Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Up GTI (2018)

Naast de Polo en de Golf draagt ook de Volkswagen Up tegenwoordig een GTI-badge. AutoWereld doet de test.

16.860 €
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Tegenwoordig heeft Volkswagen drie sportieve GTI-modellen rondrijden. De Polo en de Golf krijgen immers het gezelschap van deze Up GTI, aangedreven door een 1.0 TSI-benzinemotor van amper 115 pk. Is de snelle stadsrakker die legendarische badge ook waardig?

Zelf legt Volkswagen graag de link met de originele Golf GTI, want zowat even groot, even zwaar en even krachtig. Ook visueel houdt die historische verwijzing steek, daar de sportieve Up een rood biesje tussen de koplampen en een ruitjespatroon op de stoelen draagt. Wat heeft Wolfsburg nog veranderd om de GTI-badge te rechtvaardigen?

  • Direct ingespoten, met een partikelfilter gezegende 1.0 TSI
  • Vermogen van 115 pk voor een maximaal koppel van 200 Nm
  • Top van 196 km/u, in 8,8 seconden van 0 naar 100 km/u
  • Leeggewicht blijft onder de ton
  • Geen DSG, de Up GTI komt enkel met handgeschakelde zesversnellingsbak
  • Bredere 17-duimsvelgen met grotere remmen
  • Verlaagd sportonderstel met een breder spoor en stijvere achterophanging
  • Herwerkte stuurinrichting, specifiek sportstuur met afgeplatte velg
  • Soundtrack met digitale opsmuk
  • Als drie- en als vijfdeurs
  • Vanafprijs blijft onder de 17.000 euro

2018 VW UP GTI

Welke modificaties onderging deze GTI tegenover de gewonde VW Up?

Het blijft niet bij die rode biesjes op de neus en de kont, want Volkswagen neemt het koetswerk van de Up GTI flink onder handen. Onder de agressiever gesneden voorbumper hangt een splitter, op de flanken prijken zwarte strepen die wat doen denken aan de stickers op de Porsche 911 Carrera T en op het dak staat een moeilijk te missen spoiler. De wielkasten vullen zich met bredere 17-duimsvelgen, achter de spaken vind je grotere schijven met rode klauwen.

Alleen die uitlaat valt wat tegen. Niets mis met het ovalen sierstuk, maar we hadden eigenlijk op twee centraal gemonteerde pijpjes gehoopt zoals bij de Lupo GTI destijds. Ook de soundtrack mocht beter, want het digitaal versterkte geluid gaat snel vervelen.

De VW-ingenieurs legden het koetswerk van de Up GTI ook 1,5 centimeter lager, terwijl de achterophanging 30% stijver werd en de spoorbreedte met 0,8 centimeter toenam. Ook de stuurinrichting zou herwerkt zijn, maar daar hebben we weinig van gemerkt. Het langs onderen afgeplatte en met rode stiksels getooide GTI-stuur ligt prettig in de hand, maar veel gevoel genereert het niet. Bovendien is het enkel in de hoogte en dus niet in de diepte verstelbaar.

2018 VW UP GTI

Wat verandert er aan het aandrijfgeheel?

Niet zo gek veel, want het TSI-blokje kennen we al uit andere Volkswagen-producten. De drukgevoede driepitter verzamelt een piekvermogen van 115 pk en een maximumkoppel van 200 Nm, dat beschikbaar blijft tussen de 2.000 en de 3.500 toeren per minuut. Dat vertaalt zich in zowel souplesse als gretigheid, waardoor de Up GTI sneller aanvoelt dan hij eigenlijk is. Nu is een top van 196 km/u en een 0 tot 100 km/u-sprint in 8,8 seconden niet verkeerd, maar in de hot-hatchklasse goochelen ze tegenwoordig met scherpere prestaties.

De manuele versnellingsbak kan je vliegensvlug door zijn zes verzetten roeren, alleen mochten de verhoudingen net iets korter. Nu goed, wanneer de toerenteller dan toch richting rood klimt, gaat de 1 liter-krachtbron wat wringen. Deze Volkswagen rijd je op koppel. Een gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling behoort overigens niet tot de mogelijkheden.

Van een actieve demping of verschillende rijprogramma’s is evenmin sprake. Niet dat we die gemist hebben. Zelf hadden we een iets strakkere onderstelset-up gecombineerd met wat comfortabeler rubber, toch toont het compromis zich aangenaam voor zowel pendelritten als Ardennenuitjes. Juist jammer dat je het ESP-systeem niet kan uitzetten, daar de elektronica iets te vaak spelbreker speelt. Je kan de Up GTI niet helemaal zetten zoals je dat eigenlijk zou willen.

2018 VW UP GTI

Wat is dat met die partikelfilter?

Juist. De Up GTI geldt als een van de eerste VW-modellen die een benzinemotor combineert met een partikelfilter, een innovatie die de uitstoot van fijn stof met zo'n 95% zou terugdringen. Vlak achter de turbo duiken de afgevoerde uitlaatgassen meteen een eerste zuiveringsmodule in, waar de roet wordt omgezet in CO2. De tweede katalysator vangt alles op en zorgt ervoor dat de uitstoot aan de nieuwe normen voldoet.

Volkswagen geeft dan ook de nieuwe WLTP-cijfers mee. Dan verbruikt het ding gemiddeld 5,7 liter per 100 kilometer voor een CO2-uitstoot van 129 gram per km. Toch een stukje meer dan de 4,8 liter en de 110 gram volgens de NEDC-meetmethode. Zelf sloten we de testperiode af met een gemiddelde dorst van 6,7 liter, met uitschieters naar 5 én naar 9 liter.

2018 VW UP GTI

Het verdict... Is het nu een echte GTI?

Wie de radicale Clubsport- en andere TCR-versies op basis van de Golf als referentie hanteert, komt bedrogen uit. De Up GTI heeft simpelweg de snelheid noch de scherpte. Maar leg je deze jongen naast zijn grotere GTI-broers, dan komt de filosofie wel overeen. Net zoals de Polo en de Golf is deze Up een dynamische bochtenpikker die een prettige pose combineert met toegankelijk rijplezier, zonder al te grote concessie op het vlak van comfort en gebruiksgemak. Zelfs de benzinedorst en de aanschafprijs vallen reuzemee.

Wat deze Up aan pure snelheid mist, maakt hij ruimschoots goed met zijn enthousiasme. Een Volkswagen die rijplezier bereikbaar houdt, is de legendarische GTI-badge altijd waardig.

2018 VW UP GTI

 

 

 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Up!

Geschreven door op