Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Multivan 6.1 2.0 TDI BiT (2019)

De Multivan kreeg een facelift én extra luxe, waardoor hij meer monovolume is dan ooit. Of blijft het toch eerder een netjes verpakte bus? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De doorgedreven facelift van een VW-nummer dat al loopt sinds 1950. De T6.1 – want zover zitten we ondertussen al in de telling – laat zich vooral kenmerken door een technologische update, met zaken genre:

  • Het nieuwe MIB3-infotainmentsysteem dat de bestelbus en zijn derivaten deelt met de Passat.
  • Het Digital Cockpit, waarbij we opnieuw verwijzen naar de grote middenklasser van het merk dat met eenzelfde binaire tellerpartij komt.
  • Een elektromechanische stuurbekrachtiging die rijhulpsystemen toelaat zoals de adaptieve cruise control, Cross Wind Assist, Trailer Assist en de parkeerassistent. Een greep uit de 20 hulpsystemen waar de Transporter nu op terug kan vallen.
  • Een poort naar de geconnecteerde wereld. In navolging van, daar heb je hem weer, de Passat, krijgt ook de T6.1 toegang tot het We Connect-netwerk van het merk.

De concurrentie:

  • Gezien we het vandaag vooral gaan hebben over de Multivan, is er eigenlijk maar één echte concurrent en da’s de Mercedes V-Klasse. Al schurkt het kwartet Citroën Space Tourer/Peugeot Traveller/Toyota Proace/Opel Zafira, in hun meest luxueuze uitdossing, ook dicht aan tegen de VW.

Testomstandigheden:

  • Vreemd genoeg liet VW ons los in het centrum van Amsterdam. Niet meteen de natuurlijke biotoop van de Multivan al bleken we daar desondanks toch vlot rond te raken. Zij het weliswaar aan wandeltempo. Vraag ons dus niets over de stabiliteit bij hoge snelheden.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: het was een bitone opstelling in grijs en rood. Beide metaalkleuren trouwens, eveneens iets wat nieuw is voor de Multivan/Transporter.
  • Opties: We onthouden vooral de inductielader die dubbelt als handig opbergvak voor je telefoon.

Is er iets verandert onder de kap van de Multivan?

Nauwelijks. Het meest noemenswaardige is het Euro 6d Temp-certificaat voor de diesels. En dat de TSI uit de cataloog is verdwenen.

Concreet betekent dat dus dat de 2 liter-biturbodiesel van onze testversie nog altijd goed is voor 199 pk en 450 Nm. Daarmee haal je een topsnelheid van 200 km/u al stopt het daar wel wat gegevens betreft.

Geen prestatiewaarden dus, noch verbruikscijfers. Vooral dat laatste is wat vervelend omdat de CO2-uistoot zal bepalen hoeveel je fiscaal dient te dokken. Wetende dat dat bij de pre-facelit al een behoorlijke som was…

Maar we gaan er wel vanuit dat de Multivan nog altijd even comfortabel bolt?

Yep. Zeker nu, dankzij de elektromechanische bekrachtiging, je heel wat werk uit handen kan genomen worden. Het gaat niet zo ver als de rijassistentie van de Passat (daar kan je nu quasi alles overlaten aan de elektronica), maar de hulp volstaat om op lange trajecten je armen maximaal te laten rusten op de steunen.

Over dan naar het interieur. Ziet dat er nu effectief zo chique uit?

Het is uiteraard geen S-Klasse, maar wie deze Multivan nog durft verslijten voor een ordinaire bus, verdient een klap tegen z’n kanis. Zeker als je de hele digitale zwik – dashboard en het grootste infotainmentscherm (9,2 duim) – hebt laten installeren, oogt de tableau bijzonder verfijnd.

Tel daar het riante plaatsaanbod en de comfortabele fauteuils bij en je krijgt een habitat die zich gerust mag meten met die van meer premium kilometervreters.

Voor niets gaat de zon op. Idem voor de Multivan, naar we vermoeden?

Oh jawel! Definitieve Belgische prijzen zijn er nog niet, maar in Duitsland moet je meer dan 30.000 euro neertellen voor de basisversie. Reken dus op het dubbele voor een ietwat aangeklede 2.0 TDI BiT.

Een bijzonder stevig bedrag waarvoor de Multivan ons toch iets beter afgewerkt had mogen zijn. Vooral de harde plastics van de portieren steken schril af tegen de gevergde investering.

Bovendien ben je er dan ook nog niet, want zoals eerder al gezegd, vraagt ook Vadertje Staat stevig door.  

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Wat ons betreft, is de Multivan dé auto. Hij combineert immers alles wat je maar kan verlangen: hij is comfortabel, luxueus, ruim én komt met een legendarisch pedigree.

Jammer genoeg zijn er meer wereldse factoren die maken dat hij toch niet overal op de oprit te vinden zal zijn. We denken dan spontaan aan z’n (veel te) hoge prijs, de toch nog altijd zichtbare utilitaire randjes en de bruikbaarheid van de grote VW in de stad.

Wat niet wegneemt dat we er maar wat graag één de onze zouden willen noemen. Al was het maar omdat de 6.1, nu VW voor het bestelwagensegment in zee is gegaan met Ford, wel eens de laatste volledig door VW ontwikkelde T zou kunnen zijn.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Multivan

Geschreven door op