Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI (2018)

Volkswagen wil ook de premiummarkt op, een doelpubliek dat het wil bedienen middels de nieuwe Touareg. Of die derde generatie het de BMW’s, Audi’s en Range Rovers van deze planeet moeilijk gaat maken? AutoWereld doet de test.

66.000 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Zoals al gezegd, de derde edite van VW’s terreinmoloch. Een SUV-concept dat een meer straatgerichte oriëntatie kreeg opdat de Touareg opnieuw aan zou kunnen sluiten met de verwachtingen van de gefortuneerde Russen, Chinezen en Europenanen van vandaag (want dat is de primaire doelgroep).

In die optiek hoor je ook de luxe-injectie te zien. De Touareg krijgt, als Volkswagens vlaggenschip, toegang tot een hoop technologie die tot op heden voorbehouden bleef voor dat andere merk van de groep dat dingt naar de portefeuille van de rich and famous (voor wie niet mee mocht zijn, we hebben het over Audi).

Een opwaardering dus waarvan je dient te onthouden dat:

  • Ze rijtechnisch steunt op de kunde van het MLB-platform. Daarop werd een nieuwe koets geboetseerd die 106 kilo lichter is en voorziet in een bijkomende 113 liter aan bagagevolume.
  • Die bravoure nog verbeterd kan worden als je ook de actieve stabilisatorstangen en de vierwielsturing bijbesteld.
  • Ze het meest in het oog springt dankzij de twee schermen van het Innovision Cockpit.
  • Die motorisch moet komen van een 3 liter-V6 op diesel. Een minder potente V6 TDI, een V8 TDI en een plug-in hybride volgen later.

Gezien de Touareg een grotere koffer heeft, mogen we er dan ook vanuit gaan dat hij een stuk groter is geworden?

Jawel, al is de stuit beperkt gebleven. Met 4,88 meter in de lengte en 1,98 meter in de breedte zette de VW exact 7,7 centimeter uit in langs- en 4,4 centimeter in dwarsrichting. Dat zet hem potiger op zijn wielen zonder dat de Touareg daarom echt gigantisch diende te worden gerokken. Een gevoel dat zich alleen maar versterkt ziet door de 0,7 centimeter die hij in de hoogte verloor (1,70 meter).

Nu, ruimte is in de vorige generaties nooit een issue geweest, dus zien we niet in waarom VW daar dan schoon schip zou moeten maken. Al helpt het natuurlijk wel dat je nu tot 810 liter achter de bank weggestopt krijgt.

De Duitsers hebben zich dan ook eerder gefocust op bijkomend zit- en laadcomfort. We denken daarbij aan de (nog steeds) over een afstand van 16 centimeter te verschuiven achterbank of de desgewenst elektrisch in- en uitschuifbare tonneau, maar evenzeer aan de massagefunctie voor de fauteuils. Pneumatische gekneed via acht verschillende programma’s, het is niet nieuw in de premiumwereld. Maar voor de Touareg is het een heuse primeur.

Die Innovision Cockpit, wat is dat dan precies?

Da’s letterlijk en figuurlijk het spektakelstuk van de SUV. In essentie is het een combinatie van twee schermen, te weten een 12 duim groot exemplaar dat fungeert als tellerpartij en een 15 duim groot aanraaktableau waarmee je het Discover Premium-infotainmentsysteem bedient. Door hun specifieke bouw lijkt het alsof ze in elkaar doorlopen en de linkse zijde van de boordplank daardoor eigenlijk één groot scherm is.

Naar bediening toe is intuïtie het sleutelwoord, zeker van de centrale multimediatablet. Geen overbodige knoppen of toetsen, je regelt alles met een pinch en een swipe. Daarbij kan je de hele zwik naar believen personaliseren, gaande van welke tabbladen je geafficheerd wil zien tot hoe het klokje moet tikken.

Heeft het grasduinen door de verschillende functionaliteiten je iets te ver gebracht, dan volstaat een druk op de op Apple’s gebaseerde Home-knop om terug naar het startscherm te keren. Uiteraard kan je, eens alles op smaak ingesteld, de hele zwik loggen in een eigen profiel. Overigens kunnen nog zes andere gebruikers dat ook.

Is de Touareg dan even spectaculair om te rijden?

Best wel, toch als je ook hier weer de optielijst hebt geconsulteerd. Naar goede gewoonte voorziet VW immers luchtvering voor zijn SUV, comfort dat je verder aan kan vullen met actieve antirolstangen (via een 48 volt-installatie) en vierwielsturing.

Want dat is finaal nog altijd wat de Touareg wil zijn: een comfortabele kilometervreter. Door de toevoeging echter van die laatste twee systemen kan de VW nu ook zijn mannetje staan als het er wat dynamischer aan toe moet gaan.

Let wel, ‘sportief’ willen de Duitsers daarbij allerminst in de mond nemen. Maar door de koets wat rechter te houden in bochten (actieve rolcontrole) en iets kwieker insturen mogelijk te makken middels de meesturende achterwielen, verliest de Touareg wel wat van het plompe karakter dat hem hiervoor typeerde.

Ze helpen zelfs op onverhard terrein. Een forte die VW behouden heeft, zonder er echt nog bewust op in te spelen. Concreet betekent dat dat je dankzij de maximale lifthoogte van 7 centimeter waarin de luchtvering voorziet (wat de bodemvrijheid opkrikt tot 20 centimeter), de met 1 meter ingekorte draaicirkel verzorgd door de vierwielsturing (nu nog 11,19 meter) en de verbeterde askruising en dito tractie, waarvoor de te ontkoppelen stabilisatorstangen dienen bedankt te worden, je met de Touareg nog altijd op ‘s werelds meest onbegaanbare plekken raakt.

Hoe zit het mechanisch nu precies?

In eerste instantie blijven de motorische opties beperkt tot de 3.0 V6 TDI. Een uitstekende keuze, zouden we zeggen, gezien die met de 286 pk en 600 Nm die die ter beschikking heeft moeiteloos de Touareg onder stoom houdt. Zelfs als er 3,5 ton aan de trekhaak zou hangen.

Met dat vermogen haspelt de 2 ton (1.995 kilo) zware SUV het spurtje tot 100 km/u af in 6,1 seconden, een rush die hij volhoudt tot 238 km/u (235 km/u met de standaard stalen veren). Zoals de meeste andere modellen van de VW Group (met name de Audi Q7 en Porsche Cayenne) wordt de cadans daarbij aangegeven door een ZF-achttrapsautomaat.

Bijzonder indrukwekkend, al onthouden wij vooral de stilte bij kruissnelheden. Eens op tempo hoor je de zescilinder amper ademen wat het comfortpeil alleen maar boost.

Zeker als je dan nog eens de verschillende (stuur)assistenten aanspreekt. Zoals dat anno 2018 hoort voor een opgehoogde limo zit ook de Touareg tsjokvol helpende (elektronische) handen. Ze allemaal opsommen zou ons te ver brengen, maar als we je vertellen dat de Traffic Jam Assist van de Audi A8 de oversteek maakte (waarmee je tot 60 km/u semi-autonoom door de file kan laveren) en je je evenzeer kan beroepen op de kunde van de Night Vision en de slimme lichten van het IQ.Light, dan begrijp je waarschijnlijk wel waar we naartoe willen.

Het lijkt vooral een serieuze noot te zullen kosten. Of vergissen we ons?

Tja, voor niets gaat voorlopig alleen de zon nog op. Wie een nieuwe Touareg wil, zal daar dan ook stevig voor in de buidel moeten tasten. VW vraagt minstens 66.000 euro, al geven ze in Wolfsburg zelf toe dat die basisversie eigenlijk vooral een lokkertje is om de klandizie de showroom binnen te krijgen.

Het wordt namelijk pas echt interessant als je doorstijgt naar één van de beschikbare uitrustingsniveaus. De Elegance- of Atmosphere-trim, levels die vooral verschillen door de sfeer die ze op willen roepen, komen aangefrakt met een hoop van het hierboven vermelde lekkers. Alleen spreken we dan al over een startsom van 81.735 euro. Slik.

Het AutoWereld-oordeel?

VW heeft gedaan waar het goed in is: het nog beter maken van een op zich bijzonder degelijk product. De Touareg staat dan ook opnieuw tussen de mensen, zelfs die met een premiumhoed op.

Al wil dat daarom niet zeggen dat de VW vrije baan heeft. Er schuilt namelijk een adder onder het gras. Of moeten we zeggen: op de kont. Dat logo en het daaraan verbonden imago zou de Touareg wel eens parten kunnen spelen. Want voor de prijs die je ervoor op moet hoesten, kan je evengoed beleggen in vier ringen, een ster of een blauw schild.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Touareg

Geschreven door op

De concurrenten