Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volvo XC40 D4 AWD (2018)

Na de XC90 en de XC60 is het de beurt aan de in Gent gebouwde Volvo XC40. AutoWereld doet de test met de D4 AWD.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Volvo XC40 is de gezamenlijke trots van drie naties: de Zweden die hem bedachten, de Chinezen die hem financieren en de Belgen die hem bouwen. Wat moeten we zoal weten over het kleine, in Gent gebouwde SUV-broertje van de XC60 en XC90?

  • Made in Belgium, de XC40 wordt gebouwd in Gent
  • Deze compacte SUV staat op het nieuwe CMA-platform
  • De S40 en de V40 volgen in 2019
  • XC40 D4 heet 2 liter-dieselmotor van 190 pk
  • 133 gram CO2 en  6,4 liter/100 km
  • Sensus-infotainmentsysteem
  • Semi-autonome Pilot Assist-rijfunctionaliteiten
  • Launch Edition kost 48.700 euro

Toch een andere soort Volvo, als we op de looks mogen afgaan?

De Volvo XC40 is een cross-over die zich duidelijk van zijn grotere SUV-broers onderscheidt. Alsof de feedback op het uiterlijk van de XC60 nog tijdig op het juiste departement is geraakt. Want hoe knap de middelste van ondertussen drie XC-modellen ook mag zijn, voor sommigen lijkt de XC60 iets teveel op de XC90 waarop hij gebaseerd is. Designmatig tapt de XC40 dan ook uit een ander vaatje. Geen eiken exemplaar dat al jaren staat te gisten, maar een frisse ton die wat gelijkenissen vertoont met de Seat Arona.

De rest is heerlijk eigenwijs, mede door gewaagde kleurcombinaties zoals het Amazon-turquoise met wit dak of het R-Sport-blauw met een oranje interieuraccenten. Dat lees je goed: de Volvo XC40 is met oranje tapijten te krijgen. En dan doelen we niet op de voetmatten alleen, maar op de hele tapis-plain die zelfs in de deuren verderloopt. Volvo laat de combinatie wel niet met alle kleuren toe, net zoals het zwarte dak bij het R-pack hoort en het witte bij de comfortuitvoering.

Test Volvo XC40 D4 AutoWereld

Hoe rijdt de nieuwe Volvo XC40?

Een opgehoogde premiumauto uit het C-segment hoort in de eerste plaats behaaglijk te zijn en dat is de Volvo XC40 ten voeten uit. In D4-specificatie lijkt de 190 pk sterke 2,0 liter-turbodiesel overigens een stuk beter geïsoleerd, waardoor hij minder opvalt. De demping is ook resoluut op comfort gericht, aangezien de R-Design-uitvoering voor de sportievere chauffeurs moet instaan. Maar zelfs dan is Volvo formeel: de XC40 heeft geen uitgesproken atletische ambities, gezien de rondvraag bij 120 modelgezinnen heeft uitgewezen dat een SUV vooral een SUV moet zijn.

Vandaar ook dat er van elke variant (behalve van de kleine T3) een AWD-versie komt, die de achterwielen in nood bijschakelt en middels een optioneel offroad-programma wat 4x4-mogelijkheden ontsluit. Op de weg verhoogt de deeltijdse vierwielaandrijving naast het vertrouwen, ook het gewicht. De Volvo D4 AWD zet immers vlot 1,7 ton op de weegschaal.

Of zich dat negatief in de rijbeleving uit? Niet als je de XC40 gebruikt waarvoor hij bedoeld is, namelijk om makkelijk door de stad te flitsen en vlot op de snelweg te ritsen. Op glooiende wegen is de XC40 echt in zijn sas, geholpen door een trefzekere chassisafstelling en een precies, maar wat anoniem stuur. De Aisin-achttrapsautomaat mist nog steeds wat verfijning, maar trekt zich redelijk goed uit de slag.

De bedenkingen komen wanneer je de XC40 iets laat doen waar hij niet voor bedacht is: raggen met het mes tussen de tanden. Bergop over slingerede wegen en haakse bochten is het moeilijk om een goed ritme te vinden, vooral omdat de automaat te snel opschakelt en vaak twijfelt. De rijmodus van Comfort in Dynamic zetten, helpt een beetje, maar veel meer dan de schakelpunten verleggen en de stuurweerstand verzwaren doet dat niet.

Test Volvo XC40 D4 AutoWereld

Met 48.700 euro is de Volvo XC40 wel geen koopje...

De eerste batch XC40’s wordt louter als full-option Launch Edition geleverd, al dan niet in combinatie met het R-Design pakket. Dat laatste herken je vanbuiten aan de zwarte accenten en blinkende uitlaatmonden, vanbinnen aan de stoelen in leder en nubuck met dashboardlijsten in gepunt aluminium. Op termijn volgen er nog andere uitrustingsniveaus, alsook een basisversie die de forse instapprijs van 48.700 euro (voor de hier getest D4 AWD Launch Edition) tot 30.400 euro (voor de T3 benzine) moet reduceren.

Wat ook opvalt, is dat deze Volvo helemaal niet zo klein is als zijn typeplaatje insinueert. Vooraan is er voldoende hoofd- en armruimte om de juiste rijhouding te vinden, achterin genoeg knieruimte om twee volwassenen te transporteren. Situeer de XC40 dan ook in het vaarwater van de BMW X1 en de Audi Q3, eerder dan tussen de nog compactere SUV's die het autolandschap momenteel overspoelen. Dat reflecteert zich natuurlijk ook in de prijs.

De grootste troef van de XC40 ontdek je als je hem voor banale dingen gebruikt, zoals bagage laden of kleine spullen opbergen. Voor beide taken biedt de nieuwe Volvo namelijk oplossingen waar ze bij zelfs Skoda nog een punt aan kunnen zuigen. Wat dacht je bijvoorbeeld van opbergvakken in de voorste deuren die een grote fles én een laptop aankunnen? Of kaartsleuven langs het stuur om tolpassen en parkingbadges in te steken? En dan is er nog de ronduit ingenieuze koffervloer, die in zijn normale stand als safe dient voor de spullen eronder en rechtop als tussenschot fungeert om je boodschappen op hun plek te houden. Het maximale laadvolume bedraagt 1.363 liter.

Test Volvo XC40 D4 AutoWereld

Het AutoWereld-verdict?

Voor petrolheads valt er niet zoveel te beleven achter het stuur van de Volvo XC40. Daarvoor is de feedback te karig, zijn de remmen wat mak en laat de integrale aandrijving te weinig hooliganisme toe. Maar daar staat een heleboel gemoedsrust tegenover. Naast alle passieve en actieve veiligheidsfeatures, die in sommige gevallen nog eens een update hebben gekregen, erft de XC40 ook de Pilot Assist-features van zijn grotere broers. Waardoor de crossover zich meteen aan de kop van het peloton vestigt qua semi-autonome rijeigenschappen. Het totaalplaatje klopt dan ook als een bus.

 

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Volvo, Volvo XC40

Geschreven door op