Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volvo XC60 D5 (2017) + video

Volvo heeft een verse XC60 gebakken. Niet langer in Gent, wel in thuisland Zweden, met dezelfde ingrediënten als de XC90. AutoWereld doet de test.

62.100 €
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Volvo zit middenin een stormachtige vernieuwing van de portefeuille, oftewel het finaal doorknippen van de industriële band met voormalig eigenaar Ford. Er is al de volledige 90-reeks op het zelfgebouwde SPA-platform, nu neemt ook de XC60 die architectuur in gebruik. Dat geeft een déjà vu-gevoel, al is dat op zich geen fout nieuws: in alle opzichten is deze nieuwe XC60 een verkorte versie van de XC90.

Kort ontleed:

  • Derde model op SPA-platform, na S/V90 en XC90
  • De productie verhuist van Gent naar Zweden
  • Enkel 2 liter-motoren, plus een plug-in hybride
  • Semi-autonome technologieën
  • Prettig Zweeds ontwerp

Ah, niet langer Made in Belgium?

Neen, de Zweden zijn bezig hun productie te herschikken, alle SPA-modellen worden in Torslanda geassembleerd, de kleinere toekomstige modellen op het CMA-platform (V40, XC40 en wie weet wat later nog) blijven in Gent. Vandaar.

Hoe zit het juist met dat SPA-platform?

De naam Scalable Product Architecture zegt het zelf, het kan in alle richtingen uitgerokken worden voor verschillende modelformaten, net zoals MQB bij de VW-groep of CMF bij Renault-Nissan, om er enkele te noemen.

Bijzonderheden zijn de Powerpulse bij deze D5, een extra luchtinjectie onder hoge druk om de turbo rapper aan de praat te krijgen, en de dwarse bladveer achteraan, die rolbewegingen tegengaat.

Het is geschikt voor diverse 2 liter-motoren, een plug in-variant én een toekomstige elektrische, en de bijhorende elektronicawinkel kan semi-autonoom rijden. Je kan dus perfect stellen dat deze XC60 een ingekorte XC90 is, met 26 centimeter om exact te zijn.

Hij lijkt er ook wel op?

Hij behoudt het profiel van zijn voorganger, maar dan afgewerkt met details van de XC90 en V90. Zeer netjes alweer, net zoals de grote broers. Volvo’s vernieuwde vormtaal valt alom in de smaak met zijn heldere lijn en subtiele details. Sobere klasse in de plaats van populisme, het maakt het Zweedse merk alleen maar populairder.

Zeker ook binnenin, met die kraaknette ergonomie en keurige materialen. Dit is zo’n auto die je niet ergert, en da’s zeldzaam tegenwoordig, met steeds meer luxemodellen die zich verslikken in hun eigen complexiteit. Kijk naar het Sensus-multimediasysteem, elektronica zo helder als de beste smartphone.

Ook prettig: de Zweedse vlaggetjes, er zit er nu ook eentje in het dashboard verstopt, voor de neus van de voorste passagier.

De XC60 is een beetje gegroeid, wat zowel extra been- en hoofdruimte achteraan als koffervolume oplevert. Zoals recente broedermodellen zijn de voorstoelen ook wat slanker, ook dat scheelt in knieruimte voor de inzittenden erachter. Volwassenen zitten daar goed.

Hoe rijdt de nieuwe Volvo XC60?

Iets sportiever dan zijn grote broer, zonder in de val te lopen van té agiel te willen zijn. Laat zulks maar aan een BMW X3 of Porsche Macan over. De gemoedsrust van de bestuurder is ook hier belangrijker dan afjakkeren, en da’s een aanpak waarachter wij ons kunnen scharen.

De Zweden bieden ook hier luchtvering (2.050 euro) aan en waren natuurlijk zo goochem om ons testexemplaar daarmee te tooien. Over de standaardversie kunnen we dus helaas niet oordelen, maar zoals we gewend zijn van deze technologie schenkt het tegelijk uitmuntende controle en een verheven comfort.

Volvo heeft de gewoonte ultrasterke auto’s te bouwen, met een passagierskooi waarin je bij wijze van spreken het einde van de wereld kan overleven. Dat brengt natuurlijk wel kilo’s (1.840 in dit geval) mee, dat voel je onderweg duidelijk. Met z’n 235 pk spurt deze D5 in theorie in 7,2 seconden naar 100 km/u, maar het lijkt iets trager.

Alle motoren zijn overigens 2 liters, al dan niet met dubbele drukvoeding. Ook de plug in-hybride T8 (CO2-normuitstoot: 49 g/km) is meteen beschikbaar. Een voorwielaangedreven D3 is dan weer leverbaar vanaf begin volgend jaar.

En hoe zat dat met die veiligheidstechnologie?

Ook hier treffen we de semi-autonome rijfunctie Pilot Assist (1.640 euro) aan, die we kennen uit de 90-modellen. Ze is nog ietwat uitgebreid met een stuurhulp bij noodsituaties in stadsverkeer en een actieve dodehoekassistent, die je helpt corrigeren wanneer je pardoes inhalend verkeer dreigt te hinderen. De horde ingebouwde bewaarengelen wordt steeds uitgebreider, Volvo staat mee in de voorhoede wat dat betreft.

Het AutoWereld-verdict?

We schrikken wel even van de prijs, met de momenteel beschikbare motoren (T5, T6, T8, D4 en D5) kom je niet aan boord voor minder dan 50.000 euro, wat wel zowat de norm is in het genre. De volgend jaar te verwachten D3 en een lager uitrustingsniveau zal die rekening verzachten. Een boel veiligheidssnufjes is wel standaard, maar niet allemaal.

Maar de XC60 gaat door op het élan van de XC90 en bekoort dus onmiddellijk. Volvo’s nieuwe modellen zijn karakterauto’s met een rustgevend cachet en trekken aan. De XC60 was al hun bestverkochte model, deze heeft alles om het lijf om een minstens zo groot publiek te behagen.

In dit artikel : Volvo, Volvo XC60

Journalist AutoGids/AutoWereld