0 tot 100 km/u-sprintje van 4,7 seconden. Op de hogesnelheidssectie haalden we meer dan 200 km/u, mogelijk wordt de topsnelheid van de productieversie elektronisch toegeknepen bij 180 km/u.

De elektromotoren halen hun energie uit een centraal gemonteerd en in de vloer ingebouwde accu met een capaciteit van 78 kWh. Dat zou de Polestar aan een autonomie van 470 kilometer moeten helpen, het gemiddelde verbruik wordt geschat op 19,3 kWh per 100 kilometer. De vloeistofgekoelde batterijpakket haalt elektriciteit uit laadpalen met zowel wisselstroom als gelijkstroom, in het eerste geval is dat beperkt tot 11 kW (een- of driefasig), in het tweede tot maximum 150 kW. Via een snellader laadt de batterij op 40 minuten tijd tot 80% van haar vermogen op.

Hoe rijdt de Polestar 2?

Wij konden testrijden met het optionele Performance Pack, een 6.000 euro kostend upgrade die de met Michelin Pilot Sport omgorde 19-duimers vervangt door 20-duimsvelgen met Continental SportContact-rubber. De remmen krijgen grotere schijven en goudkleurige klauwen van Brembo-makelij, de Tenneco-schokdempers worden vervangen door manueel instelbare exemplaren van Öhlins.

We beginnen onze kennismaking met de Polestar 2 op de handling track van de Hällered Proving Ground. Het parcours heeft veel weg van een kronkelende landweg, maar dan getooid met een heleboel verraderlijke elementen, gaande van een plotse dip tot een toeknijpende bocht. De directe en stevige acceleratie verrast anno 2020 niet meer, we hebben intussen met snellere EV’s gereden. Maar de rijdynamisch verrast de Polestar 2 met zijn snedigheid.

Het stuurgevoel is goed gewogen, communiceert helder en biedt voldoende feedback op de limiet. De onderstelset-up is helemaal anders dan bij een Volvo, aldus Rydholm. Dankzij de vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling konden ze een veel agressievere kalibratie hanteren, die afgesteld is op licht overstuur. Hoewel de testwagen op zomerbanden staat, vormt grip geen enkel probleem. Ook niet wanneer we hem brutaal van de ene naar de volgende apex mikken. In lange bochten voel je de dat de elektromotor achteraan meer koppel in de strijd gooit dan die vooraan, wat helpt om het koetswerk van richting te veranderen. Hoe harder we rijden, hoe groter het gevoel van controle.

Enkel onder het remmen verliest het onderstel wat van zijn goede manieren. We worstelden vooral met de wisselwerking tussen de regeneratie en het echte remmen, waardoor de dosering vertroebelt en je aan precisie inlevert. Dat deze Polestar dik 2 ton op de weegschaal zet, helpt evenmin. Nu goed, dat was dan ook op het scherp van de snee.

Test: Polestar 2 Performance - AutoWereld 2020

En rijdt de Polestar 2 net zo comfortabel als de gemiddelde Volvo?

Via een ommetje op de high speed track rijden we door naar de comfort track, een sectie waarop de testsitebouwers een aantal van de slechtste Europese wegen hebben gereconstrueerd en die bedoeld is om de prototypes genadeloos af te beulen. Zowat alle type ondergrond passeren de revue, waaronder een stuk landweg die een Franse départementale nabootst, inclusief aangevreten wegdek en ingezakte putdeksels. De Polestar 2 geeft geen krimp.

Op geen enkele manier verloor de ophanging de pedalen, de infrastructurele oprispingen werden stoïcijns verteerd. Zelfs met de optionele Öhlins-sportdemping en de brede 20-duimsvelgen die onder onze testwagen stonden. Maak er geen zwevend tapijt van, want de set-up is aan de harde kant van stevig. Toch slaat hij geen slecht figuur. Het is ook een beetje een Volvo, veiligheid en comfort blijven kernwaarden. Maar Polestar heeft wel een competitieverleden, dat schud je niet zomaar van je af.

Wat is die Android Automotive juist?

Dat is een in samenwerking met Google ontwikkeld infotainmentsysteem dat gekende diensten zoals Google Maps en Google Assistant bundelt. In de Play Store vind je bovendien een knap assortiment geoptimaliseerde apps die toegespitst zijn voor gebruik in de wagen. In vergelijking met de module van Volvo, hanteert de centrale multimediadisplay een nieuwe gebruikerslogica. Je moet minder swipen, de bedieningsvlakken zijn groter en de menu’s krijgen een logischere indeling, wat de ergonomie aanzienlijk verbetert.

Polestar wil meer, want deze Human Machine Interface is nog in volle ontwikkeling. Zo wordt er volop getest met eye-tracking, waarbij het systeem de informatie en de display aanpast aan de richting waarin de bestuurder kijkt. Bijzonder beloftevol, veel meer kunnen we er nog niet over zeggen. In het prototype waarmee we onderweg waren, functioneerde Android Automotive nog niet op volle kracht.

In vergelijking met het minimalistisch dashboard van de Tesla Model 3 oogt het interieur van de Polestar 2 minder futuristisch, meer zoals je dat van een hedendaagse Volvo verwacht. Met een opvallend hoge middenconsole, die de bestuurder duidelijk van de passagier scheidt. Het stuur oogt bekend, net zoals een heleboel bedieningselementen. En ook de stoelen zijn uitstekend, zoals we dat reeds van Volvo gewoon waren. Met een zachte zitting en toch een heleboel steun. De gebruikte interieurmaterialen zijn vegan, zoals het vuil- en vochtbestendige WeaveTech dat zijn inspiratie haalt bij de wetsuits van duikers. Nieuw is de holle, zeshoekige pook met verlicht Polestar-logo.

Test: Polestar 2 Performance - AutoWereld 2020

En de koffer?

De Polestar 2 meet 4,6 meter en dat maakt hem bijna 10 centimeter korter dan de Model 3 en de Jaguar I-Pace. En dat merk je, zowel op de achterbank als in de koffer. Niet dat de Polestar klein is, maar de middelste plaats is krap en de koffer slikt niet meer dan 405 liter. Met neergeklapte achterbank groeit het laadvolume naar 1.095 liter, terwijl je in de neus nog een frunk van 35 liter vindt. Ideaal voor het opbergen van de laadkabels. Ook handig: de Polestar twee kan tot 1,5 ton trekken, een stuk meer dan de Tesla of de Jaguar.

Waar koop je de Polestar 2? Bij de Volvo-dealer?

Een Polestar bestel je online. De website wordt het belangrijkste retailkanaal, als installeert het merk ook vier zogenaamde spaces op commercieel interessante plaatsen. Brussel is als eerste aan de beurt, later dit jaar volgen Antwerpen, Gent en Luik. Je zal er met experts kunnen praten, over de zin van elektrische voertuigen en over de snel toenemende laadinfrastructuur. Geïnteresseerden krijgen er informatie over het nieuwe merk en hun nog nieuwere model. Het moeten ook ontmoetingsplaatsen worden waar deskundigen en stakeholders gedachten kunnen uitwisselen en inspiratie kunnen opdoen rond nieuwe vormen van mobiliteit.

De wagens zelf worden wel onderhouden bij geselecteerde Volvo-dealers, zonder dat de Polestar-klanten zich daadwerkelijk naar de concessie moeten verplaatsen. Hun wagen wordt thuis afgehaald en na de de onderhoudsbeurt weer afgezet.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Een definitief oordeel volgt zodra we de productieversie van de Polestar 2 kunnen testrijden. Maar de eerste indrukken zijn bijzonder positief. Wat vergelijking met de Tesla Model 3 betreft, lijkt de Amerikaanse marktleider er een te duchten tegenstander bij te gaan krijgen. Eentje die zowat even slim is en minstens zo goed rijdt.

 

In dit artikel : Polestar, Polestar 2

Geschreven door op