Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Land Cruiser (2018)

Er zijn facelifts en dan zijn er facelifts. De Land Cruiser is eentje van de grondigere soort, dus dat vroeg ook om een grondige test. Over naar Namibië.

42.710 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

In tijden waar zachtgekookte cross-overs het commercieel voor het zeggen hebben, houdt Toyota voor zijn Land Cruiser koppig vast aan de bouwstenen van de klassieke offroader. Ons niet gelaten. Nu gooit de vrij grondige facelift er wel een gulle dosis luxe en technologie tegenaan. Ons evenmin gelaten. Dit zijn de belangrijkste upgrades: 

  • Opgefriste look
  • Herwerkt elektronicaplatform
  • Camera vooraan kijkt onder de auto
  • Veiligheid van Toyota Safety Sense
  • Naast LSD-sper ook Torsen.
  • Rock Crawl is cruisecontrol voor het terrein

Een uitstervend ras toch, zo’n modderwroeter?

In ons land misschien. Wereldwijd blijft de Land Cruiser een eigennaam die in sommige streken sterker weerklinkt dan de letters T.O.Y.O.T.A. Vooral als zulke streken moeilijk te doorkruisen waterstromen, bergpassen of woestijnen tellen. Dus houdt de Land Cruiser lekker vast aan zijn ladderchassis. Dat veranderen zou hetzelfde zijn als plots een V6 achter de achteras van een 911 mikken.

Maar goed, stilaan is de Land Cruiser wel een einzelgänger. Land Rover is volledig overgeschakeld op een zelfdragende chassis, terwijl de Mitsubishi Pajero al ver over zijn houdbaarheidsdatum is. Blijft nog over: de zopas in het nieuw gestoken SsangYong Rexton, al is dat bij wijze van metafoor een landloper vergeleken met de sofisticatie van de Toyota.

Sofisticatie, zoals?

Dat ladderchassis wordt om te beginnen onafhankelijk gedragen, er zitten luchtbalgen onder de koets voor meer bodemspeling in zwaar terrein, de stabilisatorstangen zijn afkoppelbaar - toch op de versies met KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) - voor een optimaal wielcontact en dan zijn we nog niet begonnen aan de digitale moddermikmak…

Over naar de middenconsole dus, met als voornaamste verandering een ander kleedje voor het multimediascherm. In de zuil daaronder kan je kiezen uit vijf rijprogramma’s voor zowel het on- (Comfort, Eco, Normal, Sport en Sport+) als het offroadrijden (Mud and Sand, Mogul, Rock and Dirt, Loose Rock en Rock). De terreinprogramma’s van dat zogeheten Multi-Terrain Select zijn enkel beschikbaar tijdens het gebruik van de veldversnellingen. Gooi je zelf de handdoek in de ring, dan kan je nog vertrouwen op Toyota’s jongste nieuwigheid: een automatische stand voor het terrein.

Voor een beter visueel contact tijdens terreinuitstapjes werden ook de camerafuncties uitgebreider. Samen zijn ze in staat om een 360-gradenzicht rond de auto samen te stellen en het exemplaartje vooraan spiekt zelfs onder de auto. Knap spul zonder meer, maar tijdens onze klauterkunstjes over rotspartijen konden we er maar weinig weg mee. De zon verblindde steeds het scherm en de beeldresolutie is nogal jaren 90.

Wat je in zulke penibele situaties dan kan doen, is het Crawl Control inschakelen: een cruisecontrol voor klimpartijen die je enkel met de omzichtigheid van een berggeit tot een goed einde brengt. Instelbaar van 1 tot 5 km/u sluipt de xx ton wegende offroader daarmee met een vertrouwelijke rust over de rotsformaties; los, groot, scherp, maakt niet uit. Wat het vermag, grenst vaak aan het opzienbarende en de bestuurder moet alleen nog maar het roer bedienen. Toch maakt Rock Crawl geen komaf met de bekende, eveneens door het ABS gecontroleerde afdalingshulp (Downhill Assist Control: DAC) of klimassistentie (Hill Assist Control: HAC), louter omdat die laatste hogere snelheden aankunnen. Een gladde zandduin is nu eenmaal geen grillige rotsformatie.

Een kind kan de was doen, afijn, door de brousse hossen.

Helemaal waar. Zelfs de meest onhandige knuppel kan een deftig potje offroaden met de Land Cruiser. Evenwel, de ervaren ploeteraar krijgt altijd de keuze om de hele karwei op eigen houtje te klaren door alle elektronische hulp te doen inslapen.

Toyota gaf ons de kans de terreinsystemen in het door God en klein Pierke verlaten Namibië te testen. Een wondermooie maar onverbiddellijke regio waar de offroaders van het merk omwille van hun uithoudingsvermogen tot een religie zijn uitgegroeid. In dit oververhit landschap dat snel wisselt tussen zandduinen, steenpaden, rivierbeddingen en bergen wordt ook snel duidelijk waarom. De Land Cruiser tackelt elke vorm van ondergrond als verorberde hij een puddinkje. Hij blaakt van de goesting en slikt het allemaal zonder verpinken door. Het blijft zelfs comfortabel, voor zover een rit over daverende wasborden en hobbelige greppels dat kan zijn. Dat robuuste ladderchassis verdraagt niet alleen de meest ongenadige klappen, samen met de ophanging weet ze die ook behoorlijk goed weg te houden van de inzittenden. Uiteindelijk zijn de banden de zwakste schakel.

Vermeldenswaardig nog is de introductie van een Torsen-diff. ‘Maar die had de Land Cruiser al!’, zullen de zandrotten roepen. Klopt voor het middendifferentieel maar nu kan je die zelfsper ook voor de achteras krijgen, al blijft een open plus een vergrendelbaar exemplaar eveneens mogelijk. Het Torsen werkt makkelijker en maakt de Toyota vooral behendiger aan lage snelheden.

Vastrijden is daardoor iets voor overmoedigen of onverlaten geworden. Wij gingen als uitdaging het mulle zand van een uitgedroogde rivierbedding opzoeken, weg van de veilige sporen. Net wanneer je jezelf hopeloos meent in te graven, overdenkt de elektronica de situatie, past de kraan van het gaspedaal aan en geeft de banden net zoveel slip als er nodig is om zachtjes vooruit te sluipen. Als een escargot gaat het dan richting vastere ondergrond en eens er weer grip is en er momentum volgt stuift de Land Cruiser er als veulen met lentekriebels vandoor, zijn staart wiegend door het zand. We verwijzen graag door naar de gedrukte AutoWereld van 23 februari voor een dieper verslag van onze terreinescapades.

Wat zorgt er dan voor die lentekriebels?

De getrouwe 2,8 liter-viercilinder-diesel. Ronkend als een tractor in de verte - ook dat is deel van de iconische dna-streng - strooit die via de zestrapsautomaat 177 paarden en 450 newtonmeter over de vier wielen uit. Geen veranderingen dus voor de aandrijflijn. Het is meteen ook de enige motor in België.

Voor off-roadgestunt volstaat dat vermogen, maar tegenover andere luxe-offroaders moet je er niet mee komen opscheppen. Alweer, een knieval voor de duurzaamheid, want mildere vermogens zingen het vaak langer uit. Je hebt dus wel twee sportstanden ter beschikking, maar die staan hier als een tutu op een olifant. Flitsend spurten staat namelijk niet in het woordenboek van de Toyota. Op asfalt rijdt hij ook wat minder verfijnd dan zijn soortgenoten van goede komaf, al moeten we dat meteen nuanceren. Je blijft er immers bewondering voor hebben hoeveel goede manieren de ingenieurs dat knoestige chassis hebben aangeleerd.

De criteria van hoofdingenieur Sadayoshi Koyari, als dertig jaar hoeder van de Land Cruiser, liggen hoog. Zo heeft hij voor deze facelift de kabelboom eruit getrokken en vevangen, zodat zijn terreinschip nu ook alle moderne veiligheid van Toyota’s Safety Sense krijgt: rijvakwaarschuwing, actieve cruisecontrol (vanaf 40 km/u), dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, assistentie voor achterop kruisend verkeer tot voetgangerdetectie. Er zal maar eens een bosjesman vanachter een baobab oversteken.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De Land Cruiser is een legende. We zijn blij dat Toyota hem koestert zoals hij is. Mét ladderchassis, mét hydraulisch stuur en mét knorrige dieselmotor. Want deze machine is zo onverwoestbaar en sterk dat zelfs Chuck Norris hem niet kan kleineren. Dat al die terreinvaardigheid in een luxueuze cocon zit verpakt, maakt het dubbel zo leuk, een facet dat de jongste facelift met een resem moderne snufjes aanvult en sterker benadrukt. Waarbij de suprematie van zijn elektronica stilaan doet denken aan autonoom rijden voor het veld. 

Zo chique en gepolijst als een Range Rover is hij niet, wel drie keer zo goedkoop. En ver voorbij de beschaving, waar de wijde wereld zijn ransel bovenhaalt, zit de Land Cruiser helemaal in zijn vel. Houden zo, grootmoeders recepten zijn vaak de lekkerste.

In dit artikel : Toyota, Toyota Land Cruiser

Geschreven door op

De concurrenten