Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Exclusief: we reden al met de Volkswagen T-Cross!

Hij komt pas in de lente van volgend jaar op de markt, maar AutoWereld kon in Duitsland toch al een korte testrit met de Volkswagen T-Cross maken.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Beter nog, we mochten de auto en zijn interieur ook al zonder camouflage zien. Maar dat was in een streng bewaakte ruimte waar fotograferen niet toegelaten was. De officiële onthulling van de compacte SUV is immers pas voor oktober gepland, de commerciële start zelfs maar voor de lente van 2019. Niet alles wat we je hieronder vertellen, kunnen we dus ook al tonen. Wegens nog geen prentjes.

Nog even geduld

Waarom Volkswagen ons dan al zo lang op voorhand met zijn nieuwe troetelkind laat kennismaken? “Dit is een compleet nieuw segment voor ons”, legt een van de ontwerpers op de presentatie uit. “Hij vervangt geen bestaand model, daarom communiceren we er dus ook zo vroeg over.” Waarmee ze natuurlijk vooral bedoelen dat kandidaat-kopers van zo’n compacte SUV misschien nog wel eventjes geduld willen oefenen als ze weten dat VW ook zoiets in de maak heeft.

De naam Arona horen ze hier niet graag vallen. Die technisch grotendeels identieke Seat vist natuurlijk in dezelfde vijver én is wel al eventjes beschikbaar, maar de Duitsers stellen dat de T-Cross toch een andere auto wordt dan die van het Spaanse zustermerk. Nu ja, wat kunnen ze anders zeggen…

Functioneler dan een Polo

Dat de T-Cross heel wat met de jongste Polo gemeen heeft, geven ze natuurlijk wel graag toe. De looks zijn vanzelfsprekend verschillend en je zit in de T-Cross ook aanzienlijk hoger, 597 centimeter boven de grond voor- en 652 centimeter achteraan om precies te zijn. En de auto is ook wat functioneler, met onder meer een neerklapbare passagiersstoel vooraan en een achterbank die zich over een afstand van 15 centimeter laat verschuiven en je aldus de keuze biedt tussen meer been- of meer bagageruimte.

Die laatste varieert van 385 tot 455 liter. Of tot 1.281 liter met neergeklapte achterbank. Nog wat cijfertjes, met een lengte van 4.107 millimeter is de T-Cross net iets langer dan een Polo. Maar belangrijker, hij is (met 1.558 millimeter) ook 112 millimeter hoger dan die stadswagen. Opvallend, de al eens vermeldde Arona is nog een beetje groter dan de T-Cross.

Vier motoren

Het platform, de motoren en de transmissies zijn natuurlijk wel dezelfde als bij de Polo. Een GTI-versie van de T-Cross wordt niet voorzien, de auto biedt wel de keuze uit 1,0 liter-TSI’s op benzine van 95 en 115 pk, een 1.5 van 150 pk en een 1.6 TDI (diesel dus, voor wie dat zou vergeten zijn) van 95 pk.

De eerste kilometers achter het stuur van de kleine Volkswagen-SUV doen ook meteen aan de Polo denken, op de hogere zitpositie na dan. Onze testauto’s, een TSI met 95 pk en de TDI, zijn echte prototypes en dus nog niet helemaal op punt wat afwerking en isolatie betreft. “We hebben er nog enkele maanden werk aan”, zeggen de Duitsers. “Maar we wilden jullie toch al deze eerste kennismaking aanbieden.”

Leuke kleuren

Ze zijn ook wel trots op de vier usb-aansluitingen, het draadloos opladen van telefoons en alle nieuwe aankledingsmogelijkheden, met onder meer een pack met leuke kleuren voor het dashboard en de middenconsole. In de TDI die wij testen zelfs oranje, een tint die dan ook terugkeert op de behuizing van de buitenspiegels en de velgen. Waarvoor je trouwens kan kiezen tussen 16, 17 en 18 duim.

Het design is nogal typisch Volkswagen, wat wil zeggen eerder sober. Daar kan de scherp getekende “karakterlijn” op de flanken niet veel aan veranderen. Wel een frivool trekje is de reflectorstrip over zowat de volledige breedte van het achterwerk. Het is geen actieve verlichting, op het Highline-uitrustingsniveau komen er achteraan op de flanken ook drie kleine en in dit geval wel “echte” sfeerlichtjes.

Digitaal dashboard

Zoals bij elke moderne en hippe auto hebben de ontwerpers de mond vol over connectiviteit en aanverwante snufjes. Maar die kennen we dus evengoed al van de Polo, ook de T-Cross komt (naast het 8 duim grote infotainment-aanraakscherm) met een knap digitaal dashboard en de mogelijkheid om dat deels volgens eigen smaak en goesting te configureren. Een Active Info Display, zo heet dat in mooi Engels.

Je moet dan wel voor een van de duurdere uitvoeringen gaan, dat ligt voor de hand. Idem dito voor de verschillende rijhulpsystemen. Sommige (Front Assist, Lane Assist…) zullen tot de standaarduitrusting behoren, voor andere zal er moeten worden bijbetaald. Maar dat is bij de Polo en ook de concurrentie niet anders.

Indrukwekkend SUV-aanbod

Nu we het daar over hebben, de evengoed enkel via de voorwielen aangedreven T-Cross wordt een commerciële rivaal van onder meer de Renault Captur, de Peugeot 2008, de Ford Ecosport en de recent gelanceerde Hyundai Stonic en Kia Kona. Maar dat had je allicht al door.

Volkswagen heeft ondertussen wel al een indrukwekkende SUV-catalogus in elkaar gestoken. Met veel jonge modellen ook, na de nieuwe Tiguan in 2016 volgden in 2017 de grotere en ruimere Tiguan Allspace en de T-Roc (en de Atlas en Teramont in respectievelijk de VS en China) en in 2018 de jongste Touareg-generatie. En daar komt volgend jaar dus deze T-Cross bij, voordat de I.D. Crozz in 2020 voor de grote elektrische revolutie moet zorgen. En dan zijn er ook nog verschillende specifiek voor Noord-Amerika en China bestemde producten in de maak.

 

In dit artikel : Volkswagen

Geschreven door op