Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen ID.4 77 kWh (2021)

Na de revolutionair stuurt Volkswagen nu de geldkoe het veld in. Want met deze SUV wil Wolfsburg zijn elektrische inspanningen eindelijk uitbetaald zien. AutoWereld doet de test met de VW ID.4.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De SUV-versie van de ID.3, waarmee VW dus ook in het allerbelangrijkste - lees: meest renderende - segment een EV in de aanbieding heeft. Conceptueel zijn er echter weinig verrassingen: de ID.4 is dus in essentie een hoger op z'n poten gevezen ID.3.

Dat maakt dat je in deze niet zozeer dient te onthouden, dan wel te herhalen. Want ook de ID.4 komt met:

  • het MEB-platform
  • in deze het 77 kWh sterke batterijpakket en de daaraan gekoppelde motor van 204 pk en 310 Nm
  • een snellaadcapaciteit van 125 kW waarmee je in een dik half uur tot 320 km rijbereik bijtankt
  • een opgegeven WLTP-radius van maximaal 522 kilometer
  • achterwielaandrijving. Al is er ook een 4MOTION op komst 
  • een aantal vaste aankledingslijnen (zonder veel losse extra's). Naar de 1st Edition van deze test hoef je echter niet meer te zoeken, die is uitverkocht

 De concurrentie

In eerste instantie denken we daarbij uiteraard aan Tesla's Model Y (als Elon de Europese markt eindelijk eens zou wil bedienen, tenminste), al zal de ID.4 allicht ook in de balans gegooid worden met de Ford Mustang Mach-E en de Mercedes EQA

Weerstand die we de VW wel zien doorstaan. Maar of hij ook verhaal zal hebben tegen de technisch identieke Skoda Enyaq? Van je familie moet je het hebben!

Testomstandigheden

We reden van het Leuvense naar het Pajottenland om via een ommetje langs Waals Picardië uiteindelijk terug naar start te kachelen. Een aantal ritten die we uiteraard bundelden in een testweek, maar die uiteindelijk samen toch goed bleken voor een kleine 500 kilometers aan gewik en geweeg.

Specificaties testvoertuig

  • Kleur: Mangan Grey Metallic
  • Opties: eentje. Het kostte klaarblijkelijk 239,75 euro om deze ID.4 rijklaar te maken.
  • Banden: Pirelli Scorpion Elect, 235/45 R21 voor- en 255/40 R21 achteraan.

Als we de VW ID.4 monsteren, dan ziet de SUV er wel een pak groter uit dan de ID.3. Of vergissen we ons?

Ja en nee. Hij is 30 centimeter langer, waardoor je dus effectief meer auto krijgt voor je geld. Maar binnen die grotere contouren werkte VW wel rond dezelfde wielbasis als bij de ID.3. Puur cijfermatig zal het naar zitruimte toe dan ook niet zoveel schelen, zij het dat je wel die indruk krijgt door het rechter zittende meubilair.

Nu goed, uiteindelijk is het niet meer dan een bonus op een sowieso al bijzonder ruime habitat - we zien niet in wie er plek tekort zou komen in de ID.3 - terwijl door de langere achtersteven je dat ook aangevuld ziet met een grotere koffer. Daar pas je nu minstens 543 liter in. 

VW voorzag er ook een dubbele bodem waar je perfect je publieke laadkabel onder kwijt kan. Een frunk - een bijkomende ruimte onder de motorkap - is er dan weer niet. En hadden we ook niet echt verwacht gezien VW daar later nog een bijkomende motor plant in te bouwen (om zo dus tot een vierwielaandrijver te komen).

We gaan er gemakshalve vanuit dat Volkswagen ook heeft vastgehouden aan de minimalisitische boordplank?

Yep. Twee schermen en een stuur, daarmee heb je het dan wel gehad. Het bleek een teer punt te zijn in de ID.3 waar je al snel door de stilistische spielerei heen keek om vervolgens te botsen op de schabouwelijke materialen waar VW zich van had bediend. 

Ook in de ID.4 zijn die harde plastics trouwens van de partij, al lijkt VW ze deze keer toch iets beter te hebben gecamoufleerd. Of het wordt aan het zicht onttrokken door de luxueuzere aankleding van onze 1st Edition, dat kan ook.

Hoe het ook zij, het zag er deze keer niet zo cheap uit. Wat niet wil zeggen dat de Duitsers daarom niet meer op de kleintjes zouden hebben gelet. Er zijn nog altijd maar twee ruitenheffers (voor vier ramen), fysieke (en dus duurdere) knoppen blinken uit in afwezigheid en naar verlichting van de schuifregelaars onder het centrale aanraakscherm is het nog altijd vruchteloos zoeken.

Over dat infotainment gesproken: we weten dat VW kampt/kampte met heel wat software-issues. Of het traag opstarten van de centrale intelligentie daar onderdeel van uitmaakte, weten we niet, al hopen we het stiekem wel. Want dat zou immers betekenen dat het met een update op te lossen valt.

Oneindig moeten wachten tot de belangrijkste bedieningsconsole een teken geeft van leven is namelijk niet meteen wat je noemt bevorderlijk, noch voor het gebruiksgemak, noch voor het stressniveau van ondertekende. 

Hoe zit het met het rijcomfort van de VW ID.4?

Verbazend goed. Dit ding weegt een vlotte 2,2 ton, maar gezien een vierde daarvan louter op het conto komt van de batterijen én VW die cellen zo laag mogelijk inbouwde, valt de invloed van die lithium ions op het finale weggedrag behoorlijk mee.

Dan hadden we meer last van zijn omvang. Bij kort keren voel je dat deze ID.4 een stevige knaap is, waardoor je automatisch de teugels viert. Daar is overigens niets mis mee. Dit is een familievriend en daarvan verwachten we nu eenmaal niet dat die ronderecords gaat breken.

VW kan trouwens genoeg andere troeven op tafel gooien. Zoals de Cx van 0,28, wat quasi evenwaardig is aan de stroomlijn van de ID.3 (Cx van 0,27). Gezien de rijwind even vlot over de SUV waait, zal het bijgevolg niet verbazen als we zeggen dat de ID.4 ook even stil opereerde als zijn hatchbackbroer.

Prestaties dan. Raak je eigenlijk ergens met deze VW ID.4? 

Absoluut, al dien je wel Utopia in te geven wil je die 522 kilometer uit één lading puren. Zover raakt de ID.4 dus niet, al moet een goede 400 kilometer zeker te halen zijn. Als je tenminste de tering naar de nering kan zetten.

Met 204 pk en 310 Nm, vermogen dat bovendien instant paraat staat, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben onderhand ons deel EV's gehad, maar van de verslaving alles en iedereen achter te laten aan het verkeerslicht, heeft dat testwerk ons toch nog niet afgeholpen.

Dat wedstrijdje 'het snelst van de lijn af' rek je trouwens best niet te ver of te lang. Met een 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden en een top van 160 km/u heb je eigenlijk niet eens zo'n exotisch gerief nodig om die initiële voorsprong in een mum weer kwijt te spelen.

En wat met opladen?

Geen onderscheid hier. Net als de ID.3 laadt ook de ID.4 maximaal 125 kW (gelijkstroom). Als je, tenminste, het grootste accupakket (77 kWh) hebt besteld. In de ID.4 kan je ook opteren voor een batterij van 52 kWh, maar naast een kleinere actieradius en een minder vermogende synchrone elektromotor met permanente magneet (148 of 170 pk en 220 of 310 Nm) komt die dus ook met een lagere snellaadcapaciteit. In absolute basistrim is dat amper 50 kW, optioneel (of een uitrustingstrap hoger) wordt dat 100 kW.

Idem trouwens wat laden op wisselstroom betreft. De zwaarste ID.4's krijgen een interne lader van 11 kW, de basisversie eentje van 7,2 kW. Wat meteen verklaart waarom de laadttijden van beide batterijpakketen (ondanks dus de capaciteitsverschillen) weinig tot niets schelen.

VW wou met zijn ID.3 het 'volk' weer centraal zetten. Geldt dat ook voor de ID.4?

Goh, het is maar hoe je het bekijkt. Met een vanafprijs van 57.154,75 euro kan je deze 1st Edition bezwaarlijk goedkoop noemen. Voor dat geld krijg je wel ineens een hoop luxe meegeleverd, wat finaal maakt dat het financiële plaatje eigenlijk nog wel meevalt.

Wie overigens denkt billijker uit te zullen komen met de absolute basisversie: ook die kost nog altijd minstens 38.815 euro. Daarvoor koop je nog altijd - letterlijk - veel auto voor je geld, alleen overschrijdt die som nog steeds ruim het gemiddelde gezinsbudget. 

En dan is er nog het probleem dat het apart shoppen van gadgets die je onmisbaar acht, niet langer kan bij de ID-familie. VW verpakte alles in uitrustingslijnen waardoor je, op een paar zaken na, gedwongen wordt een stap te stijgen op de ladder als je ook meer comfort wenst. Een opstap die onvermijdelijk duurder uitvalt dan mocht je alleen toe kunnen voegen wat je nodig hebt.

Het AutoWereld-verdict?

De ID.4 voegt voornamelijk meer ruimte toe aan het ID.3-concept, terwijl hij er terzelfdertijd ook de tegenwoordig zo gesmaakte SUV-saus overgiet. Kleine ingrepen die de sowieso al meer dan behoorlijke basis er alleen maar beter op hebben gemaakt.  Mocht VW nu ook nog die goedkope plastics deftig weggewerkt krijgen en opnieuw voorzien in een fysieke volumeknop en dito aircotoetsen...

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.4

Journalist AutoGids/AutoWereld