Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion (2019) - facelift

De Volkswagen Passat is onder het mes geweest. Of daarmee dan alle schimmelrandjes weg zijn gesneden? AutoWereld doet de test met de 2.0 TDI Variant.

48.900 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De opfrissing van de in 2014 gelanceerde Passat B8. Pas op, de B9 staat in de steigers, en zou zelfs redelijk klaar zijn, al wacht VW nog even met zijn release.

Het wil namelijk helemaal zeker zijn waar Europa emissiegewijs heen wil. Pas als die regels en normen definitief vastliggen, mag de nieuwe Passat zijn schuilplaats verlaten. En mag zijn voorganger dus pas op pensioen. Afgaand op wat we te horen kregen is dat trouwens ten vroegste 2021.

Met andere woorden, deze generatie Passat zal het nog even uit moeten zingen. Vandaar dat VW enkele puntjes terug steviger op de i diende te zetten, genre:

  • Samen met de facelift lanceert VW ook een nieuwe generatie van zijn Modular Infotainment Matrix. De volgende in lijn die het zogeheten MIB3 mag verwachten in trouwens de nieuwe Golf.
  • Er komt een controleknopje bij op het stuur. Met de functietoets van de Travel Assist (onderdeel van het IQ.Drive) zet je alle rijhulpsystemen (van de ACC over de rijvakassistent tot de automatische snelheidsaanpassing) ineens klaar.
  • De Passat krijgt de IQ.light-technology overgelepeld van de Touareg. Want the show must go on, ook ’s nachts.
  • Ook mechanische werd er gefrunnikt wat resulteerde in meer elektrisch bereik voor de GTE en een Evo-suffix voor de 2.0 TDI (als 150 pk-versie). Wat die Evo-motor betreft: in concreto gaat het om dezelfde hardware zij het dat die nu minder vuiligheid de atmosfeer inschiet. Benieuwd of dat statement deze keer ook standhoudt buiten het labo…

De concurrentie:

  • Het voordeel van een terminaal segment is dat er alsmaar minder handen graaien naar de koek. Zo mag je de Mondeo bijvoorbeeld al vergeten gezien Ford diens euthanasie al heeft aangekondigd. Van Aziatische kant zien we enkel de Mazda 6 en Kia Optima nog enigszins een vuist maken, terwijl uit onze contreien het weerwerk moet komen van de Opel Insignia, Renault Talisman, Skoda Superb en, vooral, de Peugeot 508.

Testomstandigheden:

  • Volkswagen vloog ons naar Frankfurt en stuurde ons van de luchthaven aldaar richting oevers van de Rijn. Het had echter evengoed Schellebelle en de waterkant van de Dender kunnen zijn. De neutraliteit in het rijgedeelte vlakt immers alles uit, waardoor het eigenlijk niet echt uitmaakt waar je de Passat heen stuurt.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Moonstone Grey
  • Opties: De R-Line Edition die bij de speciale kleur hoort is een extra an sich. Eentje met een gelimiteerde oplage trouwens, aangezien VW er maar 2.000 in de productieagenda heeft gezet. Naast de specifieke teint en het bijhorende zwarte dak heeft de R-Line Edition ook recht op specifieke 19 duimers, sportzetels, alle hierboven beschreven technologie én de sterkste TSI dan wel TDI.

Leuke weetjes:

  • Vergeet de Kever of de Golf. De absolute verkoopskampioen bij VW is deze Passat met ondertussen dik 30 miljoen exemplaren op de teller.
  • Volkswagen is serieus aan het overwegen om van de B9 geen vierdeurs meer te voorzien. Althans voor Europa.
  • Voor de andere markten, de VS en China op kop, is het uiteraard al sedan wat de klok slaagt. In de States steekt die Passat berline trouwens wel volledig in het nieuw. Uiterlijk tenminste, gezien het ding zowel qua chassis als motoren eigenlijk nog altijd een generatie achterloopt op ‘onze’ Passat.

Een 2.0 TDI Evo. Wat moeten we ons daar dan bij voorstellen?

Niet zoveel eigenlijk. Kort gesteld heeft VW de thermodynamische voordelen van de 2 liter gecombineerd met de gereduceerde interne wrijving van de 1.6 TDI. Dat zou dus moeten resulteren in een lagere CO2-uitstoot (vergeleken met de andere EA288-2 liters), maar veel meer dan die specifieke belofte kregen we evenwel niet te horen.

Volkswagen is nog druk bezig met de homologatie en verwacht het definitieve cijferwerk pas in het najaar, wanneer de 2.0 TDI Evo ook daadwerkelijk zal worden gelanceerd.

Wie dus zijn Passat absoluut nu wil hebben, zal het moeten doen met de 190 pk- en de hier gereden 240 pk-variant van de 2.0 TDI. Of gaan voor de meer fleetgerichte 1.6 TDI van 120 pk. Weet dat die laatste altijd gekoppeld zit aan de 7 DSG. Voor ons argument genoeg om ook de lichtste vierpitter in de overweging op te nemen.

Aan benzinezijde is het schipperen tussen de 1.5 TSI (150 pk) en de 2.0 TSI (190 en 272 pk). Gezien het hier om een echte kilometervreter gaat, lijken ons dat niet meteen de meest interessante opties. Zeker gezien VW ook nog de GTE in de aanbieding heeft.

Oh ja, de GTE. Die plug-inhybride heeft dus meer elektrisch rijbereik, toch?

Yep. Volgens de NEDC zou je voortaan 20 kilometer meer moeten halen uit je batterijen. Die 70 kilometer wordt door de WLTP wel gereduceerd tot 50 kilometer (55 voor de sedan), al blijft dat desondanks een mooie meerwaarde.

Extra bereik louter te danken aan de nieuwe en meer performante batterij (van 9,9 naar 13 kWh). Voorts veranderde er immers niets, waardoor het nog altijd de 156 pk sterke 1.4 TSI is die het overneemt als de elektromotor van 115 pk zonder jus valt.

VW hield wel kuis in de rijmodi en laat je voortaan slechts keuze uit drie settings: E-Mode, GTE en Hybrid. Ons inziens zijn er dat nog altijd twee teveel. Die eerste is eigenlijk overbodig gezien de GTE sowieso altijd tracht zoveel mogelijk te teren op zijn batterijen. Nummer twee is dan weer een sportafstelling die de volle 218 paarden de sporen geeft, al staat dat nogal haaks op zowel de insteek van de Passat als van deze plug-in.

Dat laat Hybrid dus als enige zinvolle setup. Een programma waar het elektro- en motorvermogen elkaar niet alleen zo efficiënt mogelijk bijstaan, maar het is evenzeer de rijstand die je hebben moet wil je je batterijen bijladen tijdens het rijden. De aparte functie daartoe is namelijk één van de configuraties die sneuvelde in de opruimactie.

Dat zal dan ook wel te regelen vallen via het MIB3, zeker?

Ook hier is dat een ‘yep’. Daarvoor dient je wijsvinger te scrollen over het 8 duim (Discover Media) dan wel 9,2 duim (Discover Pro) grote aanraakscherm richting het e-Manager-menu.

En passant passeer je dan ook het nieuwe startscherm (met zijn verwisselbare widgets) evenals de hele Volkswagen We-winkel. Waarmee we, via dat laatste, meteen aanbeland zijn bij dé noviteit voor het MIB3: zijn connectiviteit.

Dankzij de geïntegreerde eSIM (en een betalende dataconnectie) ben je met dit systeem altijd online. Naast de gebruikelijke voordelen (hotspot, Real Time Traffic, een online weerbericht, apps,…) opent dat nieuwe deuren, mogelijkheden die VW onderbracht onder de Volkswagen We-noemer.

Zo kan je via de We Connect- en We Connect Plus-pakketten (het eerste is standaard, het tweede vereist een opleg) bijvoorbeeld je parking betalen of online gekochte pakjes meteen in je koffer laten leveren.

Toepassingen die evenwel nog in de kinderschoenen staan, maar die wel aangeven waar VW heen wil met zijn applicatie.

Moeten we nog iets weten over het IQ.Drive en de Travel Assist?

Dat het eerste de verzamelnaam is van alles wat je het rijden uit handen kan nemen en dat nummer twee een shortcut is naar de semi-autonome rijfuncties die de Passat in de aanbieding heeft.

Het coole in deze is dat de Travel Assist zijn werk doet tot 210 km/u, daar waar de vergelijkbare Traffic Jam Assist je vanaf 60 km/u terug tot de orde riep. De volledige controle aan de Passat laten lukt evenwel slechts 10 seconden. Dan maant de elektronica je bijzonder dwingend aan het stuur opnieuw in handen te nemen.

Maar in die tijd heeft de VW wel alles voor je geregeld, van het aanhouden van de afstand tot je voorganger tot het aanpassen van de snelheid aan de heersende limieten of het uitgestippelde trajectoir (de Travel Assist remt ook voor scherpe bochten of kruispunten).

Wel nog dit: de onthaasting komt enkel bij rustig verkeer. Door de overload aan verkeersborden doet de Passat soms dingen waar noch jij noch je medeweggebruikers zich aan verwachten. We kunnen je verzekeren, een col oprijden aan 43 in plaats van de toegestane 100 km/u (een snelheid die onze testwagen automatisch aanhield nadat het systeem had laten verstaan dat er zich een bijzonder bochtige passage aandiende) werkt achterliggers danig op de zenuwen. En genereert ook achter het stuur de nodige stress.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Hoeveel bling VW ook toevoegt aan het concept, een Passat koop je uiteindelijk om zijn praktisch vermogen en comfortabele inborst. Rationaliteit waar Volkswagen niet aan tornde, wat ons doet vermoeden dat ook het succes van de grote berline dan wel Variant onaangetast zal blijven.

Al is "betrekkelijk succes" misschien meer geschikt. Het D-segment zit in zwaar weer en dan deelt iedereen in de klappen, ook het instituut dat Passat heet. Wat ons brengt bij de werkelijke zilveren rand aan deze facelift: ondanks de malaise geloven ze in Wolfsburg nog altijd in hun grote middenklasser. Getuige deze innovatieve update. En de nakende komst van de B9.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Passat

Geschreven door op