Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 518d (2018)

BMW heeft zijn aanbod voor de 5 Reeks uitgebreid met een nieuw basismodel. Volstaat de 518d van 150 pk om nog van een “echte” 5 te kunnen spreken?

46.700 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De huidige generatie van de nog altijd bijzonder populaire 5 Reeks werd begin 2017 gelanceerd. Onze favoriete varianten blijven de – hoe raad je het? – M5 én de met zijn 400 diesel-pk’s evengoed machtige M550d xDrive, het is dan ook met een iets minder groot enthousiasme dat we in die 518d van amper 150 paarden stappen. Maar alvast even in een notendop wat je er over moet weten:

  • Bescheidener variant van 520d
  • Nog altijd 2 liter-viercilinder met TwinPower-turbo
  • Achttrapsautomaat is standaard
  • Enkel achterwielaandrijving
  • Minder krachtig, iets zuiniger
  • Fiscaal interessanter

TwinPower-turbo, dat klinkt alvast nog altijd veelbelovend.

De benaming is een beetje misleidend, net als het logo van de auto trouwens (518d voor een 2 liter). De motor beschikt niet over twee turbo’s, hij heeft er wel eentje met variabele geometrie. Maar dat is niet zo belangrijk, wat telt is dat hij 150 pk en een knappe 350 Nm (vanaf 1.750 opm) naar de achterwielen stuurt.

Enkel de achterwielen, is er dan geen 518d met xDrive?

Nee, die vierwielaandrijving voorziet BMW doorgaans alleen voor zijn krachtigere en duurdere versies. De 518d is een echt basismodel, die wel standaard met de Steptronic-achttrapsautomaat wordt aangeboden. En dat is goed nieuws, want de bak is alert en schakelt snel. Via peddels aan het stuurwiel (150 euro extra) kan het ook nog manueel, maar die behoefte hebben we nooit gevoeld.

Dit lijkt wel de aanzet van een positief rapport?

Klopt, want we hebben ons best wel geamuseerd met deze basis-5. Natuurlijk is het geen sprinter, met een dikke 9 seconden voor de 0 tot 100 km/u is het zelfs een van de minst snelle BMW’s.

Maar hier nemen allicht andere troeven de bovenhand?

Natuurlijk, ook al willen we het toch nog even over die prestaties hebben. De hernemingen zijn immers heel vlot voor een auto van leeg een dikke 1,6 ton en een motor van “maar” 150 pk. Met het koppel zit het namelijk wel goed en de viercilinder en de automaat zijn heel goed op elkaar afgestemd. Het resultaat is een prettig rijdende reisberline.

En heeft zo’n minder zware motor ook voordelen?

Het komt de levendigheid wel enigszins ten goede, ja. Ook zonder adaptieve ophanging laat zich auto zich prettig én efficiënt sturen. Met nog altijd een bovenmaats rijcomfort ook, dat haalt in deze jongste 5 Reeks bijna het niveau van de grotere 7. Met dank ook aan het grotendeels gemeenschappelijke platform, een variant ervan kwam ondertussen ook onder de nieuwe 3 terecht.

Wat de motor betreft, verdient ook de isolatie een pluim. Je hoort hem nauwelijks draaien en voelt hem nauwelijks trillen, zelfs als je de viercilinder ’s morgens een eerste keer start.

Klinkt allemaal al goed, maar er zijn allicht nog wel wat redenen om de 518d boven een van de zwaardere diesels van BMW te kiezen.

Het verbruik, om te beginnen. De constructeur geeft zelf een gemiddelde van 4,5 liter per 100 kilometer op, in de praktijk van het Belgische verkeer mag je daar nog een half litertje bijtellen. Wat heel redelijk blijft, natuurlijk. En waardoor je met een volle tank ook meer dan 1.000 kilometer ver geraakt.

En de auto is fiscaal ook interessant, met in Vlaanderen “maar” een inschrijvingstaks van 677,93 euro en een jaarlijkse verkeersbelasting van 489,90 euro. En dan rij je dus wel met een grote BMW, hé. Er is trouwens ook nog een versie met 136 pk, die maakt hem als fleetwagen nog wat interessanter.

Een koopje dus? Alhoewel, wat is de catalogusprijs van deze 518d?

Niet mis, het blijft immers wel een BMW… Als Business Edition kost hij 46.450 euro. Zonder veel luxe, maar met toch al een keurige uitrusting. Het interieur is natuurlijk hetzelfde als dat van de andere modellen uit de 5 Reeks. En laat zich, als je er de extra supplementen voor over hebt, desgewenst heel luxueus uitrusten. Met ook knap en op diverse (én gebruiksvriendelijke) manieren te raadplegen infotainment. De meer dan correcte zitruimte, zowel voor- als achterin, is vanzelfsprekend altijd standaard.

Nog even over de prijzen, misschien? Ter vergelijking, een 520d van 163 pk én automaat kost minstens 50.400 euro. Maar die laatste kan je wel nog met een manuele zesbak bestellen, dan bedraagt de prijs 48.050 euro.

En wat is het AutoWereld-eindoordeel?

Dat het jammer is dat diverse overheden de diesel zowat in de ban hebben geslagen. Met de modernste technologie hebben dit soort auto’s zeker nog een toekomst. Maar ze krijgen het politieke klimaat en nu ook wel de perceptie van alsmaar meer potentiële klanten tegen. Wat, ook in het geval van deze 518d, best wel spijtig is. En voorbarig...

 

 

 

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Geschreven door op