Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
20.400 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Afhankelijk van de gekozen motorisering, heeft Toyota de Yaris licht opgefrist dan wel doorgedreven gefacelift. AutoWereld doet de test met de hybride om te zien hoe de vork juist aan de steel zit.

Wat is dit?

De vierde generatie van Toyota’s succesnummer, klaar om er weer zes jaar tegenaan te gaan. Op de meeste versies beperkt de modelwissel zich tot esthetische aanpassingen, behalve bij de hybride die ook een hele rist mechanische wijzigingen onderging. Kort samengevat geeft dat...

  • Nog steeds beschikbaar als drie- en vijfdeurs
  • Nieuwe voor- en achterkant met tal van personaliseringsmogelijkheden
  • Gewijzigd Touch2-infotainmentsysteem op de hogere versies
  • Betere NVH-waarden en herziene dempers voor de hybridevariant
  • Atmosferische 1,3 liter-benzine vervangen door nieuwe 1.5

Wacht eens even: heeft Toyota nu een deel van het Yaris-gamma vernieuwd?

Daar lijkt het op. Ofschoon de Japanners van een compleet nieuwe Yaris spreken, doen de niet-hyrbides het zonder noemenswaardige mechanische aanpassingen. Alleen de 1.3 op benzine is vervangen door een nieuwe 1.5, die 111 pk en 136 Nm produceert. Naar Japanse gewoonte is die ook met een traploze automaat (CVT) te hebben, anders dan de 1,0 liter-driecilinder die enkel met een manuele vijfbak wordt geleverd.

Ga je voor de handbak op de 1.5, dan krijg je weliswaar zes verzetten, maar niet per se een aangename schakelactie. Voor een nieuw blok klinkt deze "vijftienhonderd" ook niet bijzonder gesofisticeerd, terwijl je echt toeren moet maken om vooruit te gaan. En dat kost dan weer benzine. Daardoor lijkt het bijna alsof Toyota je richting de kleinere (maar best aangename) 1.0 wil duwen, ofwel naar de hybridevariant die meer dan 40% van de verkopen voor zijn rekening moet nemen. 

Heeft de opfrisbeurt van de 1.5 Hybrid dan meer om het lijf?

Gelukkig wel, al zouden wij ook op die versie eerder van een doorgedreven facelift dan van een echt nieuw model spreken. Aan het platform of de aandrijflijn is immers niets veranderd, enkel aan het comfortniveau van de hybride versie. Toyota oordeelt dat kopers van de groenste variant hogere eisen aan hun Yaris stellen, omdat ze minstens 20.400 euro spenderen waar de instapversie bij 14.990 euro begint. Een koopje is de B-segmenter dus wederom niet, maar je krijgt er wel een ruime stadsmus voor in de plaats.

Van de 900 nieuwe onderdelen zit het gros dus op deze hybride variant, gaande van andere schokdempers over een nieuw subframe tot verschillende akoestische verbeteringen toe. Resulteert dat in een beduidend andere wagen? Niet bepaald. Eerder in eentje die wat verfijnd is om een decibel of vijf discreter door de wind te klieven. Verder blijft het vooral een combinatie die goed presteert bij lagere snelheden en stadsverplaatsingen. Op het gemengde testtraject in Nederland verbruikten wij volgens de boordcomputer 5,8 liter per 100 kilometer, wat zeker niet uitzonderlijk is voor een wagen uit het B-segment. Toyota beweerde trouwens dat het er eigenlijk 4,8 waren, ‘omdat boordcomputers niet altijd correct meten’. Hmm.

Verder nog iets dat we moeten weten?

Misschien dat het nieuwe Touch2-infotainmentsysteem op zich prima werkt, maar wat ver naar het midden staat en te weinig contrast heeft om goed leesbaar te zijn op een zonnige dag. De geüpgradede unit biedt wel TomTom Live-verkeersservices en Coyote-waarschuwingen, terwijl Aha-internetradio en een Wifi-hotspot ook tot de mogelijkheden behoren.

Verder is Toyota Safety Sense voortaan standaard op alle versies. Dat veiligheidsnet omvat vier features die je doorgaans enkel op grotere wagens terugvindt: Pre-Collision System (met een botswaarschuwing en automatische remfunctie), Road Sign Assist (voor de affichering van snelheidsbeperkingen), Lane Departure Alert (dat een biepje laat horen als je onbewust buiten de lijntjes kleurt) en Automatic High Beam (om waar mogelijk automatisch met grootlicht te rijden). Tot slot schermt Toyota ook met een betere bescherming van de passagiers achteraan, met name tegen whiplash-kwetsuren. 

Het AutoWereld-oordeel?

Het zit hem deze keer in de kleine dingen. Helemaal als je voor de reguliere motoriseringen gaat, die vooral van visuele aanpassingen profiteren. De hybride Yaris ontspringt de dans met een betere isolatie en iets meer comfort, maar kan evenmin verbergen dat deze generatiewissel relatief weinig om handen heeft. Of loopt Toyota al vooruit op de zaak omdat er eind 2017 weer een sportieve variant van de Yaris komt, getekend de (onuitspreekbare) GRMN? Die zal namelijk wel verregaande wijzigingen ondergaan om zijn 210 paarden meester te blijven, in tegenstelling tot de normale versies die we eerder als een tweede facelift van de grondvesten uit 2011 zouden zien.

 

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris

De concurrenten