Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Yaris GRMN (2017) - prototypetest

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

De terugkeer naar het Wereldkampioenschap Rally inspireert Toyota tot de bouw van een heftige straatracer. AutoWereld doet de test met de Yaris GRMN. Op de Nordschleife.

Wat is dit?

De GRMN is de hot-hatchversie van de onlangs gefacelifte Toyota Yaris, waarmee de Japanners de link willen leggen tussen hun raceprogramma's en hun producten voor de openbare weg. De specialist van hybride wagens is niet langer vies van een flinke dosis sportiviteit.

De ontwikkelingsobjectieven voor de Toyota Yaris GRMN waren niet van de poes. Naast de onvermijdelijke focus op zoveel mogelijk vermogen voor zo min mogelijk gewicht, wilden ze ook het snelst van 0 naar 100 km/u snellen (binnen het B-segment).

Nu vertellen die gunstige pk/kg-verhouding en dat potige acceleratiepotentieel slechts een fractie van het GRMN-verhaal. Wat moet je nog onthouden over deze Toyota Yaris?

  • De Yaris GRMN linkt naar de motorsportactiviteiten van Toyota Gazoo Racing, dat actief is in het Wereldkampioenschap Rally (WRC) en het Wereldkampioenschap Endurance (WEC)
  • In tegenstelling tot de Yaris WRC houdt de GRMN-versie het bij voorwielaandrijving, weliswaar bijgestaan door een mechanisch sperdifferentieel
  • Evenmin een 1,6 liter-turbomotor, zoals in het WRC. Wel een 1.8-motorblok met compressor, verwant met de krachtbron uit de Lotus Elise
  • We reden met een prototype waarvan de specs nog niet finaal zijn, maar reken op 212 pk en 250 Nm
  • 0 tot 100 km/u in 6,3 seconden, topsnelheid van 230 km/u
  • De Yaris GRMN krijgt een specifieke ophanging met Sachs-componenten, gesmede BBS-velgen en specifieke remmen
  • Het bitone koetswerk komt met of zonder Gazoo Racing-strepen, spoilerwerk en centraal gemonteerde einddempers altijd standaard
  • De R&D lag grotendeels in handen van een Belgisch ontwikkelingsteam
  • Limited edition op 400 exemplaren, met een prijskaartje van 31.290 euro per Yaris GRMN

2017 TOYOTA YARIS GRMN SUPERCHARGER

Waarvoor staat GRMN?

GRMN staat voor Gazoo Racing - Meister of the Nürburgring. Onder de GR-noemer wil Toyota de sportieve modellen gaan bundelen, de hardcore versies krijgen ook het MN-achtervoegsel. In Japan bestaan er reeds GRMN-versies van ondermeer de iQ en de Vitz, aangedreven door respectievelijk een 1,3 liter-compressorkrachtbron (2012/100 stuks) en door een 1,5 liter-turbomotor (2013/200 stuks). De Yaris is de eerste voor Europa bestemde Toyota met GRMN-badge.

Om de link met de Yaris WRC en de TS050 Hybrid LMP1 in de verf te zetten, krijgt het spierwit gespoten koetswerk van de Yaris GRMN de kleuren van Toyota Gazoo Racing opgekleefd. Die matchen mooi met het zwarte dak, de zwarte frontpartij en de zwarte velgen, gesmede 17-duimers van BBS-makelij (gevuld met zilverkleurige remzadels en omgord door Bridgestone-rubber). Verder noteren we een flink uit de kluiten gewassen dakspoiler en een achterdiffusor met centraal gemonteerde uitlaat.

Binnenin de Yaris GRMN vind je een aangepast instrumentarium, het sportstuur uit de GT86 en heerlijke sportstoelen van Boshoku. Het interieur krijgt ook allerlei elementen uit aluminium en pianolak.

2017 TOYOTA YARIS GRMN SUPERCHARGER

Ligt er een Lotus-krachtbron onder de motorkap?

Ja en neen. Ja, want de Lotus Elise doet het interdaad met hetzelfde 1,8 liter-blok en met dezelfde Eaton-compressor. En neen, want Lotus heeft de krachtbron eigenlijk van Toyota. Het aandrijfgeheel mag dan dezelfde basis hebben, de Yaris GRMN draagt zijn motor in de neus. Bovendien drijft de viercilinder hier de voorwielen aan.

De Yaris GRMN combineert een piekvermogen van 212 pk met een maximumkoppel van 250 Nm, wat volstaat om het slechts 1.135 kilogram wegende hot-hatchlijfje in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen. De topsnelheid bedraagt 230 km/u en het gemiddelde verbruik een 7,5 liter, wat zich vertaalt in een CO2-uitstoot van 170 gram.

Die specs kunnen nog lichtjes wijzigen wanneer deze Toyota in productie gaat. Zoals je ziet aan de nog gedeeltelijk onder camouflagetape schuilende testwagen waarmee we aan de rol gingen, reden we nog met een prototype van de Yaris GRMN.

2017 TOYOTA YARIS GRMN SUPERCHARGER

Hoe krijg je zo'n Toyota Yaris GRMN te pakken?

De GRMN wordt geproduceerd op de Toyota-site in het Franse Valenciennes, waar ook de minder performante Yaris-modellen van de band rollen. Om een van de 400 exemplaren te pakken te krijgen, moet je online reserveren. Het digitale orderboek opent zich op 27 juli 2017 om 18u en hanteert het "first come, first served"-principe.

ONLINE RESERVATIE TOYOTA YARIS GRMN

Die online reservatie komt met een voorschot van 1.000 euro, de Belgische prijs van de Toyota Yaris GRMN bedraagt 31.290 euro. Er zijn slechts twee opties: het verwijderen van de Gazoo Racing-stickers en het plaatsen van een navigatiesysteem.

2017 TOYOTA YARIS GRMN SUPERCHARGER

Is de Yaris GRMN die moeite ook waard?

Wij vinden van wel, want het grotendeels Belgische Toyota-ontwikkelingsteam achter de Yaris GRMN heeft knap werk afgeleverd. De 1,8 liter-compressormotor combineert een heleboel koppel bij lage toerentallen met een progressieve krachtopbouw, zodat spierkacht hand in hand gaat met souplesse. Bovendien garandeert de supercharger de kwieke gasrespons die we tegenwoordig zo missen bij kleine en performante turbomotoren.

Hoewel er 212 paarden en 250 Newtonmeters aan de voorwielen sleuren, vormt tractie geen enkel probleem. Met dank aan het mechanische sperdifferentieel, dat naast rust en grip ook agiliteit en evenwicht brengt. Geen modieuze rijmodi, geen digitaal opgesmukt geluid en geen ingenieuze DCT-transmissie, onderweg staat het plezier van de bestuurder centraal.

Hoewel de GRMN-badge direct naar de Nürburgring verwijst, heeft Toyota geen chronokraker willen maken. De focus lag op een hoogstaande rijdynamiek met zoveel mogelijk speelmarge, meer Fiesta ST dan Clio RS. Op de bochtenrijke achterwegen rond de Nürburgring komt het aangepaste sportonderstel meteen tot leven, zonder dat hij echt aan efficiëntie inboet op de Nordschleife. Best indrukwekkend, net zoals de soundtrack van de speciale uitlaatlijn met centraal gemonteerde einddemper.

2017 TOYOTA YARIS GRMN SUPERCHARGER

Het AutoWereld-verdict?

Je kan er je vinger moeilijk opleggen. Is het de besturing, zijn het de banden of de remmen? Is het de sportophanging of het versterkte koetswerk? De gesmede velgen, misschien? Feit is dat de verschillende componenten bijzonder goed op elkaar ingespeeld zijn, zoals een voetbalteam waarbij de spelers elkaar blindelings lijken te vinden. Met een scorende spits in de vorm van die gewillige vierpitter.

Binnen het hot-hatchklasse van het B-segment vind je wagens die er beter iets uitzien, die wat directer sturen en die slimmere technologie in stelling brengen. Maar als totaalpakket toont de Toyota Yaris GRMN momenteel de weg.

2017 TOYOTA YARIS GRMN SUPERCHARGER

 

 

 

 

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris