Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Golf GTI TCR (2019)

Afzwaaien doet de zevende generatie van de VW Golf GTI in stijl. AutoWereld doet de test met de TCR, 290 pk sterk en 260 km/u snel.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Loop dit jaar lanceert Wolfsburg de alweer achtste generatie van de VW Golf. Maar niet vooraleer het huidige model een stijlvol afscheid gekregen heeft. Volkswagen zwaait de Golf VII uit met de TCR, een speciale variant van de GTI die de link legt met de racewagen die het International TCR-kampioenschap al twee keer wist te winnen.

  • TCR staat voor Touring Car Racing
  • Speciale koetswerkbestickering (optioneel)
  • Speciale interieurbekleding (microvezel en alcantara)
  • Turbobenzine van 290 pk
  • Voorwielaandrijving, actief sperdifferentieel
  • Enkel in combinatie met de gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling
  • Top van 260 km/u (mits meerprijs)
  • 0 tot 100 km/u in 5,6 seconden
  • Prijs: 39.990 euro

Wat is het verschil tussen de GTI en de TCR?

Die TCR kost een stevige duit, maar in ruil krijg je wel een gevoelig verbeterde VW Golf GTI. Uiterlijk herken je deze als drie- en als vijfdeurs te bestellen variant aan zijn bijkomende spoilerlip vooraan, die uit de specifieke GTI-bumper steekt. Achteraan duikt een stevige dakspoiler op, inclusief zwarte gurney-flap. Ook de diffusor is anders, met twee uitlaten uit roestvrij staal die aan weerskanten komen piepen. Opzij heeft hij pianozwarte zijschorten, wie wil kan een aparte honingraat-bestickering laten aanbrengen.

De wijzigingen aan de binnenkant zijn beperkt, maar ze zorgen wel voor een concrete meerwaarde. De Volkswagen Golf GTI TCR krijgt een setje nieuwe sportstoelen, die op circuit voldoende zijdelingse steun geven en voor alledaags gebruik voldoende comfort bieden. Speciaal voor de TCR ontwierp VW een speciale interieurbekleding, een mix van microvezelstof in het midden en alcantara langs de zijkanten. Een erg knap duo.

De TCR verwelkomt tevens een nieuw sportstuur. Eentje met een rood biesje voor de rechtuitstand bovenaan en geperforeerd leder op de 3- en 9-uurstand, waardoor je een betere grip hebt.

VW GOLF GTI TCR

Welke motor heeft de TCR?

Met 290 pk komt de drukgevoede 2 liter-benzinemotor van de TCR op gelijke hoogte met de Clubsport uit 2017, alleen moest die tevreden zijn met een tijdelijke piek in overboost. Want normaal was de Clubsport goed voor "slechts" 265 pk. De TCR toont zich ook 45 pk krachtiger dan de GTI Performance, overigens voortaan nog de enige andere beschikbare GTI-versie in de catalogus. De winst komt puur van een softwareaanpassing.

Om de motor extra koeling te verschaffen, beschikt de TCR over de twee extra waterkoelers die je ook in de Golf R terugvindt. Het vermogen blijft uitsluitend naar de voorwielen gaan. Maar van de GTI Performance neemt hij wel het actief gestuurde, verder volledig mechanische sperdifferentieel over. Schakelen doe je met de gerobotiseerde en dubbel gekoppelde DSG-7. Een manuele schakeloptie is er niet.

Standaard tikt de VW Golf GTI TCR al 250 km/u aan, maar daar kan je mits meerprijs nog eens 10 km/u meer bij doen. De 100 km/u vanuit stilstand vraagt niet meer dan 5,6 seconden. 

Rijdt hij naast sneller ook anders?

Aan de ophanging wijzigt verder niets, al doet de TCR het wel met grotere remmen. Hij klinkt ook wat sportiever, hangt lekker aan het gas en beschikt over flink wat grip in de bochten. Maar hij blijft op de openbare weg wel die eerder neutrale GTI.

Wat deze jongen nog achter de hand houdt, ontdekken we op het circuit van Portimao in Portugal. Daar leren we dat de TCR een overtreffende trap van de GTI vormt. Hij voelt lichtvoetiger aan dan de gewone GTI. Leeg weegt hij 1.410 kg (rijklaar), wat 30 kilogram meer is dan de gewone GTI Performance. Hierdoor kan de TCR een gewicht/vermogen-verhouding van 4,86 kg/pk voorleggen, tegen 5,75 kg/pk voor de GTI Performance. Je begrijpt ineens hoe hij nog een halve seconde van de sprinttijd naar 100 km/h wist te schaven.

De TCR accelereert daarmee overigens even snel als de vierwielaangedreven Golf R met zijn 310 pk. In combinatie met het grotere vermogen krijg je een heel andere, efficiëntere GTI. Het wonder geschiedt wanneer je vol op het gas gaat bij het uitkomen van de bocht. Dan helpt het mechanisch sperdifferentieel de hele cavalerie zonder wielspin of zonder ingrijpen van de tractiecontrole naar het asfalt te brengen. In combinatie met de extra pk’s beschik je zo over een veel snellere GTI met deze TCR.

VW GOLF GTI TCR

Maar is die TCR die meerprijs ook waard?

VW vraagt 39.990 euro voor de GTI TCR. Ja, dat lijkt even slikken op het eerste gezicht, maar eigenlijk ligt dat bedrag slechts 2.500 hoger dan de prijs van een GTI met DSG7-bak. Bovendien is ook het prijsverschil met een Mégane R.S. beperkt. Fiscaal wordt hij wel enorm afgestraft in Wallonië en Brussel.

Het AutoWereld-verdict?

Een waardige rivaal voor de Renault Mégane RS. Dat zegt genoeg.

 

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Geschreven door op