Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Camry 2.5 Hybrid (2019)

De Toyota Camry vult het gat dat de Avensis laat. AutoWereld doet de test met de 2.5 Hybrid.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Na de Corolla komt ook de Camry terug naar Europa. In het eerste geval gaat het om een oude naam die de marketinglui van Toyota in onze streken ineens weer beter vinden klinken dan Auris, in het tweede om een relatief makkelijke oplossing om het door het verdwijnen van de Avensis achtergelaten gat te vullen.

De in onder meer Noord-Amerika en enkele Aziatische landen nog altijd heel populaire Toyota Camry werd in 2004 uit de Europese catalogus gehaald zonder dat iemand daar ook maar één traan voor liet. Wereldwijd is deze berline met dik 700.000 exemplaren per jaar nog altijd zowat de meest verkochte berline, maar bij ons krijgt een Aziatische constructeur dat soort auto’s nauwelijks verkocht.

Wat moeten we nog weten over de nieuwe Toyota Camry?

  • De inmiddels achtste generatie van de Camry
  • Staat op modulaire GA-K-platform van Toyota en Lexus
  • Enkel verkrijgbaar als berline, een breakversie staat niet op de planning
  • Enkel de hybride versie maakt oversteek naar Europa
  • Aandrijfgeheel combineert atmosferische 2,5 liter-viercilinder met elektromotor en batterijen
  • Systeemvermogen van 218 pk
  • Topsnelheid van slechts 180 km/u
  • Normverbruik van 4,3 liter per 100 kilometer
  • CO2-uitstoot van 98 gram per kilometer
  • Vanafprijs van 36.970 euro (mei 2019)

2019 Toyota Camry Hybrid

Komt de nieuwe Camry enkel als hybride?

De inmiddels al achtste generatie van de Camry (de eerste dateert van 1982) komt enkel al hybride naar Europa, iets anders hadden we van Toyota dan ook niet meer verwacht. Naast de relatief grote Atkinson-verbrandingsmotor op benzine, een 2,5 liter-viercilinder met 177 pk en 221 Nm, beschikt de auto ook over een elektromotor met 120 pk. Het levert een gecombineerd vermogen van 218 paarden op, goed voor een eerder ‘flauwe’ topsnelheid van 180 km/u en een relevantere spurt naar 100 km/u in 8,3 seconden.

Die hybride aandrijving is niet van het plug-intype, maar Toyota stelt wel dat een gemengd wegparcours voor zowat de helft in de elektrische modus kan worden gereden. Op voorwaarde dat je zacht met het gaspedaal omgaat, kan de Camry bijvoorbeeld zelfs tot 60 km/u accelereren zonder de verbrandingsmotor aan te spreken. De elektrische modus blijft, mits alweer de juiste rijstijl, ook beschikbaar tot 120 km/u. Het vraagt wat oefening, maar eens volleerd kun je het gemiddelde verbruik onder de 5 liter per 100 kilometer houden. Want een knap resultaat is voor een benzineberline van deze afmetingen.

Rijdt de nieuwe Camry ook zoals hij eruit ziet?

Het Camry-koetswerk staat op het GA-K-platform van de Toyota- en Lexus-groep. Troeven zijn het de grote wielbasis, het vrij lage zwaartepunt en de structurele stijfheid, wat in de praktijk vooral voor een hoogstaand zit- en rijcomfort zorgt. Met ook achterin veel beenruimte en een flinke koffer, ook al is de laadopening eerder klein. Maar nogmaals, echt sportief is de auto dus niet.

Het stuur geeft niet veel informatie door en de voortrein mist wat precisie. Dat vormt allemaal geen probleem bij een brave tot zelfs wat stevigere rijstijl, maar veel verder dan dat mag het niet gaan. Waardoor de snelweg  echt wel het favoriete speelterrein van de auto is. En de Camry dus vooral een comfortabele reisberline blijft.

De versnellingsbak past ook in dat plaatje. Het is er eentje met maar één overbrenging, al evenmin het beste recept voor sportief rijden. Er is wel een soort sequentiële versnellingspook die zes verhoudingen simuleert, maar die kunstgreep is artificieel en eigenlijk van weinig nut. Waarmee meteen duidelijk is dat deze bijna 4,9 meter lange en naar onze normen heel klassiek – of beter: Amerikaans – gelijnde berline absoluut geen sportieve ambities heeft.

Deze Toyota oogt ook bijzonder klassiek...

De Toyota Camry draagt een Amerikaanse snit, de berline heeft wel een imposant radiatorrooster en zowel voor- als achteraan zijn er spoilers in het koetswerk geïntegreerd. Swingen doet het niet, maar het is wel keurig werk. Hetzelfde geldt trouwens voor het interieur.

De afwerking is kritiekvrij, de uitrusting van vooral de Premium-uitvoering zowat compleet en het ontwerp van de middenconsole met opvallende S-vorm zowaar een beetje frivool. Maar tegelijk voel je dat er toch vooral geen potentiële klanten mochten worden afgeschrikt. En evengoed dat die laatste nog altijd vooral in Noord-Amerika wonen, of het nu Trumps-fans zijn of niet.

Precies die focus op het autorijdende publiek aan de andere kant van de Atlantische Oceaan maakt dat er nog veel echte knoppen zijn. En wellicht ook dat het aanraakscherm voor het infotainment met een diameter van 8 duim eerder klein uitvalt. Het instrumentenbord is evengoed digitaal, de voor het rijden belangrijkste informatie wordt ook in een head-updisplay getoond.

2019 Toyota Camry Hybrid

De conclusie?

Ook deze nieuwe Camry is zeker niet de berline met het grootste sexappeal. Laat staan met een tot de verbeelding sprekende rijdynamiek. Het is wel een ruime, comfortabele, goed uitgeruste én bovenal zuinige reisberline.

In dit artikel : Toyota, Toyota Camry

Geschreven door op