Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen T-Roc R (2019)

Volkswagen heeft een nieuwe hete SUV. Een leuke aanvulling op het gamma, of een onmogelijk compromis tussen sportiviteit en dagelijks gebruiksgemak? AutoWereld doet de test.

42.250 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een nieuw begin voor het R-label van Volkswagen. Nee, niet omdat er een nieuw logo voor is (dat komt pas volgend jaar), maar omdat er voor het eerst andere modellen naast de Golf komen met een permanente R-versie in het gamma. We kennen allemaal de Passat R36 en Touareg R50 TDI nog, maar dat waren tijdelijke oefeningen aldus R-topman Jost Capito. Met de T-Roc R beginnen ze écht aan een nieuw hoofdstuk, al is het recept van dit model bekend:

  • 2.0 TSI 'EA888' met 300 pk en 400 Nm uit de Golf R
  • Altijd met 7-traps DSG en 4Motion-vierwielaandrijving
  • Standaard 17 inch-Performance remmen van Golf R
  • Optionele Akrapovic-sportuitlaat
  • 20 mm lagere ophanging
  • 0 tot 100 in 4,8 seconden, niet-begrensde top van 250 km/u
  • Zelfde praktische gemakken als bij gewone T-Roc

De concurrentie

  • Ondanks het feit dat sportieve SUV's steeds meer een ding worden, is het moeilijk om een rechtstreekse concurrent aan te wijzen. De Cupra Ateca heeft dezelfde krachtbron, maar is wat groter en softer. De BMW X2 M35i is véél duurder, de Audi SQ2 komt al wat meer in de buurt. Misschien de Mini Countryman JCW?

De testomstandigheden

  • Langs kronkelende bergwegen en glooiende valleien in het zuiden van Frankrijk, tussen Nice en Grasse. Een aanrader, al moet je het niet met té grote bolides proberen.

Specificaties testvoertuig

  • Ons testexemplaar in Pure White had zowat alle opties, inclusief de 19 duims Pretoria-velgen, Akrapovic-sportuitlaat, het adaptieve chassis (DCC) en de matblauwe sierpanelen in het interieur.

300 pk in een compacte cross-over, hoe rijdt dat?

De eerste meters in de Volkswagen T-Roc R heb je niet direct het gevoel dat je met zoveel vuurwerk onder de kap zit. Ja, je zit in sportstoelen en de ophanging is iets steviger dan anders, maar de motor houdt zich rustig en ook de besturing is verre van nerveus. Pas als je de rijmodus in Race zet, word je gewaar dat er flink wat vermogen onder de kap zit verscholen. Dan rochelt en ploft de Akrapovic-sportuitlaat (al blijft een écht mooi uitlaatgeluid uit, zoals steeds bij deze motor) en sleurt de tweeliter je richting het volgende rempunt. Dit is écht een snel ding.

Houdt hij het ook een beetje vol in de bochten?

Je hebt niet direct het gevoel dat je met een kleine SUV of cross-over onderweg bent. Eerder een iets hogere... Golf R, maar dan in positieve zin. De ingenieurs bij Volkswagen zijn er namelijk erg goed in geslaagd om een compromis te vinden tussen alledaags comfort en een goed bochtengedrag. Zo stuurt het 4Motion-systeem meer vermogen naar de achteras dan in de Golf om het extra onderstuur door het meergewicht en de hogere bouw te compenseren, en heb je steeds beschikking over de Performance-remmen van de Golf.

Het resultaat is een cross-over die zijn koetswerkrol goed onder controle heeft, en ook geen of weinig last heeft van onderstuur. Volgens Jost Capito moeten kleine driftjes zelfs mogelijk zijn als het regent, maar zo ver hebben we de T-Roc R niet gekregen.

Hij ziet er ook wat leuker uit dan een gewone T-Roc.

Ja, hoe een iets lagere ophanging, andere bumpers voor en achter, vier uitlaatpijpen en een setje dikke velgen wonderen kunnen doen. Binnenin zit je, zoals vermeld, ook op sportmeubilair dat voldoende steun biedt zonder hard te zijn. Het sportstuur komt rechtstreeks van de Golf R ("Daar waren de klanten blij mee, dus waarom zouden we het veranderen?") en je kijkt naar de digitale tellers van 10,25 duim groot.

Is er ook slecht nieuws?

Ja, maar het hangt vast aan nog wat goed nieuws. De T-Roc R is namelijk wat goedkoper dan de Golf (42.250 euro vs. 45.590 euro), terwijl je redelijk wat identieke onderdelen krijgt voor het geld. De keerzijde van die medaille is de afwerking en de gebruikte materialen, die een pak minder goed voor elkaar zijn dan in de Golf. Harde en goedkoop aanvoelende plastics tieren welig in het interieur. 

Het AutoWereld-oordeel?

De Volkswagen T-Roc R stelt niet teleur, zowel qua prestaties als qua weggedrag koop je geen kat in een zak. Het compromis tussen comfort en sportiviteit is erg goed gelukt, terwijl je nog steeds een trekhaak kan monteren en een dakkoffer kan plaatsen. Alleen heeft een Golf R die dingen ook voor elkaar, terwijl die nog iets beter rijdt. Wij zouden dus voor het traditionele model gaan, al verdient de nieuwkomer zeker een hoedtik.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen T-roc

Geschreven door op