Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf GTI TCR: “Nee, ik wil niet op pensioen”

Geschreven door Johan Dillen op

Afzwaaien doet deze generatie Golf GTI in stijl, met een 290 pk krachtige TCR. Vooral zijn mechanisch sperdifferentieel doet wonderen op circuit, en op de weg.

Het concept

Tegen eind dit jaar mogen we ons aan de achtste generatie van de VW Golf verwachten. Tijd om afscheid te nemen van Golf 7 dus. De GTI mag daarbij rekenen op een afscheid in stijl met deze TCR. Daarmee verwijst VW naar de racewagen die het merk in verschillende toerwagenkampioenschappen inzet, met al twee keer winst in het internationale TCR-kampioenschap op zijn palmares.

Wat er verandert

Die Golf GTI TCR kost een stevige duit, net geen 40.000 euro, maar in ruil krijg je wel een gevoelig verbeterde sportieve drie- of vijfdeurs GTI. Uiterlijk herken je de al bij al nog best discrete TCR aan zijn bijkomende spoilerlip vooraan, die uit de GTI-bumper steekt. Achteraan duikt een stevige dakspoiler op, met zwarte ‘gurney-flap’. Ook de diffusor is anders, met twee uitlaten uit roestvrij staal die aan weerskanten komen piepen. Opzij heeft hij blinkende pianozwarte zijschorten, en wie wil kan een aparte honingraat-bestickering laten aanbrengen.

De wijzigingen aan de binnenkant zijn beperkt, maar ze brengen wel echt een meerwaarde in het rijden. Om te beginnen krijgt de TCR vooraan twee nieuwe sportstoelen, die op circuit voldoende zijdelingse steun geven en voor alledaags gebruik voldoende comfort bieden. Speciaal voor de TCR ontwierp VW een eigen bekleding, een mix van microvezelstof in het midden en alcantara langs de zijkanten. Een erg knap duo.

Daarnaast krijgt de TCR een nieuw sportstuur, met zowel een rood biesje voor de rechtuitstand bovenaan, maar ook geperforeerd leder op de 3 uur- en 9 uurstand, wat een betere grip op het stuur geeft.

Hoe hij rijdt

De 2-liter turbobenzine komt met 290 pk op gelijke hoogte met de GTI Clubsport uit 2017, alleen moest die tevreden zijn met een tijdelijke piek in overboost. Normaal was de Clubsport goed voor 265 pk. De TCR biedt zo 45 pk meer dan de GTI Performance, overigens voortaan nog de enige andere beschikbare GTI-versie in de catalogus. De winst komt puur van een softwareaanpassing. Om de motor extra koeling te verschaffen, beschikt de TCR over de twee extra waterkoelers die je ook in de Golf R terugvindt. Het vermogen blijft uitsluitend naar de voorwielen gaan, maar hij neemt uit de GTI Performance het mechanische sperdifferentieel over. Standaard tikt dit beestje al 250 km/h aan, maar daar kan je mits meerprijs nog 10 km/h meer bij doen. 100 km/h haalt hij met de DSG 7-bak (de enige keuze) in 5,6 seconden. Aan de ophanging wijzigt verder niets, wel krijgt hij grotere remmen.

Hij klinkt wat sportiever, hangt lekker aan het gas en beschikt over flink wat grip in de bochten. Maar hij blijft op de openbare weg wel die eerder neutrale GTI. Wat hij nog achter de hand houdt, ontdekken we op het circuit van Portimao in Portugal. Daar leren we dat de TCR een overtreffende trap van de GTI vormt. Hij voelt lichtvoetiger aan dan de gewone GTI. Leeg weegt hij 1.410 kg (rijklaar), wat 30 kilogram meer is dan de gewone GTI Performance. Hierdoor kan de TCR een gewicht/vermogen-verhouding van 4,86 kg/pk voorleggen, tegen 5,75 kg/pk voor de GTI Performance. Je begrijpt ineens hoe hij nog een halve seconde van de sprinttijd naar 100 km/h wist te schaven. De TCR accelereert daarmee overigens even snel als de vierwielaangedreven Golf R met zijn 310 pk.

In combinatie met het grotere vermogen krijg je een heel andere, efficiëntere GTI. Het wonder geschiedt wanneer je vol op het gas gaat bij het uitkomen van de bocht. Dan helpt het mechanisch sperdifferentieel de hele cavalerie zonder wielspin of zonder ingrijpen van de tractiecontrole naar het asfalt te brengen.

Budget

VW vraagt 39.990 euro voor de GTI TCR. Ja, dat lijkt even slikken op het eerste gezicht, maar eigenlijk ligt dat bedrag slechts 2.500 hoger dan de prijs van een GTI met DSG7-bak. Bovendien is ook het prijsverschil met een Mégane R.S. beperkt. Fiscaal wordt hij wel enorm afgestraft in Wallonië en Brussel.

Ons verdict

Een vierwielaangedreven Ford Focus RS hoeft zich natuurlijk geen zorgen te maken, maar voor Ford valt het te hopen dat het zijn huiswerk voor de binnenkort verwachte Focus ST goed gemaakt heeft. Indien niet, zal de Golf TCR onverbiddelijk elk foutje afstraffen. Eigenlijk kijken we nu al ontzettend uit naar een confrontatie tussen de Renault Mégane R.S., de nieuwe Focus ST en de Golf TCR.

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars