Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 911 GT3 RS (2018)

Als een huilende hellehond bestormt de Porsche 911 GT3 RS het circuit. AutoWereld doet de test.

200.110 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De extreemste der 911’s, op de GT2 RS na dan natuurlijk. Met een tot 520 pk opgestookte atmosferische zescilinderboxer die doortrekt tot 9.000 opm. Meer racewagen dan straatauto. We vatten hem kort samen:

  • Tot 520 pk opgevoerd, 0-100 km/u in 3,2 seconden
  • Bliksemsnelle PDK, achterwielsturing
  • Instelbare ophanging en aerodynamica
  • Magnesium, polyurethaan en koolstofvezel
  • Optioneel Weissach-pakket nog eens 18 kilo lichter
  • Net meer dan 200.000 euro

Meer racewagen dan straatauto?

De RS ademt motorsport. Om gewicht te sparen heeft hij geen badge, maar een sticker. De bandendrukmeter heeft een circuitfunctie die rekening houdt met opwarmende banden. Je kan hem hebben met een halve rolkooi (een volledige is niet straatlegaal), een brandblusser, zespuntsgordels en een batterijschakelaar. De wielen hebben centrale moeren. De optionele achterspoiler creëert 144 kilo aan neerwaartse druk bij 200 km/u. Enzovoort.

De RS heeft de bredere carrosserie van de Turbo, getooid met NACA-sleuven voor de remkoeling, louvres boven de voorwielen om turbulenties te verwijderen en voor de achterwielen grote luchtinlaten om de motor te voeden. Het dak is gemaakt uit magnesium.

Vertel meer over die motor.

Het is de 4 liter-zescilinder die ook al in de GT3 zit, maar dan met 520 in de plaats van 500 pk. Indrukwekkend veel voor een atmosferisch blok, hij gaat dan ook tot 9.000 opm, waarbij de boxer krijst als een bezetene.

Hij heeft veel gemeen met Porsches racemotoren. Hij draagt een vaste kleppentrein voor een stabielere werking onder volle belasting. Daarnaast hanteert hij droge-cartersmering, wat eveneens minder gevoelig is voor de G-krachten.

En de rest?

De ophanging bevat eveneens racecomponenten. Zoals rigide ophangingsgewichten, voor een minimum aan speling. Rijhoogte, camber en de rolstangen kan je apart afstellen. De adaptieve dempers hebben twee standen, die stel je in via een knop.

Achterwielsturing is standaard, net als een actief sperdifferentieel en dynamische motorsteunen, die tijdens hard labeur de motor zo stijf mogelijk in positie houden.

Standaard heeft hij stalen composietschijven, koolstofkeramische exemplaren zijn een optie. Dito voor de banden: Michelin Pilot Sport Cup 2-exemplaren komen af-fabriek, maar je kan ook semi-slicks krijgen (Michelin Pilot Sport Cup R).

Hoe zit het met dat Weissach-pakket?

Dat bevat antirolstangen, een achterspoiler, dak en kofferklep uit koolstofvezel, een rolkooi uit titanium en lichtere schakelpeddels (echt waar). Het scheelt 18 kilo en kost een kleine 20.000 euro. Normaalgezien zitten er ook magnesium velgen in, maar die zijn pas later beschikbaar.

Je kan de RS ook zwaarder maken, het Clubsport-pakket bevat een stalen rolkooi, brandblusser, batterijschakelaar en zespuntsgordels.

Goed, hoe rijdt de Porsche 911 GT3 RS?

Als een raket, maar dan wel eentje van de meest precieze soort. En verbijsterend gemakkelijk eigenlijk. We deden onze testrit op de GP-sectie van de Nürburgring, niet het meest uitdagende circuit ter wereld, maar wel voldoende gevarieerd om een auto snel te leren kennen.

De grip en het gevoel in de voortrein is enorm, en de samenwerking met de achterkant wondermooi. De achterwielsturing en het actieve differentieel maken hier dat je al op het gas kan terwijl je nog aan het insturen bent, je moet er bliksemsnel bij zijn met je voeten om het tempo bij te kunnen houden.

Wat ook beklijft is de finesse in de afstelling. De dempers houden de zaak perfect onder controle, ook wanneer je over kerbstones begint te rossen. Het esp houdt niet de brutale leiband aan, maar haalt subtiel de netten in wanneer je over de schreef gaat. Voor lichte drifts is-ie mild.

Oh, wat een heerlijke machine.

En dan die motor, tussen 8.000 en 9.000 opm jankt hij als een op hol geslagen boormachine. De respons is ook magnifiek, het toerental gaat op en neer als een jojo. Je kan de PDK-bak via de peddels bedienen, maar in de sportstand is dat zelfs op circuit niet nodig, hij doet gewoonweg alles goed.

We kunnen alleen maar eindeloos de lof zingen over hoe de RS zich gedraagt op circuit, zelden reden we met iets wat op de limiet zo gewillig je eisen beantwoordt. Je moet ballen hebben om dit ding in minder dan 7 minuten rond de Nordschleife te jagen, zoals fabrieksrijder Kévin Estre onlangs deed (6:56,4). Maar we snappen wel dat het erin zit, ook wanneer het oe-rend hard gaat, blijft deze GT3 met je meewerken.

Het AutoWereld-verdict?

Bijna 50.000 euro duurder is hij dan de gewone GT3 (die je in België voorlopig niet meer kan bestellen), da’s een forse dot bovenop wat al een magistrale sportwagen in. Dan zwijgen we nog over de peperdure opties.

Maar dit is wel weer een stapje verder dan die GT3. Nog meer racewagen en nog efficiënter op de limiet. En zo gemakkelijk te mennen, een gewilliger metgezel voor een expeditie op eender welk circuit vind je wellicht niet. De RS is andermaal één der goden van autoland.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Geschreven door op