Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

IAA-Autosalon Frankfurt 2017 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Polo 1.0 TSI (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
19.200 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wolfsburg rijdt generatie 6 van de VW Polo voor. AutoWereld doet de test met de 1.0 TSI.

Wat is dit?

De alweer zesde generatie van de VW Polo, de stadswagen die sinds zijn debuut in 1975 wereldwijd liefst 14 miljoen kopers vond. Aan de succesformule wordt niet geraakt, maar de technische basis is wel volledig nieuw.

  • De Polo staat op het MQB A0-platform van de VW-groep
  • Nauw verwant met de nieuwe Seat Ibiza, binnenkort volgt nieuwe Skoda Fabia
  • Meer interieurruimte en een grotere koffer
  • Geen driedeurs meer, voortaan telt elke Polo vijf deuren
  • Introductie van het digitiale Active Info Display
  • Uitgebreide personalisatiemogelijkheden
  • Beats-versie met geluidsinstallatie van 300 Watt
  • Focus op connectiviteit én op veiligheid
  • Motorenpalet wint TGI-versie op CNG
  • Ook verkrijgbaar als 200 pk sterke GTI

Dus de zesde Polo-generatie is volledig nieuw?

Volledig. Wolfsburg bouwt op het MQB A0-platform dat ook onder de nieuwe Seat Ibiza staat en dat ook de basis vormt van de Audi Q2, de Seat Arona en de VW T-Roc. Dat zorgt ervoor dat de nieuwe Volkswagen Polo een stuk groter geworden is. Toch langer (+8 cm) en breder (+7 cm), maar wel iets lager dan zijn voorganger.

De wielbasis groeit met 10 centimeter, wat van goudwaarde blijkt voor de binnenruimte. Het koffervolume bedraagt nu 351 liter (+71 liter).

Die MQB-basis zorgt er ook voor dat de nieuwe VW Polo over een heleboel rijhulpsystemen kan beschikken die eerder beschikbaar waren op de grotere modellen binnen het uitgebreide Volkswagen-portfolio. Dan denken we vooral aan veiligheidsfuncties zoals de dodehoekhulp, de automatische cruise controle, de led-koplampen en noem maar op. Zowat alles dat je op een Golf kan krijgen, wordt nu ook beschikbaar op de Polo.

2017 VW Polo TSI Beats

Wat doet die rode streep op het koetswerk?

Die fijne sierlijn die van de motorkap naar het dak loopt, kenmerkt het Beats-uitrustingsniveau. Bovenop de Comfortline (het middelste niveau tussen Trendline en Highline) krijgt de VW Polo Beats (by Dr. Dre) onder meer een speciale geluidsinstallatie, een zwarte behuizing voor de zijspiegels, specifieke 16-duimsvelgen type Torsby, verduisterde ruiten, sportstoelen en noem maar op.

Volkswagen gaat sowieso voor een heleboel personalisatiemogelijkheden, wat resulteert in ongekend bonte interieurkleuren en best blitse accenten. De vormgeving blijft strak en streng, naar de regels van het huis. Maar dan gedrenkt in een vrolijkheid die we zelden met Wolfsburg associeëren. De materialen zijn keurig, de afwerking top en de ergonomie doordacht, onder meer dankzij de lichtjes richting bestuurder gedraaide middenconsole. Alleen zijn er wel heel veel nodeloze hoekjes en kantjes.

Ook met de nerdfactor zit het snor, toch als je voor de optionele Active Info Display kiest. Dat is de tweede generatie van de digitale tellerpartij, die een heleboel nieuwe mogelijkheden combineert met een strakker ontwerp. Het ziet er geweldig uit, al vraagt het wat gewenning vooraleer je de bediening van de verschillende tabbladen onder de knie hebt.

2017 VW Polo Active Info Display 2.0

Geen driedeurs meer?

Neen, wegens niet langer relevant. Het lijnenspel profiteert vooral van het bredere koetswerk, waardoor de algemene pose aan spierkracht wint. Nu zochten we vruchteloos naar sex-appeal, het blijft een wat afstandelijk vormgegeven stadswagen die zich liever keurig dan echt aantrekkelijk presenteert. Vooral vooraan mist het ontwerp wat karakter.

De R-Line brengt raad, zeker in combinatie met het zogeheten Sport Package dat de Volkswagen Polo zegent met een verlaagde sportophanging (-15 mm) en de xds-sperfunctie op het esp. Wie echt sportieve prestaties wil, gaat voor de 200 pk sterke GTI-versie.

2017 VW Polo TSI Beats

Welke motorisaties krijgt de VW Polo?

Benzinerijders hebben de keuze tussen de atmosferische en de drukgevoede 1 liter-driecilinder. Die zonder turbo komt met 65 of 75 pk, die met turbo met 95 of 115 pk. Ook de 150 pk sterke 1.5 TSI-krachtbron met actieve cilinderuitschakeling die Volkswagen introduceerde op de facelift van de Golf maakt de overstap naar de VW Polo. Liever een diesel? Dan kom je bij de 1.6 TDI uit, verkrijgbaar met 80 en met 95 pk.

Nieuw is de 90 pk krachtige 1.0 TGI, die op CNG loopt. Van een hybride of elektrische Polo-variant is vooralsnog geen sprake. De VW Polo houdt het bij voorwielaandrijving, schakelen doe je of manueel (vijf- of zesbak) of gerobotiseerd (zes- of zevenbak).

2017 VW Polo TSI Beats

Hoe rijdt de nieuwe Polo?

Wij gingen op pad met de 1.0 TSI, goed voor 95 pk en 175 Nm. Een prettig benzineblokje dat voldoende pit combineert met een laag verbruik, maar dat wel flink van zich laat horen wanneer er gewerkt moet worden. Het geluidscomfort van de nieuwe is wel veel beter dan in de oude VW Polo.

De standaard gemonteerde handbak met vijf verhoudingen gaat vlot van het ene naar het volgende verzet, maar houdt er niet van opgejaagd te worden. De optionele DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven versnellingen schakelt snel en soepel, alleen bij het terugschakelen sluipt er wat twijfel in de gelederen. De software gaat voor een zo laag mogelijk verbruik, voor een normcijfer van 4,4 liter per 100 km. Wij klokten af op 5,4 liter.

De onderstelset-up mikt overduidelijk op comfort, ook zonder de optionele DCC-ophanging worden infrastructurele oprispingen zonder drama onder de mat geveegd. Het wat lui reagarende stuur toont zich consistent en nauwkeurig, de flink toegenomen spoorbreedte en de langere wielbasis brengen rust. Een bochtenpikker is de VW Polo nog steeds niet, maar de toegenomen koetswerkrigiditeit vertaalt zich wel een een zekerder weggedrag en een fluksere rijdynamiek.

2017 VW Polo TSI Beats 

Wat moet dat kosten?

De als Trendline verpakte VW Polo 1.0 TSI met 95 pk kost minimum 16.900 euro, de Comfortline is 1.000 en de Higline 2.300 euro duurder. Wie de handgeschakelde vijfbak ruilt voor de DSG-7 is nog eens 1.400 euro extra kwijt. De Beats-versie waarmee wij konden testrijden, kost precies evenveel als een Highline. De Active Info Display is nog niet beschikbaar, maar wordt gauw aan de lijvige optielijst toegevoegd.

Het verdict?

De nieuwe Volkswagen Polo schuift verder op richting de Golf. Zowat alle connectiviteit-, comfort- en veiligheidsnufjes maken de overstap, waardoor de zesde generatie beduidend volwasser aanvoelt dat zijn voorgangers. Toch injecteert Wolfsburg ook vrolijke elementen, vooral binnenin oogt deze VW jeugdiger dan we van Duitsers gewoon zijn. Het koetswerkontwerp blijft aan de saaie kant, maar dat wordt netjes gecompenseerd door de stoere pose en de hoogstaande designdetails. De soepele en zuinige 1.0 TSI past de Polo intussen als gegoten.

 

 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo