Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

SUV Days 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volvo V60 D4 (2018)

Ook de Volvo V60 zit nu helemaal in’t nieuw, in navolging van zijn grote broers. AutoWereld doet de test.

48.300 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Volvo’s SPA-platform is zoals een zak friet, het komt in middelgrote (XC60), grote (S90/V90) en familiale (XC90) porties. Nu is er ook een kleintje, de nieuwe V60. Nu ja, een echte kleine is het nou ook niet meteen, hij is groter dan een BMW 3 Touring bijvoorbeeld. Hij is ook haast zo Belgisch als friet, want een deel van de productie zit in Gent.

Kort samengevat:

  • SPA-architectuur, net als XC60, S90/V90 en XC90
  • S60-berlineversie volgt eind dit jaar
  • Diesels en benzines, plus 2 hybrides
  • Zelfde interieur als zijn broers
  • Puntiger chassis

Het gekende recept?

Welja, wie al eens in bovenstaande modellen gezeten heeft, zal meteen de onderdelen herkennen. Met de vervanging van de S60/V60 verdwijnt andermaal een stuk dna van voormalig moederhuis Ford uit de familie, deze break sluit nu zeer dicht aan bij zijn grotere broers op dat eigen SPA-platform, dat ook hier voor- dan wel vierwielaandrijving faciliteert, met dwarsgeplaatste 2 liters op benzine of diesel, al dan niet met elektrische hulp. Dat laatste enkel in combinatie met benzine, niet met diesel, zoals bij de vorige V60-generatie.

Hij lijkt ook wel op de V90?

Qua vormgeving zijn Volvo’s modellen wellicht nog nooit zo enthousiast onthaald door het grote publiek als de huidige generatie, het is dan ook slechts logisch dat de V60 de canons overneemt.

Dat betekent: zuinige lijnen, een brede motorkap, imposante snuit en fijne details. Hij lijkt inderdaad erg op de grotere V90, maar de kofferklep is wel iets rechter, zoals de traditie het eigenlijk ook wil bij de Zweedse fabrikant.

Dito vanbinnen?

Jep, je moet al een connoisseur zijn om aan de cockpit te herkennen in welke Volvo je je bevindt. Van de digitale tellerdoos over de puike stoelen met Zweedse vlaggetjes tot het magnifieke multimediasysteem met verticaal aanraakscherm: er is niets wat we nog niet eerder zagen. Andermaal prachtwerk, zowel qua gebruiksgemak als sfeer en kwaliteitsgevoel.

We onthouden vooral ook de onverwacht grote beenruimte achterin en de handige vorm van de koffer. In die mate dat het twijfel zaait over de meerwaarde van de veel duurdere V90.

De hele elektronische trukendoos is ook hier aanwezig, waaronder de semi-automatische piloot. Die laatste is voor de gelegenheid opgewaardeerd met een preciezere interpretatie op langere afstand, en een automatische noodrem die nu ook reageert op tegenliggers die zich per ongeluk op jouw baanvak begeven.

Hoe rijdt de nieuwe Volvo V60?

Met zijn compactere bouw is hij lichter dan Volvo’s grootste break, wat automatisch resulteert in een scherper weggedrag. Maar het ligt ook aan de afstelling, deze richt zich op een iets stuurgretiger publiek en kreeg dus een puntiger afgeregelde voortrein.

Het weggedrag verschilt wel nogal naargelang de configuratie, want behalve het normale kan je ook een sportiever chassis krijgen, plus een met adaptieve dempers, terwijl de wielmaat varieert tussen 17 en 20 duim. Wij reden met de adaptieve dempers in combinatie met de 19 duims-velgen, wat nog relatief vergevingsgezind is en stevig op de weg ligt. Een maatje kleiner lijkt ons evenwel geen slecht idee.

De vooruitgang tegenover de vorige V60 is enorm. Die probeerde zijn te zware neus te verbergen achter een overbekrachtigd stuur, wat resulteerde in een nerveus en onprecies rijgedrag. Daarvan heeft de nieuwe totaal geen last meer.

Niet geslaagd is de achttrapsautomaat, die zelfs in de dynamische stand te suf terugschakelt wanneer het vooruit moet gaan. Er is geen aparte sportstand en ook geen schakelpeddels, wat nochtans niet zou misstaan in dit geval. Iets om gauw recht te zetten tegen de facelift.

In eerste instantie kan je dus enkel kiezen uit benzine- en dieselversies, te weten een T5 (250 pk), D3 (150 pk) of deze D4 (190 pk). In combinatie met die achtbak gaat hij in 7,9 seconden naar 100 km/u.

En hij wordt dus gebouwd in Gent?

Volvo’s Zweedse fabriek is in principe het voornaamste moederhuis voor SPA-modellen, maar minstens het eerste jaar worden ook exemplaren geassembleerd in de Arteveldestad, om de verwachte grote vraag op te vangen. Daarna verdwijnt de V60 mogelijk weer, want dan beginnen ze er de Lynk&Co te bouwen.

De S60, die niét beschikbaar zal zijn met diesel, gaat dan weer in een nieuwe fabriek in de VS gemonteerd worden.

Het AutoWereld-oordeel?

Volvo’s kerngezonde cijfers van de jongste jaren zijn er niet toevallig gekomen, de modellen die ze de afgelopen jaren lanceerden zijn stuk voor stuk hartendieven. Ook de V60 betreedt het speelveld met die prettige combinatie van praktisch en elektronisch vernuft en een stijlvol voorkomen, met als extraatje een wat spitser rijgedrag, zonder dat het nodeloos gejaagd wordt.

De instapprijs lijkt redelijk hoog, maar is niet meer dan de Duitsers factureren voor hun Audi A4 Avant, BMW 3 Touring of Mercedes C Break, terwijl die een stuk kleiner zijn dan deze V60, die slechts enkele centimeters korter is dan de V70 van weleer.

In dit artikel : Volvo, Volvo V60

Geschreven door op

De concurrenten