Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Twingo GT (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
15.750 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een motortje van 109 pk, is dat wat de Renault Twingo nodig had om echt leuk speelgoed te worden? AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

Klein Duimpje trekt een trainingspak aan. De Renault Twingo lijkt én is maar een paar uitgestrekte zakdoeken groot, maar je kan hem nu wel krijgen met een 0,9 liter-driecilinder van 109 pk. Die motor zit natuurlijk nog altijd onder de koffervloer en dus achterin, hij drijft vanzelfsprekend ook de achterwielen aan. Het doet de al wat oudere autoliefhebber misschien wel terugdenken aan de R8 Gordini of de Rally- en vergelijkbare varianten van de Simca 1000 en NSU 1000. Of natuurlijk evengoed de Abarths die Fiat ooit van zijn originele 500 en co afleidde, ook allemaal auto’s met een achterin geplaatste motor en – voor hun tijd – vrij veel pk’s die via de achterwielen naar het asfalt moesten. Maar dat is nostalgie, de Twingo GT is een heel ander verhaal. Ja toch?

  • Krachtig: de 0,9 liter is opgevoerd tot 109 pk en 170 Nm
  • Sneller: een beetje toch, al zijn de prestaties ook niet zo uitzonderlijk.
  • Sneller bis: een aangepast en zo’n 2 centimeter verlaagd onderstel, voor een efficiënter weggedrag.
  • Stoer: sportieve aankleding van koetswerk en interieur.

Gewoon wat meer vermogen, of is deze Twingo GT echt een sportkarretje?

Een spurt naar 100 km/u in 9,6 seconden en een top van 180 km/u. Oei, dat “klinkt” toch nog niet zo geweldig. Maar we weten ondertussen wel dat vooral dat laatste cijfer nauwelijks nog relevant is. Waar het bij dit autootje om gaat, is de een wat hogere druk leverende turbo. Die kampt nog met een kleine gat, wat wil zeggen dat de ook van een aangepaste sturing en extra koeling voorziene motor al wat toeren moet maken voor hij echt in gang schiet. Maar eenmaal dat gebeurt, gaat deze Twingo best wel goed vooruit. En vormt dus ook een flitsend inhaalmanoeuvre echt geen probleem.

Toch een hot-hatch, dus?

Ja en nee. De looks laten alvast vermoeden van wel. Er zijn sportieve strepen op de flanken en het dak gekleefd (stickers dus, geen lak), er staan 17-duimsvelgen onder en de uitlaat is een “dubbele”.

En hoe zit het vanbinnen?

Daar vindt je natuurlijk zowat hetzelfde interieur als in de gewone Twingo’s, zij het voorzien van wat extra sportieve toetsen. Onder de vorm van oranje accenten en aluminium voor de pook van de versnellingsbak en de pedalen. De zetels zijn bekleed met een mix van leder en stof, ze bieden ook een beetje meer steun. Wel raar, er zit in de auto geen echte toerenteller.

Gebeurde er nog meer met de Twingo GT?

Maar er is dus meer dan alleen uiterlijk vertoon. Net zoals Smart dat voor zijn Brabus-versie van de Forfour deed (zie verder), werd ook de ophanging aangepast. De auto is verlaagd en wat stugger, maar zeker nog altijd niet oncomfortabel. De Twingo GT is echt een autootje van compromissen. Zo biedt zelfs de ESP een beetje extra “vrijheid”, maar laat hij zich niet uitschakelen. Je kan dus wel wat meer met de achterkant spelen, tot gekke dingen leent de wagen zich niet. Ook al omdat de besturing nog altijd wat scherpte mist.

Het AutoWereld-verdict?

De scherpe prijs, laat ons daar maar eens mee beginnen. Renault vraagt 15.750 euro voor de Twingo GT, dat valt echt wel mee. Inbegrepen zijn immers ook een automatische airco, licht- en regensensoren, een lederen bekleding van het stuurwiel en verduisterde ruiten achteraan. Plus de sportievere aankleding.

Maar een RS krijg je voor die prijs dus nog niet, die twee letters (van Renault Sport) worden voorbehouden voor de echt straffe varianten van de Clio en Mégane. En enkele jaren terug ook al eens voor een dik 130 pk sterke uitvoering van de vorige Twingo, dat was toen wel een ruiger geval. Deze GT is veel minder brutaal en daardoor ook best genietbaar bij “normaal” gebruik in en rond de stad. Wat hem ook geschikter maakt voor een groter publiek. En handig, ook letterlijk: de GT behoudt zijn echt uitzonderlijk korte draaicirkel van 4,3 meter!

En heeft de Twingo GT echte concurrenten?

Ja, eentje in het bijzonder. De Smart Forfour Brabus natuurlijk. Het koetswerk en het interieur verschillen, maar de technologie is deels identiek. Logisch, beide wagens werden samen ontworpen. En toch. De Renault komt met een manuele versnellingsbak, de Smart met een gerobotiseerde DCT met dubbele koppeling. Wat, ondanks ook een zogeheten Xclusive-uitrusting, toch nog niet helemaal het grote prijsverschil verklaart. De Twingo GT kost dus ‘slechts’ 15.750 euro, de rappe Smart liefst 21.417 euro. De schaduw van moederhuis Mercedes, wellicht…

 

In dit artikel : Renault, Renault Twingo