Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 240 4Motion (2018)

De Allspace is een Volkswagen Tiguan met een wat langere wielbasis, goed voor extra kofferruimte of voor een extra zetelrij. AutoWereld doet de test met de 2.0 TDI 240 4Motion.

49.470 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Allspace verhoudt zich tot de Volkswagen Tiguan, zoals de Kodiaq zich verhoudt tot de Skoda Karoq. De SUV is grotendeels hetzelfde als zijn kleinere broer, maar staat op een gestrekt MQB-platform dat extra interieurruimte belooft. Daarbij heb je de keuze tussen meer laadvolume of een derde zetelrij.

  • Allspace is 21,5 centimeter langer dan de VW Tiguan
  • De wielbasis van de Allspace meet 11 cm meer dan die van de VW Tiguan
  • Derde zetelrij blijft optie van 650 liter
  • Maximaal laadvolume van 1.775 liter
  • Top-TDI sowieso in combinatie met DSG-7, 4Motion en Highline

De Allspace blijft dus aan Tiguan, maar dan wat groter?

Alles begint bij een solide basis. De Allspace bouwt inderdaad op de fundamenten van de Volkswagen Tiguan, een van de betere leerlingen uit de compacte SUV-klas. Dezelfde motoren, dezelfde transmissies en dezelfde technologie, maar dan verpakt in een wat ruimere doos. Tegenover de Tiguan groeit koetswerk met 21,5 centimeter, de wielbasis van de Allspace neemt intussen met 11 centimeter toe. Dat vertaalt zich vooral in extra ruimte, waarbij je zelf beslist of je voor een grotere koffer of voor een derde zetelrij gaat.

Het maximale laadvolume, dus met alle zetels plat, bedraagt 1.775 liter. Voor die extra zitrij, eigenlijk twee extra zetels, moet je altijd opleggen. Op het hoogste uitrustingsniveau Highline betaal je 650 euro bij om de Tiguan in een zevenzitter te transformeren. Nieuw is de formule allerminst. Nissan doet het met de Qashqai en de X-Trail, binnen de Volkswagen-groep volgt de Tiguan het voorbeeld van de Karoq en de Kodiaq van Skoda. Ook Seat volgt die filosofie, want de Ateca krijgt binnenkort een verlengde variant in de vorm van de Tarraco. Een no-brainer, eigenlijk.

VW Tiguan Allspace

En wat geeft dat in combinatie met de 2.0 TDI 240?

Voor verrassingen ben je aan het verkeerde adres, simpelweg omdat de Allspace het merendeel van de componenten deelt met de wat compactere Tiguan. Denk aan de digitale tellerpartij, aan de dynamische DCC-dempers, aan de 4Motion-vierwielaandrijving en aan de gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling die allemaal standaard zijn op de 2.0 TDI 240 die we getest hebben.

Dan hebben we het inderdaad over een 2 liter-dieselkrachtbron met 240 pk. Tussen de 1.500 en de 2.500 ontwikkelt de vierpitter een maximumkoppel van 500 Nm, het gemiddelde normverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot bedragen respectievelijk 6,5 liter en 170 gram. De krachtigste Allspace sprint in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 228 km/u. Een zowat onklopbare combinatie, toch op papier.

Niet in de praktijk, dan?

De verschillende puzzelstukken die naadloos in elkaar vallen bij de Tiguan lijken niet allemaal te passen bij de Allspace. Die langere motorkap maakt het ontwerp wat banaler, die langere wielbasis compromitteert de rijdynamiek en de comfortbeleving krijgt klappen door de matige geluidsisolatie. Ook de aandrijflijn presteert ondermaats. De anders geweldige alliantie tussen de TDI en de DSG hapert te vaak, terwijl noch de hernemingen noch de brandstofconsumptie hoge ogen kunnen gooien.

Het voelt allemaal wat lomper aan, wat minder premium dan de badge en het prijskaartje beloven. Bijna 50.000 euro vraagt Volkswagen voor deze Tiguan Allspace 2.0 TDI 240 4Motion Highline. Dat is toch vlot 2.500 euro meer dan de gewonde, in onze ogen stukken betere Tiguan zonder Allspace-achtervoegsel.

VW Tiguan Allspace

Dus?

Het gevoel van herkenning is groot, toch komt de Allspace minder coherent voor de dag dan de Tiguan waarmee hij het merendeel van zijn componenten deelt. Meer is minder, toch in deze topuitvoering.

 

Geschreven door op