Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Grand California 600 (2020)

De gewone California verhoudt zicht tot de Grand als een tent tot een hotel. Maar of we er daarom beter in geslapen hebben?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Zoals de naam het al zegt, is dit de ‘grote’ California. In tegenstelling tot de gewone, die bouwt op de Transporter-fundamenten, staat de Grand op een Crafter-basis.

Dat liet een aantal wijzigingen toe, waarvan de belangrijkste zijn:

  • Een sanitaire cel. Waarmee je dus voor het eerst ook niet meer uit je California moet voor een plas of een douche.
  • Een volwaardig campergevoel. Het bed is groter, de keuken is praktischer, kortom, met deze California gaat het van bivakkeren naar echt kamperen.
  • Een beperktere dagelijkse bruikbaarheid. Vooral door de hoogte (net geen 3 meter) rij je met de Grand California niet zomaar overal heen.

Maar de Grand California deelt wel dan nog altijd de geniale packaging van zijn kleine broer, toch?

Ja en nee. Het blijft opzienbarend wat Volkswagen allemaal verpakt heeft gekregen binnen een lengte van 5,99 meter. Overigens is dat de korte 600-versie. Er is er ook nog eentje van 6,84 meter (of dus de 680), een spanne die onze voorkeur wegdraagt omwille van zijn grotere bed.

Wegens geïnstalleerd in de lengte en niet, zoals dat voor onze test-California het geval is, in de breedte. Pas op, we hebben 1,93 meter ter onzer beschikking, wat, met onze 1 meter 80 indachtig, lang niet gek is.

Alleen dien je dan wel te hopen dat diegene die zich tegen de deur nestelt beschikt over een grote blaas. Een nachtelijk plasjes kan voor die kant immers pas na het nodige geklauter op en over de bedgenoot.

Maar de slaapkamer van de Grand blijft ook dan in alle opzichten een stuk geriefelijker dan die van de kleine California (op Transporter-basis).

Dat gezegd zijnde, mist de grote wel wat van de spitsvondigheden die de originele California zo kenmerkten. Genre de tafel die je tussen de achterbank en de draaiende voorzetels kan klikken. Om veiligheidsredenen word je veronderstelt dat telkens vast te sjorren op het bed als je aan het rijden gaat.

Iets wat we in praktijk echter nauwelijks hebben gedaan omdat het te omslachtig is (de matrashoes moet er telkens opnieuw af om de riemen vrij te maken die de tafel op hun plek dienen te houden).

Daar had het systeem van de gewone California mogen gekopieerd worden. In de slaap-Transporter vouw je de tafel na gebruik gewoon dicht om ze nadien tussen wand en zetel te schuiven. Minder omslachtig en even veilig bij het rijden, dunkt ons.

In hoeverre is de sanitaire cel een meerwaarde?

Het is wat ons betreft dé bestaansreden van de Grand California. Omdat je niet meer de brousse in moet voor je gevoeg, noch perse naar een camping moet voor een douche.

Wil je met z’n vieren genieten van de kampeerervaring bij Volkswagen, dan zouden we evenmin twijfelen. Door de extra ruimte is het namelijk iets comfortbalere toeven in de Grand California.

Weliswaar met de kanttekening dat je medereizigers ook dan best kinderen zijn. Voornamelijk omdat de tweede ‘slaapkamer’ een pak primitiever is dan de master bedroom van daarnet.

Niet alleen is het bed smaller en korter, het ligt er evenzeer harder. Om nog maar te zwijgen van de bereikbaarheid ervan. De tijdswinst die je boekt door het ingenieuze railsysteem, dat ‘de kinderkamer’ in een mum uitrolt, ben je immers zo weer kwijt als je er ook onder de wol wil kruipen.

Trouwens, ga je voor de optie met de hoogslaper, dan ben je meteen gebonden aan de 600. Te wijten aan de L4H4-bouw waarop de 680 is gebaseerd, terwijl de 600 rust op het L3H5-platform. Een iets kortere, maar wel hogere structuur dus. 13 centimeter verschil die je klaarblijkelijk nodig hebt om het bed in de alkoof uit te kunnen schuiven.

Hoe rijdt de Grand California eigenlijk?

Meer dan degelijk. Volkswagen voorziet slechts een motorische combine, waarbij de sterkste 2.0 TDI, goed voor 177 pk en 410 Nm, altijd gekoppeld zit aan een achttrapsautomaat. Standaard drijven die de voorwielen aan, optioneel wordt dat een 4X4 middels de 4Motion-meerplatenkoppeling.

De Grand California is, door zijn aanzienlijk hoogte, bij wijlen wel een speelbal voor de wind. Het wordt nooit onveilig, de standaard in het ESP vervatte Cross Wind Assist houdt de slaap-Crafter immer tussen de lijnen, maar het zorgt onbewust wel voor meer stress bij de chauffeur. Terwijl dat uiteraard contradictorisch is aan het uitgangspunt van deze Volkswagen.

Voorts geen opmerkingen. Het vermogen is ruimschoots afdoend om de Grand California mee te doen stromen met het verkeer en dat ongeacht de rijstrook. Let wel, het is niet omdat de Volkswagen het kan dat we je ook aan zouden raden die derde band vaak te frequenteren.

Niet alleen omdat motor- en rijgeluiden eens voorbij 130 km/u beginnen storen, maar evenzeer omdat je je 75 liter-dieseltank dan quasi letterlijk ziet leeglopen. Wij klokten uiteindelijk af op een gemiddelde van 12,5 liter per 100 kilometer.

Dat is aan 120 km/u op de snelweg, gevolgd door heel wat gependel tussen de heuvels van de Eifel, in temperaturen tegen het vriespunt (die stoel- en cabineverwarming overuren lieten draaien) én met 2.996 kilo aan rijdende hoogbouw. Om maar te zeggen dat, hoewel het best veel is, we ons wel kunnen vinden in dat verbruik.

Naar we vermoeden zal je voor de Grand-adjectief ook wel meer betalen?

Uiteraard, al valt dat prijsverschil eigenlijk nog wel mee. Zeker als je kijkt wat je er dan voor in de plek krijgt.

Belangrijker in deze is het optiebeleid dat je voert. Net als in de gewone California staat er nog heel wat uitrusting bij de extra’s, alleen kan je je daar niet zomaar aan laven.

De Grand California schurkt standaard namelijk al zeer dicht tegen de bovengrens van 3,5 ton aan (de limiet voor wie het houdt op een B-rijbewijs). Om daar een concreet voorbeeld van te geven: het kinderbed combineren met de aircomodule is een no go wegens te zwaar.

Da's dus nog zonder de luifel, de satellietschotel, het zonnepaneel, de plooistoelen, ....

Wat is het AutoWereld-oordeel?

We staan in dubio wat de Grand California betreft. Hij is absoluut bruikbaarder en geriefelijker dan de gewone California. Hij rijdt ook niet slecht en past, op zijn hoogte na, eveneens perfect in het gewone verkeer.

Maar, hij mist tegelijk de genialiteit van zijn kleinere kampeerbroer. En van andere campervans. Waarmee we meteen aangekomen zijn bij de grootste horde die deze Crafter-versie te tackelen heeft.

Waar de kleine California amper natuurlijke vijanden heeft, zwemt de Grand California in een poel met heel wat grotere vissen. Concurrenten die meer geriefelijkheid in de aanbieding hebben voor minder geld.

Het is dus maar de vraag hoe het potentiële publiek deze Grand California zal monsteren: als pientere Volkswagen of toch eerder als middelmatige camper?

 

 

Geschreven door op