Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volvo XC40 P8 Recharge (2020)

De XC40 werd uitverkoren als eerste volledig elektrische Volvo, met de 408 pk sterke aandrijflijn van de Polestar 2. Maar is het een geslaagd pakket geworden? AutoWereld doet de test.

62.900 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een Volvo XC40 zoals we hem kennen, maar dan gestript van zijn verbrandingsmotor en tot in de nok gevuld met batterijen. Elke as kreeg zijn eigen elektromotor van 150 kW, voor een totaal van 300 kW ofte 408 pk. Wat je verder moet weten?

  • 78 kWh grote batterij (75 kWh netto) geeft autonomie van 418 km (WLTP)
  • 0 tot 100 in 4,9 seconden, top van 180 km/u (zoals elke Volvo)
  • Standaard driefaselader van 11 kW, snelladen tot 150 kW
  • Geen verlies van binnenruimte, extra 'frunk' van 31 liter
  • Android Automotive-infotainment met Google Assistant
  • Vanafprijs van 62.900 euro

Concurrentie?

Op dit moment is de XC40 P8 nog even concurrentieloos, want hij valt net tussen de wat goedkopere elektrische SUV's (Kia e-Niro, Peugeot e-2008) en de duurdere premium EV-SUV's (Audi e-tron, Mercedes GLC, BMW iX3) in. De Audi Q4 e-tron en de Tesla Model Y vissen wel in hetzelfde water, maar die komen pas in 2021.

Testomstandigheden?

Geen Zweedse presentatie om duidelijke redenen, maar gelukkig ligt de fabriek niet ver van huis en konden we een preproductie-exemplaar testen in en rond Zaventem. Achteraf kregen we nog wat uitleg van de experts via Teams, zoals steeds vaker het geval.

Is dit gewoon een Polestar 2 op hoge pootjes?

Of is de Polestar gewoon een lage XC40 P8 Recharge? De twee modellen zijn inderdaad erg nauw verwant; ze delen hun onderstel en in dit geval ook hun aandrijflijn. Maar je kan deze P8 ook gewoon zien als een XC40 met batterijen, want zowel aan de buitenkant als binnenin zal je amper verschil merken. De gesloten grille is een weggever, of het 'Recharge'-opschrift op de C-stijl. Zelfs de laadklep zit gewoon waar de tankklep van een XC40 op brandstof zou zitten. Wel leuk is de 'frunk' onder de motorkap waar je je laadkabels kwijt kan, plus nog wat kleine spullen. Al moet je de kap nog steeds op de ouderwetse manier openen van in de cabine.

Als het vooral een gewone XC40 is, waarom is hij dan zo duur?

Zo'n batterijpakket van 78 kWh is en blijft een grote kost, en Volvo heeft niet beknibbeld op de afwerking of de materialen om daarvoor te compenseren. Maar tegelijk geven de Zweden toe dat ze geen verlies willen draaien op hun eerste elektrische model. De prijs is dus gezet volgens "wat de klant zou willen betalen" voor de P8. Gelukkig krijg je wel een vrij uitgebreide standaarduitrusting voor je 62.900 euro, met digitale tellers, comfortzetels, High Performance Audio en het gloednieuwe infotainmentsysteem met Android Automotive.

Wat is er speciaal aan dat infotainmentsysteem?

Het is de vrucht van een samenwerking tussen Volvo en Google, waarbij de techgigant de basis en de Google Services aanbiedt, terwijl Volvo er zijn eigen look en enkele apps Je kan dus inloggen met je eigen Google-account in de auto en dan ben je direct geconnecteerd met Spotify, Google Maps en andere apps waar je eventueel een account op hebt. Het betekent ook dat de spraakherkenning nu via Google Assistant verloopt, Volvo geeft zonder schroom toe dat die virtuele assistent een stuk beter is dan wat het merk zelf zou kunnen ontwikkelen.

En werkt het ook een beetje naar behoren?

We konden ons voor de korte testrit niet inloggen op ons eigen Google-account, dus onze Spotify-afspeellijsten en ons thuisadres stonden nog niet klaar voor ons bij het instappen. Maar het centrale scherm (dat onveranderd is gebleven) reageert snel op inputs en mevrouw Google verstaat wat je zegt en doet er ook iets mee.

Of toch meestal, want 'good kid, m.A.A.d. city' van Kendrick Lamar afspelen via Spotify liep ergens mis. We zullen het houden op preproductieproblemen. Al bij al is het systeem handig genoeg om niet steeds je smartphone te moeten koppelen. Het is wel nog mogelijk via Android Auto én Apple CarPlay voor de verstokte Waze-gebruikers, want die app ontbreekt (nog) op het systeem.

Misschien moeten we het nog even over de rijervaring hebben?

Juist, met al die technologische ontwikkelingen zou een mens nog vergeten waarvoor een auto dient. Volvo heeft een paar truukjes van Tesla geleerd: er zit geen startknop in de XC40 P8. In plaats daarvan herkent de auto de sleutel voor keyless entry en zit er een sensor in de bestuurderszetel die de auto vertelt wanneer het contact mag ingeschakeld worden. Je moet dus enkel in de zetel ploffen, de automaatpook in 'D' zetten en klaar is Bjork.

Vertrekken gaat dus moeiteloos, wat ook een goede manier is om het rijgedrag te omschrijven. Je hebt altijd genoeg vermogen voorhanden om als een pijl uit een boog te schieten richting horizon, maar het rechterpedaal is zo doseerbaar dat je ook op kruipsnelheid precies het gewenste tempo kan aanhouden. Zelfs voor een elektrische wagen is de respons snel te noemen, waardoor je je nooit zorgen moet maken over een snel inhaalmanoeuvre of een klein gaatje om in te voegen na een korte snelwegoprit.

Zorgt al dat vermogen ook voor wat fun?

De fun zit hem vooral in een rechte lijn bij stoplichtsprintjes of hernemingen die zo bruusk gaan dat je hard in je zetel wordt geduwd. In de bochten is het andere koek, want de XC40 P8 Recharge kan zijn gewicht van 2,2 ton (waarvan 565 kilo van de accu) maar moeilijk verbergen. De remmen werken goed en duik- en steigerbewegingen zijn onder controle, maar ondanks het lage zwaartepunt krijg je te maken met serieuze rolbewegingen in de bochten. Volvo pareert door te zeggen dat de nadruk op comfort ligt, maar ook dat wordt beperkt door de stevige ophanging en de grote 20-duimers van ons testmodel. Beter kies je voor de standaard exemplaren van 19 inch.

Last but not least: hoe zit het met de range?

Volvo belooft een WLTP-range van 418 kilometer, maar de Amerikaanse EPA-schatting van 335 kilometer (208 mijl) sluit beter aan bij ons testverbruik van 22 à 25 kWh/100 km. Die meting was wel tijdens een heel korte test, we probeerden wel een goede mix van snelweg en bebouwde kom te gebruiken.

Het AutoWereld-oordeel?

Geen slechte eerste poging voor een elektrische wagen, deze Volvo XC40 P8 Recharge. Hij is gemakkelijk in zijn bediening, heeft dezelfde kwaliteiten als het gewone model en kreeg enkele slimme features mee. Maar de aanpak van een gewone auto ombouwen tot EV brengt altijd compromissen met zich mee, in dit geval een hoog gewicht dat voor een hoog verbruik zorgt en het rijgedrag aantast. Geen dealbreakers, maar de concurrentie op speciale EV-platformen komt snel dichterbij.

Verwante testen

In dit artikel : Volvo, Volvo XC40

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm