Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 150 4Motion (2016)

Volkswagen rijdt de nieuwe Tiguan voor. AutoWereld doet de test met de 2.0 TDI van 150 pk, gekoppeld aan de gerobotiseerde DSG-transmissie en de 4Motion-vierwielaandrijving.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De tweede generatie van de Volkswagen Tiguan, vooralsnog enkel verkrijgbaar met de 150 pk sterke 2.0 TDI. Desgewenst ook met voorwielaandrijving en manuele zesversnellingsbak, maar wij gingen op pad met de 4Motion-vierwielaandrijving en de gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven verhoudingen.

Nu is het aandrijfgeheel slechts een hoofdstuk in het lijvige Tiguan-verhaal...

  • Groter, maar lichter dan de vorige VW Tiguan.
  • Desgewenst met off-roadvoorbumper voor een grotere aanloophoek.
  • Introductie van 4Motion Active Control, een schakelaar waarachter vier verschillende 4x4-rijmodi schuilen.
  • Sleepvermogen van 2,5 ton, maximaal laadvolume van 1.655 liter. 
  • Krijgt eveneens op het MQB-platform gebouwde spin-offs bij Audi, Seat én Skoda. Begin 2017 volgt een verlengde XL-versie met zeven zitplaatsen, vooral bestemd voor de Amerikaanse en Chinese markten.

VW Tiguan berlin

Evolutie of revolutie?

Het is en blijft een Volkswagen, dus voor grote verrassingen ben je bij de nieuwe Tiguan aan het verkeerde adres. Al wil dat niet zeggen dat Volkswagen hetzelfde deuntje speelt. De tweede generatie van de compacte SUV is langer (+6 cm) en breder (+3 cm), maar lager (-3,3 cm) én lichter (-50 kg) dan zijn voorganger. Die stoere proporties worden verder versterkt door het gespierde, in chroom gedrenkte smoelwerk en de uitgesproken flanklijn die de voorspatborden met de achterlichtunits verbindt.

Is de Tiguan je nog niet stoer genoeg? Dan moet je de R-Line hebben. Bij het duurdere Highline-uitrustingsniveau leg je nog eens 1.950 euro op voor het R-koetswerkpakket en nog eens 2.750 euro voor het R-interieurpakket. Voor de rest grabbelt de Tiguan gretig in de onderdelenbakken van de VW Passat, van de digitale tellerpartij en de head-updisplay over de actieve cruisecontrol met file-assistent tot de Trailer Assist en de elektrisch openende achterklep met voetsensor.

vw tiguan onroad & offroad

En binnenin?

Aangezien de Tiguan groeit, neemt ook de wielbasis toe (+7,7 cm). En dat resulteert in meer bewegingsruimte op de achterbank en in meer stouwruimte in de koffer, waarvan het laadvolume schommelt van minimaal 520 tot maximaal 1.655 liter. De asymmetrisch gesplitste achterbank met verstelbare rugleuning kan je verschuiven over een afstand van 1,8 centimeter. In vergelijking met zijn voorganger zorgt Volkswagen ook voor een grotere laadopening en een lagere tildrempel.

Het dashboard is typisch Volkswagen: behoorlijk saai, maar gezegend met een uitgekiende ergonomie en opgetrokken uit degelijke materialen. Al is het niet overal even wauw. Zowat alle modules hebben we al eerder gezien in een ander model uit de VW-stal, met uitzondering van de 4Motion Active Control-draaitoets op de middentunnel. Je hebt vier rijmodi tot je beschikking, met naast een sneeuw-, een asfalt- en een off-roadstand ook een individuele setting waarmee je je persoonlijke voorkeuren bundelt.

VW Tiguan 4motion active control

Een off-roadrijmodus?

Jawel, Volkswagen speelt het SUV-spel eerlijk. Met naast een enkel op de voorwielen aangedreven Tiguans ook versies met 4Motion-vierwielaandrijving, die sowieso 1,1 cm hoger staan en dus wat meer bodemvrijheid krijgen (20 cm). Geen ingewikkelde differentiëlen, maar een centraal geplaatste Haldex-koppeling die de krachtenverdeling tussen de voor- en de achteras regelt. Maar het resultaat mag er zijn, want deze Volkswagen trekt zich uitstekend uit de slag op moeilijker terrein.

Om de terreinvaardigheden verder te verscherpen, biedt Wolfsburg ook een zogenaamd off-roadpakket aan. Eigenlijk een gemodificeerde voorbumper die de oprijhoek van 18,3 naar 25,6 graden vergroot. Ook handig bij het modderploeteren: het Area 360°-camerasysteem met vogelperspectiefzicht en de off-roadfunctie van het digitale dashboard, dat de stuurhoek en de hellingsgraad afficheert. Evengoed interessant: het maximale sleepvermogen bedraagt 2,5 ton.

VW Tiguan offroad

En hoe gedraagt de VW Tiguan zich op de weg?

Voorbeeldig, zonder meer. Wat scherper dan zijn mild opgehangen voorganger, wat verder wordt geaccentueerd door de verhoogde koetswerkrigiditeit en de wat lagere massa. Bij de filtering van oneffenheden kan de VW Tiguan zijn strakkere set-up moeilijk wegsteken, maar oncomfortabel wordt het nooit. Intussen hapt de voortrein wat gretiger naar de bocht en gaat het koetswerk minder rollen, zodat deze Volkswagen zich ook buiten de stadsmuren en weg van de snelweg uitstekend uit de slag trekt.

Vooralsnog komt de nieuwe Tiguan enkel met de 150 pk sterke 2.0 TDI, waarbij Belgisch VW-invoerder D'Ieteren de keuze laat tussen drie versies: voorwielaandrijving/handbak (vanaf 33.810 euro), vierwielaandrijving/handbak (vanaf 35.710 euro) en vierwielaandrijving/DSG (vanaf 37.880 euro), zoals onze testwagen. Die gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling schakelt ons wat snel op, maar overtuigt nog steeds met zijn zwierige schakelmanoeuvres. De wisselwerking met de soepele TDI-dieselkrachtbron overtuigt, al mocht de zelfontbrander wat minder lawaai maken.

Later wordt het motorenpalet uitgebreid met de 1.4 TSI van 125 of 150 pk, de 2.0 TSI van 220 pk, de 2.0 TDI van 190 ok en de 240 pk sterke 2.0 TDI BiTurbo. Al is nog niet helemaal duidelijk welke motorisaties ook in België zullen worden aangeboden. Traditioneel splitst Volkswagen de uitrustingsniveaus in Comfortline en Highline.

VW tiguan berlin

Het AutoWereld-oordeel?

Samen met de Golf en de Passat heeft de Tiguan het in korte tijd tot een van de basispijlers van het VW-gamma geschopt. Sinds zijn debuut in 2007 groeide het Europese segment van de compacte SUV's met 80%, wat helpt verklaren waarom Wolfsburg liefst 2,8 miljoen exemplaren van de vorige generatie wist te slijten. Zelf verklaren ze dat succes vooral via het brede koperspubliek, dat weinig onderscheid maakte tussen man/vrouw, klusjesman/immobabe, oud/jong... En daarom raakt Volkswagen niet aan de filosofie van de Tiguan.

Tegelijkertijd moeten ze vermijden dat de kopers overlopen naar de premiummerken, naar pakweg een BMW X1 of een Mercedes GLA. En dat probeert VW op te vangen door het indrukwekkende aanbod snufjes, zowel op het vlak van veiligheid als van infotainment en comfort. Een missie die ze met onderscheiding volbrengen. Nu moeten ze natuurlijk ook achter zich kijken, want de concurrentie staat evenmin stil. En dan denken we vooral aan het gevaar uit eigen rangen.

vw tiguan berlin

 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan

Geschreven door op