Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 (2019)

Volkswagen heeft nu ook een Seat Arona. Is de T-Cross de meerprijs tegenover zijn Spaanse SUV-neef ook waard? AutoWereld doet de test met de 115 pk sterke 1.0 TSI.

22.450 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Wat is dit?

Volkswagens interpretatie van de compacte SUV. Een inzending waarvoor Wolfsburg, net als de Seat Arona en de binnenkort verwachte Skoda Kamiq, evenzeer is vertrokken van de MQB A0-basis.

Desondanks zouden er genoeg verschillen moeten zijn om de T-Cross toch afdoende te onderscheiden van zijn neven. De belangrijkste daarvan zijn:

  • De looks, waarbij VW tekende rond de ‘mannelijke en vertrouwde touch’.
  • De zitpositie, die zo’n 10 centimeter hoger is dan in de Arona
  • Het praktisch gemak, meer inhoud die de T-Cross voornamelijk te danken heeft aan zijn verschuifbare achterbank.

Een ‘mannelijke en vertrouwde touch’. Wat moeten we ons daar bij voorstellen?

Dat de stijl joviaal mocht zijn, zonder evenwel te overdrijven qua franjes. En met een integratie van de huissmoel. De grille en koplampen doen daarbij inderdaad denken aan de Tourareg dan wel T Roc, dus wat dat betreft is dat alvast een thumbs up.

We gaan er gemakshalve maar vanuit dat het masculine van de stijl dan achteraan gezocht moet worden. De pronte kont en de stevige reflectorblok tussen de achterlichten ogen inderdaad best stoer.

Tenminste, zolang je wegblijft van de kekke kleuren op de menukaart. We willen hier geen genderdiscussie ontketenen, maar het Makena Turquoise of het Energetic Orange, da’s in zekere zin toch – euh - kleur bekennen, niet?

Jullie zeiden ook iets over een hogere zit voor de T-Cross. Hoe moeten we dat dan precies zien?

VW heeft de stoelen hoger geplaats in de T-Cross. Een chassisaanpassing die zorgt voor een 10 centimeter hogere zit in vergelijking met de Arona zonder dat daarom een toegift werd gevraagd naar hoofdruimte toe.

Daardoor is de T-Cross niet alleen uitnodigend voor volwassenen (door de lift van de stoelensteun kan je achteraan je voeten dieper onder de fauteuils steken met bijgevolg meer plek voor je benen), maar even goed voor hun bagage.

De 385 liter die je standaard ter beschikking hebt, kan je pushen tot 455 liter door te spelen met de 14 centimeter aan manoeuvreerruimte van de verschuifbare achterbank. En zelfs 1.281 liter als je de tweede zitrij helemaal wegcijfert.

Hoe zit het met de rest van het interieur?

De T-Cross mikt op een jonger publiek en dus mag het allemaal wat speelser. Met enige trots wijst VW daarvoor naar de Design Packs die je boordplank en zetels desgewenst omzomen met een felgekleurde rand.

An sich oogt dat niet verkeerd, zeker niet als je ook het Active Info Display en het Discover Media-infotainmentsysteem hebt bijbesteld. In combinatie met die twee grote schermen creëert de extra schakering een futuristisch sfeertje in wat anders een teutoonse aangelegenheid zou zijn.

Alleen vinden we het wel bijzonder jammer (wat eigenlijk een eufemistische ‘schandalig’ is) dat de uitgestraalde klasse geen vervolg krijgt qua gebruikte materialen. Net als bij de T-Roc is ook het dahsboard van de T-Cross een harde lap plastic die zijn cheap enkel optisch camoufleert. Hierbij dan ook een kleine tip: zet de volgende keer eerst de basis op orde en speel dan pas met de kleurpotloden.

Oei, toch niet zo positief. Hopelijk valt het qua uitrusting dan wat mee.

Het is ook niet al kommer en kwel. Zo zijn er bijvoorbeeld geen klachten qua assemblage. Je mag er dan al je vingers op breken, het hele tableau zit wel degelijk in elkaar gevezen. Zoals je dat mag verwachten van een Volkswagen.

Iets wat evenzeer gezegd kan worden van de technologische componenten. Een adaptieve cruise control, een parkeerassistent, een Beats-geluidsinstallatie, LED-koplampen met automatische grootlichtassistent, keyless go, sfeerverlichting en het Control App waarmee je je T-Cross vanop je smartphone kan monitoren, het is allemaal te krijgen op en aan je T-Cross. Luxe die ook nog eens bijzonder intuïtief te bedienen valt.

VW scoort trouwens bijkomende punten met zijn standaard veiligheidsuitrusting die van meet af aan, naast de courante plofkussens en elektronische vangnetten, eveneens een rijvak- én blindehoekassistent omvat. Mooi zo, al is ook dat, met een minimum vraagprijs van 19.775 euro, eigenlijk niet meer goed fatsoen.

Valt er motorisch nog iets nieuws te melden?

Nope, net als de Arona valt de T-Cross te bestellen met een 1.0 TSI (in twee vermogensversies), een 1.5 TSI en een 1.6 TDI. Die laatste twee vervoegen de line-up wel wat later op het jaar.

Wat de 1 liter betreft zouden we je sowieso aan willen raden onmiddellijk door te steken naar de 115 pk en 200 Nm sterke variant. Omdat die met een manuele zesbak dan wel gerobotiseerde zeventraps met dubbele koppeling te bestellen valt (in tegenstelling tot de vijfbak van de 95 pk-versie).

Omdat het ook niets veranderd aan het gemiddelde verbruik van 4,9 liter per 100 km (112 g/km CO2). En omdat in die combo het driepittertje het best tot zijn recht komt. Iets wat het turbobenzientje al meermaals heeft bewezen en nu simpelweg nog eens bevestigd.

Niet dat je dan ineens zoveel sneller bent. De 0 tot 100 km/u is gereden in 10,2 seconden, terwijl de T-Cross topt bij 193 km/u. Aanvaardbare resultaten, maar ook niet meer dan dat. Nee, de reden schuilt hem in de souplesse. Het 1 litertje lijkt in die trim een stuk volwassener dan de cijfers hem nageven. Het voelt voller aan, vlotter ook. Genoeg om de MacPhersons voor- en de torsieas achteraan een gezwinde cadans op te leggen zonder dat de ophanging zich erin hoeft te verslikken.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Eigenlijk valt de T-Cross weinig aan te wrijven. Hij is best praktisch voor zijn gestalte, rijdt (met de sterkste 1.0 TSI) volwassen genoeg om vlot mee te kunnen met de stroom, valt luxueus aan te kleden en hij ziet er nog aardig uit ook.

Alleen geldt dat evenzeer voor de Seat Arona, terwijl we er niet aan twijfelen dat we die conclusie eveneens zullen kunnen plakken aan de Skoda Kamiq.

Twee technisch identieke producten die op een paar punten en komma’s na hetzelfde op de weg zetten als VW maar dat wel doen aan een beduidend lagere prijs.

Finaal maakt dat dat je de T-Cross eigenlijk koopt voor zijn looks, imago en verschuifbare achterbank. We zien anders niet in wat de meerkost zou verantwoorden.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen T-cross

Geschreven door op