Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / TOYOTA PRIUS PLUG-IN HYBRID (2012)

Nieuwe lithium-ions maken de Prius zuiniger, maar of ze de auto daadwerkelijk naar een hoger niveau tillen, hangt van jou af.

TOYOTA PRIUS PLUG-IN HYBRID (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een ander setje stroomdragers, dat is het?

Inderdaad, veel meer moet je er eigenlijk niet achter zoeken, en toch is er progressie. De met een kabel uitgedoste versie beschikt over 4,4 kWh sterke lithium-ions, waar de gewone Prius rond host met nikkel-metaalhybridebatterijen die over een vermogen van 1,3 kWh beschikken. De lithium-ions brengen hun 207 Nm aan trekkracht meteen in stelling. Tel die waarden op met de oudgediende en 99 pk sterke 1,8 liter-benzine en je versluist nog steeds 136 pk via een zeurende e-CVT naar de voorwielen.

De rijervaring biedt de gekende priklaag comfort, al zijn er nu drie verschillende rijmodi. In HV-stand bolt de Plug-in zoals zijn draadloze broer, in EV-modus rij je enkel op elektriciteit, terwijl je in EV-City-modus het gaspedaal dieper kan indrukken vooraleer de benzine ter assistentie schiet.

Er zijn twee praktische nieuwigheden. Ten eerste kan je voortaan 25 in plaats van 2 kilometer lang én tot 85 km/u elektrisch zoemen, daarnaast moet deze versie aan de stekker, de oplaadkabel verstopt zich in een opbergvak onder de koffervloer. Hang je de Plug-in aan een gewoon huishoudstopcontact van 11 ampère, dan moet je rekenen op een laadtijd van 90 minuten. Met een lagere spanning doe je er logischerwijs langer over. Toyota werkt ook samen met enkele partners die een professionele laadpaal komen installeren, de prijzen variëren van 200 tot 1.200 euro. Positief is dat je kan instellen op welk tijdstip de batterijen zichzelf een shot elektriciteit toedienen, op die manier kan je gebruikmaken van het voordeligere nachttarief. Moeten we nog vermelden dat zo’n Prius fiscaal even voordelig is als een Zwitserse bankrekening?



Vooruitgang is fijn, maar wij willen concrete cijfers zien.

Goed dan. De stroomdragers mogen de totale massa dan wel 55 kilogram hoger duwen, uiteindelijk doen ze waarvoor ze werden ontwikkeld: het verbruik drukken. En dat lukt. De klassieke Prius verzet elke 100 kilometer nog 3,9 liter benzine, het CO2-equivalent van 89 gram, de nieuwe heeft voor eenzelfde traject 2,1 liter vocht nodig, wat overeenstemt met 49 gram. Met lege batterijen stijgt het normverbruik naar 3,7 liter en 85 gram CO2.

Is de draadloze variant daarmee afgeschreven?

Dat hangt af van jouw motivatie. Heb je de mogelijkheid en de discipline om een pendelende Plug-in elke dag opnieuw op te laden, dan is het antwoord ja. Staat je baas niet toe dat je elektriciteit aftapt, dan blijkt die stap vooruit plotseling wat minder groot. Met quasi lege batterijen schommelt het verbruik in realiteit rond 4,5 liter benzine, niet veel minder dan wat we een tijd terug met de gewone Prius optekenden. Die minimale verbruikswinst weegt niet op tegen het feit dat de kabelversie 7.000 euro duurder is.



Motor: L4-benzine, 1798 cc + elektromotor met lithium-ionbatterijen, 74/99 kW/pk bij 5200 opm + 60 kW (elektromotor) (gecombineerd 100/136 kW/pk), 142 Nm bij 4000 opm + 207 Nm (elektromotor) Transmissie: FWD, e-CVT Prestaties: 180 km/u, 0-100 in 11,4 sec Normverbruik: 2,1 l/100 km (49 g/km CO2) Prijs: 36.290 euro

In dit artikel : Toyota, Toyota Prius

Geschreven door op

De concurrenten