Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

De Golf GTI je te traag en de R je te braaf? Dan moet je deze Clubsport hebben. AutoWereld doet de test met de manuele versie.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Wie goed kijkt, ziet nog wat ruimte tussen de Golf GTI en de R 4Motionvw. En gelukkig zag Volkswagen die ruimte ook, want anders hadden we nooit kennis gemaakt met deze Clubsport. Deze feesteditie viert 40 jaar Golf GTI en doet dat in stijl.

Zoek de verschillen tussen de Golf GTI en de GTI Clubsport:

  • Herwerkte turbomotor, 290 pk sterk in overboost
  • Aerodynamisch functionele bodykit
  • Opgewaardeerd onderstel, blijft voorwielaandrijving

De Clubsport oogt beduidend agressiever dan de VW Golf GTI!

Zoals de traditie het voorschrijft, worden de koplampen verbonden door een rode strip. Maar daaronder hangt een volledig nieuwe frontpartij met naast een splitter en een honingraatgrille ook trapeziumvormige koelopeningen voor de remmen en zijdelingse flaps die de rijwind rond het koetswerk moeten blazen.

Ook achteraan oogt de Clubsport wat anders dan een standaard-GTI. De bumper verwelkomt een geïntegreerde diffusor en grotere einddempers, terwijl complex spoilerwerk de achterklep omarmt. Modificaties die voor neerwaartse druk moeten zorgen, toch vanaf snelheden boven de 120 km/u. De donker gespoten zijspiegels en de subtiele decoratie op de flanken maken het plaatje compleet. Binnenin noteren we heerlijke kuipjes en een specifiek sportstuur.

VW GOLF GTI CLUBSPORT

Gaat het om dezelfde turbomotor?

Jawel, net zoals de Golf GTI grijpt de Clubsport naar het zogeheten EA888-blok. De verder opgewaardeerde 2 liter-turbomotor ontwikkelt een vermogen van 265 pk, toch 35 eenheden meer dan de GTI Performance. Al loopt dat verschil verder op wanneer je het gaspedaal vloert. Dan verhoogt een overboostfunctie de turbodruk gedurende een 10-tal seconden van 1,9 tot 2,1 bar, waardoor je even over 290 paarden beschikt. En dan sist en blaast de vierpitter als een bezetene. Nauwelijks 6 tellen volstaan om vanuit stilstand naar 100 km/u te knallen, met optionele DSG-transmissie gaat het nog een tikkeltje sneller.

Is de Clubsport enkel sneller rechtdoor?

Neen, hoor! Naast de aerodynamica en de spierkracht hebben de VW-ingenieurs het onderstel tegen het licht gehouden. De Clubsport blijft haast even gebruiksvriendelijk als elke Golf GTI, tot je besluit het beest te wekken. De elektromechanische stuurinrichting biedt net wat meer gevoel en de frontpartij duikt net iets gretiger naar de koord, wat er samen met het herwerkte onderstel en de geüpdatete software van de rijhulpmiddelen voor zorgt dat er meer beleving en gevoel in de rijervaring sluipt.

Zo kan je de rijlijn eenvoudig aanpassen met het gaspedaal, het soort manoeuvres waarvoor een moderne Volkswagen doorgaans bedankt. De gretigheid van de turbomotor helpt ook. Het ding sleurt en sleurt, ondersteund door resonerende bastonen in de lagere tot rauw gebulder in de hogere toerentalregionen.

VW GOLF GTI CLUBSPORT

Het verdict?

Knap hoe Wolfsburg naast extra spierkracht en snelheid ook meer nuance in de GTI Clubsport gepompt krijgt. Nu blijven een Honda Civic Type R of een Renault Mégane RS Trophy-R opzwepender. Intussen heeft Volkswagen daar iets op gevonden, want de Golf GTI Clubsport krijgt het gezelschap van een nog potentere, nog spitsere en tot 400 exemplaren beperkte S-versie.

Die VW Golf GTI Clubsport S hondahoudt 310 pk achter de hand, weert comfortitems zoals isolatiemateriaal en een achterbank, grijpt naar speciaal spoilerwerk voor meer downforce, draagt een rolkooi en Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber, krijgt een aangepaste ophanginggeometrie en standaard adaptieve dempers, een hele resem aanpassingen die uiteindelijk tot een nieuw ronderecord voor voorwielaangedreven productiewagens op de Nordschleife van de Nürburgring leidden.

 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Geschreven door op