Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / VOLKSWAGEN Golf R 4MOTION (2014)

De GTI je niet snel genoeg? Geen nood, Wolfsburg houdt nog een VW Golf R achter de hand. Een testverslag.

VOLKSWAGEN Golf R 4MOTION (2014) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De heetste productie-Golf ooit, toch tot Volkswagen de nog krachtigere en op een doorgedreven dieet gezette RS-versie lanceert. Iets voor eind 2015/begin 2016gol, als we de vanuit Wolfsburg getelefoneerde geruchten mogen geloven. De R treedt in de voetsporen van de R32-varianten van de Golf IV en V, die nog aangedreven werden door een atmosferische VR6-motor. Sinds de vorige Golf-generatie doet de R het zonder 32-achtervoegsel en met een 2 liter-turbomotor.

Het voornaamste verschil met de GTI en diens Performance-afgeleide, schuilt evenwel niet onder de motorkap. Wel in de aandrijving, daar de R opnieuw naar vierwielaandrijving gript. Naar een 4Motion-systeem met gloednieuwe Haldex5-koppeling, om preciezer te zijn. Ondanks diens focus op de voorwielen, stuurt die stuurt tot 100% van het motorkoppel naar de achteras.

Wie de specs netjes leest, merkt de grote gelijkenissen met de Audi S3. Dezelfde TFSI-krachtbron, hetzelfde 4x4-systeem (al heet het dan quattro ipv 4Motion) en dezelfde dubbel gekoppelde robotbak (al heet het dan S Tronic ipv DSG).

Wat is er nieuw?

Volkswagen heeft voor een passende bodykit gezorgd, met vooraan een netjes opengewerkte frontpartij die gretig naar extra koellucht hapt en met achteraan een diffusor die vier ovalen einddempers in stelling brengt. De specifieke sportvelgen herbergen blauw gelakte remzadels en de zijspiegels hullen zich in aluminium, enkel de achterspoiler en de zijschorten houden het subtiel. We lusten het wel.

VW Golf R - 2014

Om het prestatiepotentieel van de R helemaal te kunnen benutten, voorziet Volkswagen een extra rijmodus: Race. Die komt overeen met de Dynamics-setting van de Audi S3 en grijpt in op de sturing van de versnellingsbak, op de progressieve stuurinrichting, op de gasrespons en op het motormanagement. En in tegenstelling tot de GTI en de GTD kan het ESP volledig op non-actief gezet worden.

Wat zit er onder de motorkap?

Een direct ingespoten en drukgevoede 2 liter-viercilinder, net zoals bij de Golf GTI, met een variabele nokkenassturing en een variabele lifthoogte aan de uitlaatzijde. Naast een aangepaste cilinderkop en een andere turbocompressor vervingen de VW-ingenieurs ook de injectoren, de zuigers en de uitlaatkleppen. Je hebt de keuze tussen een manuele of een gerobotiseerde zesbak, een DSG met dubbele koppeling, sportstand, sequentiële schakelmodus en launch-controlefunctie.

Een fikse vermogenskuur duwt het piekvermogen en het maximumkoppel naar respectievelijk 300 pk en 380 Nm, toch 30 pk en 30 Nm meer dan in de vorige Golf R. Dankzij het launch-controlesysteem op de DSG-transmissie sprint deze VW in minder dan 5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en stoomt hij door tot een elektronisch beperkte top van 250 km/u.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

De Golf pronkt sowieso met een hoogwaardig aanvoelend en uitziend interieur, als R dicht hij de kloof met de premium hot-hatches van Audi, BMW en Mercedes. Het knappe sportstuur ligt prettig in de hand en de sportsturen combineren voldoende comfort met veel zijdelingse steun.

VW Golf R - 2014

Om de sensaties te boosten, grijpt de Golf R naar elektronisch opgesmukte interieurgeluiden. De wat mak pruttelende vierpitter die je aan de buitenkant hoort, klinkt binnenin als een getraind sporthart. Juist jammer dat je dat geluid niet kan uitschakelen middels de Comfort-modus, want soms gaat het vervelen.

Hoe rijdt de VW Golf R?

Prettig, dankjewel. Het neuszware weggedrag van de R32-versies destijds, ligt al een tijdje achter ons. En in vergelijking met de vorige R toont de nieuwe generatie zich minder steriel. Met dank aan de combinatie van het opgewaardeerde 4Motion en de slimme XDSPlus-sperfunctie die ingrijpt op de remmen, waardoor de Über-Golf beduidend levendiger voor de dag komt.

Daar is de progressieve stuurinrichting die we reeds kennen uit de GTI niet vreemd aan. Je moet je handen zelden van de velg halen, waardoor je vingers snel de weg vinden naar de wat klein uitgevallen schakellepels. En de stevige bekrachtiging bij lage snelheden verdwijnt zodra je begint te gassen en meer precisie en feedback verlangt.

VW Golf R - 2014

Het ding heeft grotere remmen dan de soms wat nipte GTI-installatie: van 312 naar 340 millimeter voor- en van 300 naar 310 millimeter achteraan. De R ligt nog eens 5 millimeter lager dan de reeds 15 millimeter verlaagde GTI, waardoor je een ietwat schichtig over slecht wegdek stuiterende sportieveling krijgt. Gelukkig kwam onze testwagen met de variabele demping, zodat de dagelijkse bruikbaarheid nooit in het gedrang komt. Het is en blijft een Golf, weet je wel.

Wat moet dat kosten?

Meer dan genoeg. Hoe je het ook draait of keert, het blijft een Golf-afgeleide. Maar vergelijk met gelijkaardig verpakte hot-hatchbommetjes en het valt nog mee. De R blijft toch goedkoper dan de technisch zowat identieke Audi S3 en de nauwelijks snellere Mercedes A 45 AMG. Langs de andere kant: de beduidend goedkopere Renault Mégane RS is nauwelijks trager, beduidend scherper en stukken leuker.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het is de eerste keer dat we een meerwaarde zien in de Golf R, de eerste keer dat we zouden overwegen om de GTI voor zijn krachtigere broertje te laten staan. En dat dankt deze jongen bijna uitsluitend aan die nieuwe 4Motion-generatie. Naast (verdraaid) snel is de R nu ook (best) leuk.

VW Golf R - 2014

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Naast de eerder vermelde Audi S3 en Mercedes A 45 AMG hebben we nog de BMW M135i, verkrijgbaar met zowel achter- al vierwielaandrijving. Maar eigenlijk strijdt de Golf R net zo graag met voorwielaangedreven hot-hatchtoppers zoals de Renault Mégane RS, de Opel Astra OPC, de Ford Focus ST (in afwachting van een nieuwe RS) en de nog maar net onthulde Seat Leon Cupra. Ook de strijd met de op stapel staande Honda Civic Type-R belooft de moeite te worden.

En de specs? 

Motor: 1984 cc, (L4, turbobenzine), 221 kW/300 pk bij 5500-6200 opm, 380 Nm bij 1800-5500 opm Transmissie: vierwielaandrijving, gerobotiseerde zesbak (dubbele koppeling, launch control) Afmetingen (l/b/h): 4276/1790/1436 mm Gewicht: 1495 kg Koffer: 343-1233 l Ophanging: MacPherson/multilink Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4;9 sec. Normverbruik: 6,9 l/100 km CO2-uitstoot: 159 g/km Prijs : 37.650 euro (=basisprijs februari 2014, voor de driedeurs met handgeschakelde versnellingsbak)

 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas