Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 911 Turbo S (2020)

Met 650 pk is de Turbo S tot nader order de potigste 911 van Porsche. AutoWereld doet de test.

223.100 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

In afwachting van een GT2-variant is de Turbo S traditioneel de rapste der 911’s. En zoals dat de gewoonte is, draait Porsche ook voor de 992-generatie de vermogenskraan nog wat verder open, meteen tot 650 pk. Een wildebras is deze voormalige ‘widowmaker’ echter al lang niet meer, in dagelijks gebruik is hij zo zoet als een berline van Mercedes.

  • Nieuwe 3.8-turbo, 650 pk, 800 Nm
  • 0-100 km/u in 2,7 seconden
  • Vierwielaandrijving standaard
  • Breder dan de Carrera
  • Opnieuw met actieve aerodynamica

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Ritten in eigen land, van een uitje naar de supermarkt tot een test in de Ardennen.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Gentian-blauw (metaalkleur)
  • Banden: Pirelli P Zero, 225/35 ZR20 vooraan / 315/30 ZR21 achteraan

Leuke weetjes:

  • Als optie is er een hydraulisch hefsysteem voor de vooras. Binnenkort (na een software-update) onthoudt het op basis van gps-gegevens ook waar die iets te scherpe drempel in je buurt zich nu weer juist bevindt.
  • De optielijst is andermaal zeer dik, en niet bepaald gul. Wil je je remzadels bijvoorbeeld liever zwart dan geel, dan kost dat laklaagje je net geen 900 euro.

Wat is er anders dan bij een gewone 911?

Alvast niet de turbo’s, want die heeft een Carrera (S) nu ook. Maar het zijn er wel grotere, in combinatie met meer longinhoud. Het resulteert in een piek van 650 pk en 800 Nm, dat laatste vanaf 2.500 opm.

De Turbo S is gewoonlijk ook het toonzaalmodel dat alle gekende Porsche-technologie gebundeld etaleert. Er is een nieuw vierwielaandrijvingssysteem, standaard koolstofkeramische remmen, actieve spoilers voor- en achteraan, vierwielsturing, actieve rolstangen, een lichtere en compactere lithiumbatterij, dynamische motorsteunen, enzovoort.

Filosofisch volgt hij evenwel de lijn van zijn zachtzinnigere broers, namelijk dat dagelijkse bruikbaarheid primordiaal is. En, katapultspurts of niet, qua schokdemping, geluidsisolatie of gebruiksgemak is dit een auto waarmee het ontspannen rijden is. Er zijn nog net geen massagezetels.

De technologische overdaad heeft wel een keerzijde, deze 911 gaat over de 1,6 ton.

Beschrijf die spurt eens?

We testten de lanceercontrole enkele malen uit op een militaire luchthaven, en keer op keer snokte ons achterhoofd tegen de hoofdsteun wanneer de Turbo S uit de startblokken schoot. Eer je goed en wel beseft dat je vertrokken bent, na 2,7 seconden, zit je al aan de kaap van 100 km/u, en voor je het weet gaat de wijzer ook langs de 200. En niet zo heel veel verder ook de 300. De piek is 330 km/u.

Indrukwekkender nog is de sereniteit waarin die oefening verloopt. Geen gierende banden, geen waggelende kont, gewoon een gortdroge kanonstart. En hoe die achttraps robotbak dat allemaal verteert, met diezelfde koppeling die tijdens parkeermanoeuvres zo zijdedacht aangrijpt, daaruit spreekt de technologische suprematie van Porsche.

En hoe voelt hij aan op de weg?

Even bloedstollend snel, al kan je in het verkeer maar weinig aanvangen met die manège van 650 volbloeden, het is simpelweg teveel. En daarbij is het ook wel sneu dat al die verfijning nog maar weinig beleving behoudt aan normale snelheden, van dat zinderende en lichtjes intimiderende dat je van een sportwagen verwacht, heeft de Turbo minder dan ooit.

Daadkracht heeft hij dan weer met bakken. Snij een bocht aan en je hebt altijd nog tonnen reserve, een limiet lijkt er haast niet te zijn. De brede sloffen, achteraan meer dan 30 centimeter, de grijpgrage voortrein, het lage zwaartepunt en de snel handelende electronica, het doet allemaal een duit in dat zakje.

Ga je in de richting van het grensbereik, dan blijkt er geen gif in de staart te zitten. Zelfs bij brutaal remmen middenin een bocht krijg je deze 911 niet uit balans. Een wilde acceleratie uit een bocht met het esp in de sportstand leidt tot een milde en makkelijk te controleren zwieper. Dat was ooit wel wat anders.

Hoe zit het vanbinnen?

Er is weinig verschil met de andere 911’s, ook deze heeft dat flink gemoderniseerde interieur dat hier en daar een nostalgisch accent legt. Centraal voor je neus zit een analoge toerenteller, aan weerszijden daarvan een kleurenscherm dat je naar wens kan inrichten. Centraal zit standaard een groot aanraakscherm met gps, tjokvol instelmogelijkheden.

Het is even zoeken, maar de bediening zit wel doordacht in elkaar. Om in te zoomen op de kaart ben je bijvoorbeeld niet gedwongen tot zo’n onhandige knijpbeweging, maar kan je de rechtse draaiknop gebruiken. Je kan het systeem ook koppelen aan een app waarmee je circuitrondjes kan analyseren, desgewenst zelfs met een GoPro.

Hoewel de Turbo S weer een flink stuk duurder geworden is (een dikke 223.000 euro), is er helaas wel wat bespaard op de afwerking. De gebruikte materialen zijn hier en daar niet van dezelfde topkwaliteit als in de 991, en dan wijzen we vooral naar die grote lap goedkoop blinkende kunststof op de middentunnel.

De ergonomie is naar goede Porsche-gewoonte feilloos, met stoelen die in alle richtingen verstelbaar zijn, een helder overzicht rondom en voldoende ruimte voor je ledematen. Achterin is er vanzelfsprekend minder plaats, maar goed; dit is een sportwagen.

Ook handig: de draaiknop op het stuur, waarmee je de rijmodus bepaalt, inclusief de regenstand. De knop middenin is de rode lap op de spreekwoordelijke stier, daarmee activeer je voor 20 seconden de hyperalerte Sport Plus-modus.

Het AutoWereld-verdict?

In alle opzichten is dit een krachtnummer, geen enkele andere sportwagen combineert zoveel daadkracht en zo’n haast misselijkmakende spurt met zoveel finesse, wat dat laatste betreft staat-ie op het niveau van een Mercedes C. Dat is de paradox: nooit eerder was de Turbo S zo krachtig en snel, en nooit eerder was hij zo gedwee en geraffineerd. Het soort technologisch meesterwerk dat Porsche kenmerkt.

Onvermijdelijk is echter de vraag of een snellere 911 ook een betere 911 is. Er is immers een punt waarop prestaties onbruikbaar worden op de openbare weg, en dat is de Turbo S ver voorbij. Om te voelen waartoe dit beest in staat is, moet je héél hard gaan. En vind in onze contreien maar eens een plek waar dat kan.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Journalist AutoGids/AutoWereld