Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Seat Leon Cupra 300 (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
36.200 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De Seat Leon werd recent opgefrist, en nu ook de Cupra-variant, die zijn vermogen naar 300 pk ziet stijgen. AutoWereld doet de test.

Dit is vanaf nu de Seat Leon Cupra 300, en dat numerieke achtervoegsel legt meteen het belangrijkste nieuws op tafel: een vermogen dat van 290 naar 300 pk stijgt. Bijna, evenveel als zijn halfbroer uit Wolfsburg, de Volkswagen Golf R, die onlangs van 300 naar 310 ging. De rest vatten we even kort samen.

  • 2 liter-turbo met 300 pk
  • Voor- of vierwielaandrijving, manuele zesbak of DSG
  • Te krijgen als driedeurs, vijfdeurs en break
  • Actief sperdifferentieel op de vooras standaard
  • 0-100 km/u in 4,9 seconden

Dat lijkt een serieus arsenaal?

Effectief, ook de Leon hijst zich nu boven de grens van 300 pk (al was er ooit al wel een speciale versie met 310 stuks). Net als de VW Golf R, waarmee hij zijn mechaniek deelt, de vierwielaangedreven versies althans.

Het opmerkelijkste stuk gereedschap is evenwel het VAQ-differentieel op de vooras, ontwikkeld door Haldex voor de VW-groep. Het combineert een klassiek differentieel met een meerplatenkoppeling en kan daardoor netjes geprogrammeerd worden om in alle omstandigheden de juiste hoeveelheid trekkracht naar het juiste voorwiel te sturen, met nog wat extra bijstand van het esp. Een redelijk unieke oplossing voor voorwielaandrijvers.

Vierwielaandrijving met DSG is een optie op de break (ST), en alle varianten kunnen verder ook gecombineerd worden met die gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling. Daarmee zijn er in totaal 7 verschillende versies van de Leon Cupra.

Verder noteren we ook adaptieve dempers. Je kan de auto afstellen in 5 modi: Eco, Comfort, Sport, Cupra en Individual.

Is er veel veranderd aan de motor?

Neen, turbomotoren zijn doodeenvoudig op te fokken en dat is hier ook gebeurd. De 2 liter gaat dus van 290 naar 300 pk, in newtonmeters is dat een stijging van 350 naar 380. Opvallend is de souplesse, het piekkoppel is al beschikbaar vanaf amper 1.800 opm.

En hoe rijdt de Seat Leon Cupra 300?

Eerst en vooral, anders dan de foto's doen vermoeden vonden onze testritten plaats op kletsnat asfalt, op het circuit van Castellolí en de Catalaanse wegen daarrond. Wat zeker voor deze voorwielaangedreven versie het zaakje wat bemoeilijkt, die 380 newtonmeter zet je niet zomaar op de weg, slim differentieel of niet.

Een zeer effectieve maatregel is de Cupra in zijn Comfort-stand gooien, dat verzacht de gasrespons, zet de dempers wat minder stug en laat het actieve differentieel wat soepeler werken. Het resultaat is een bijzonder dociele hot hatch, waarmee je zonder veel moeite een stevig marstempo uit je sloffen schudt, zonder dat het griezelig wordt.

In de strafste afstelling wordt het heel wat anders, die gebruik je idealiter op droog wegdek en dan heb je een behoorlijk agressieve machine. Waar wij op zich wel van houden, een sportieve auto mag een scherp kantje hebben. Het blijft tegelijk efficiënt, net omdat de Cupra zijn vermogen zo slim benut.

Verder nog nieuws?

Ook de Cupra krijgt alle verse ingrediënten van de gefacelifte Leon. Zoals de led-koplampen, het vernieuwde infotainmentsysteem, verbeterde veiligheidssystemen, enzovoort. Ook het uiterlijk is wat opgefrist, met onder meer een andere voorbumper.

Het AutoWereld-oordeel?

Natuurlijk doet de Cupra ons denken aan de rappe versies van de VW Golf, de technologie is dan ook dezelfde. Het leuke is vooral dat hij verschillende duizenden euro goedkoper is dan bijvoorbeeld de Golf R (die wel vierwielaandrijving en DSG standaard heeft). Het resultaat is een behoorlijk spectaculair rijtuig, even snel als een Porsche 911 van de vorige eeuw en tegelijk poepsimpel in de bediening, met bovendien alle hedendaagse snufjes ter assistentie.

In dit artikel : Seat, Seat Leon

De concurrenten