Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen T-Roc 2.0 TDI 4Motion (2017)

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Stoepridders, een mens kan er dezer dagen letterlijk de straat mee plaveien. Volkswagen geeft nog een extra draai aan de modellencarrousel met de gloednieuwe T-Roc, naar eigen zeggen een cross-over met pit en gretigheid. Waar Roc is, is vuur?

2017 is helemaal het jaar van de stadscross-over. Verrassend genoeg komt het frivoolste nummer uit Wolfsburg. Brede bips, brede C-stijlen en een brede smoel maken van Volkswagens cross-over een aantrekkelijker verschijning dan zijn grotere broers. Dit is wat je verder moet weten: 

  • Vierwielaandrijving op krachtigste versies
  • 2 liters enkel in topuitrusting Elegance
  • Krachtigste versie heeft 190 pk
  • Active Info Display
  • MQB-A0-bouwstenen
  • 1.5 TSI en 1.6 TDI volgen nog

Hij lijkt wel wat op een Audi Q2.

Niet toevallig. Bezuidens de Passat is er maar weinig dat beider zustermerken niet uitwisselen. De T-Roc meet net boven 4,2 meter en zijn ophanging combineert MacPhersons vooraan en achteraan een torsieas op de minder krachtige en een multilink op de topmotoren. Van de Q2 leent hij verder die dikke targavin als C-stijl. Ook de pas gelanceerde Polo gebruikt deze technische basis, beter bekend onder het label MQB A0. We zullen het nog vaak tegenkomen, want van de Seat Arona tot de toekomstige Skoda Fabia onderstut het een heel nest VW-welpen.

Het maakt ook de integratie van een resem assistenten mogelijk zoals noodremhulp, voetgangerscanning, rijvakwaarschuwing, vermoeidheidssensor en zo meer.

 

De T-Roc wordt wel een belangrijke exploot. Hij zit tussen de Tiguan en de nog verwachte T-Cross in - die nog een slagje kleiner wordt. Hij kan daardoor een rol gelijkaardig aan die van de Golf overnemen. De SUV-markt gaat immers nog met 35% stijgen. Dat commerciële succes zal wel van de modestere motoren moeten komen zoals de 1.5 TSI en 1.6 TDI. De 2 liter die de start nemen komen namelijk standaard met vierwielaandrijving en het hoogste uitrustingsniveau Elegance. De prijzen schieten dan algauw richting 30.000 euro. Er wordt evenwel ook gestart met de bekende driecilinder, de 1.0 TSI van 115 pk. Die begint al aan een kleine 22.000 euro.

Dikke pret zo’n 2 liter?

De TDI is geen valse trage maar ook geen échte rappe. Met 150 pk volstaan 8,5 seconden om de 100 km/u vast te prikken, wat hem soepel en gezwind maakt, terwijl zijn koppel van 340 Nm piekt op 1.750 opm. Desondanks is het toch soms toeren malen als je het gaspedaal vloert op de autosnelweg. Het scheelt dat de zeventraps-DSG, enige keuze in dit geval, als de wiedeweerga van verzet wisselt en in zijn sportstand alle sérieux verleent aan de spreuk ‘Altijd paraat!’ 

Het is vooral de emotionele en sportieve toer die Volkswagen met de T-Roc opzoekt. De prestaties van de 2 liters voldoen en ook het chassis is - welja - rotsvast. Er wordt netjes naar de stuurinput geluisterd en op het rooster gelegd antwoordt het onderstel met zelfverzekerdheid, voorspelbaarheid en een zekere… onverschilligheid. Erg communicatief stelt het onderstel zich nu ook weer niet op, toch niet in die mate dat je er lustig van wordt, maar het kan best veel aan.

Het stuur kreeg ook een lichte afregeling. Wazig of nerveus zijn niet de juiste adjectieven, maar je hebt ook niet het gevoel dat het genereus feedback over de vooras geeft. Anders gesteld, de T-Roc doet zijn ding - en bovengemiddeld goed - zonder te willen rollebollen als een speelvogel. Dat laatste lag anderzijds wel een beetje binnen onze verwachtingen.

Het comfort op zijn beurt had dan weer te lijden onder de velgenmaat. De testwagens kregen 18 duim in hun wielkasten gemikt. Mooi, maar ook schuldig aan harde reacties. Voor Belgische wegen zouden we een kleinere diameter aanraden. Je rug zal je dankbaar zijn.

Misschien dat de optielijst een en ander kan verhelpen?

Dat is ook het geval. Het sportchassis trekt het ganse zaakje sowieso een neut strakker - leuk voor een Autobahn, minder voor onze noordelijke expressweg - en vink je het Dynamic Chassis Control aan (goed voor 1.095 euro extra en niet combineerbaar met dat sportchassis), dan krijg je naast actieve dempers ook een stabilisatorstang achteraan en een sportievere stuurbekrachtiging. Die verschillende set-ups laten zich niet onbetuigd. Je merkt meteen een verschil. En het is genuanceerd. Zo stijgt de lineariteit van de stuurbekrachtiging op een prettige manier in ‘Sport’, waar ze in de normale stand onbevredigend licht blijft.

Overwegenswaardig nog is om die extra centen aan look and feel te spenderen. Het Vienna-leder bijvoorbeeld helpt om de harde plastics, die niet rijmen met het kwalitatievere imago dat Volkswagen nastreeft, te verdoezelen. En eigenlijk kan je evenmin zonder het Active Info Display: Googlekaarten, aanpasbare digitale tellers, het geeft de T-Roc een onvermijdelijke voorsprong op zijn concurrenten. Idem voor het 8 duim grote aanraakscherm op de middentunnel dat in deze klasse simpelweg zijn gelijke niet kent. Alleen jammer dat er geen klassieke draaiknop voor het volume bewaard bleef.

Kleiner dan een Tiguan, wat doet dat met de binnenruimte?

Een strafbank is het achteraan niet. Zelfs onze 1m90 krijgt nog een redelijke plek toebedeeld, terwijl een double bubble in het plafond ervoor zorgt dat je kapsel er niet als een doorgelegen matras uitziet.

Met 445 liter blijkt de koffer een nog bruikbaar compartiment te zijn. Het is 45 liter meer dan een Q2, al blijft de Tiguan onder zijn familiegenoten de ongeslagen kampioen, met 615 liter aan de basis. Voorin zijn de verstelmogelijkheden opvallend riant voor een wagen van deze grootte. Om maar te zeggen dat ook hoge bomen van venten, of vrouwen, een goede zithouding zullen vinden. De T-Roc houdt rekening met de downsizing-generatie.

Wat is het Autowereld-oordeel.

Smijt de pas gelanceerde Polo en de alombekende Tiguan in de blender, et voilà, uit de mix komt een T-Roc. Opgetrokken uit allerhande leenwerk is dit desalniettemin een cross-over om terdege rekening mee te houden. Omdat hij vergaande verpersoonlijking aan een solide basis en relevante technologie weet te koppelen.

Maar dat kost ook wel wat, zeker met de lanceringsmotoren. Voor een omlijnder oordeel is het wachten op de bescheidener 1.5 TSI en 1.6 TDI. En allerminst te verwaarlozen is de concurrentie vanwege de Seat Ateca en Skoda Karoq die net iets meer binnenruimte en een iets gesofisticeerder platform voor zelfde prijs bieden.