Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 8-Reeks Cabrio : Hoedje af

Geschreven door Laurent Blairon op

Door de 8-Reeks Coupé te scalperen verovert BMW een plaatsje tussen de meest exclusieve cabrio’s met stoffen kap op de markt. Of toch in deze M850i-versie, die de V8 van de M5 overneemt.

125.850 €

Het concept

Een BMW met rugnummer 8 heeft altijd iets speciaal betekend: de 850 uit 1989, de Z8, de i8 en recenter de M850i, het is allemaal grof geschut. Na de amputatie van zijn dak komt de Beierse bolide uit de operatiekamer met het nobele en exclusieve aura dat rond elke dure GT-cabriolet met een stoffen kap hangt (Bentley Continental GT Convertible, Maserati GranCabrio, Mercedes S-Klasse Cabrio, Porsche 911 Cabriolet). Esthetisch gezien hebben de ontwerpers gespeeld met het afplatten van de achterplecht (met geopende kap) om de lijn laag bij de grond te brengen. De soepele kap bestaat uit vier lagen die parasietgeluiden filteren en hete zonnestralen de weg versperren, maar ze behoudt in gesloten toestand wel zo veel mogelijk van haar finesse om de elegantie te vrijwaren. De kap laat zich in 15 seconden openen of sluiten, en dat kan ook rijdend, bij snelheden tot 50 km/u.

Wat er verandert

De Cabrio werd uiteraard samen ontwikkeld met de Coupé – en met de raceversies (GTE) – en rust dus op een uitgekiende basis: het nieuwe modulaire platform CLAR, dat hogeweerstandsstaal combineert met aluminium en zelfs koolstofvezel. Op beide lanceringsversies zijn xDrive-vierwielaandrijving en vierwielsturing standaard, evenals een adaptieve schokdemping, een sperdifferentieel achteraan en – in het geval van de M850i –Bridgestone Potenza-banden (met flankhoogte 30), die het rijgedrag in bochten verbeteren.

BMW noemt de M850i-versie van zijn nieuwe cabriolet in de eerste plaats een sportieveling, ook al weegt hij dan meer dan twee ton. In vergelijking met de Coupé zouden de versterkingen en het mechanisme van de kaparchitectuur de auto met slechts zo’n 80 kilo verzwaren. De ingenieurs hebben er alles aan gedaan om het gewicht onder controle te houden. Een voorbeeld is de kofferklep, waarvan het openingsmechanisme werkt met een hydraulisch circuit (klassiek mechanisch op de Coupé) dat de pomp van de automatische stoffen kap gebruikt.

Onder de motorkap start de Cabrio zijn carrière net zoals de Coupé met een soort motorische spreidstand: enerzijds is er de 4.4-V8 die bij de M5 is geleend, maar hier is toegeknepen tot 530 pk – wat nog ruimschoots volstaat om je kapsel in de war te brengen. En anderzijds de drie liter grote zescilinder-diesel van 320 pk, die met zijn hoge koppel en lage verbruik beter past bij veelrijders. Voor deze eerste kennismaking in het zachte klimaat van de Algarve mochten we testrijden met de V8, die zoals verwacht sprint zoals een ontketende duivel en nauwelijks iets voelt van het hogere gewicht: optrekken van 0 naar 100 km/u zou 3,9 seconden duren, tegenover 3,7 seconden voor de Coupé, althans volgens de gegevens van de constructeur.

Hoe hij rijdt

Dit soort gespierde sessies mogen dan prettig zijn, de nieuwe 8-Reeks Cabrio laat zich vooral smaken als je ermee gaat cruisen. Voorin zitten twee volwassenen als koningen in elektrisch verstelbare, verwarmde en gekoelde leren stoelen. Specifiek voor de cabrio is de toevoeging van nekverwarming (bestuurder en passagier). Zoals we al zeiden, wordt het interieur snel overspoeld door turbulenties zodra het tempo omhoog gaat, wat de schuld is van die platte en brede lijn die de luchtstromen niet kan afvoeren, en het windschot (standaard) brengt maar weinig soelaas. En zo word je gedwongen om langzamer te rijden…

Achterin zijn de stoelen daarentegen nog steeds even onbruikbaar, zelfs voor jonge kinderen. Ze zullen vooral worden neergeklapt voor extra bergruimte, aangezien de koffer toch 70 liter moet toegeven op de Coupé (350 liter). Op onze vraag naar de reden waarom er zo weinig plaats achterin is voor eventuele passagiers antwoordde een BMW-official ons dat dit type cabriolet vooral met twee wordt gebruikt of zelfs helemaal alleen. De achterbank is vooral bedoeld voor… het hondje van de eigenaar, dat daar dus meer dan ruimte genoeg heeft.

De Steptronic-achttrapsautomaat met ongewijzigde spreiding kiest zijn verhoudingen precies en snel en laat de toeren (en de snelheid) buitengewoon snel oplopen. Omdat het weer die dag schitterend was, kreeg het rijplezier dat we al hadden ervaren in de Coupé, een meer intens, maar ook een ‘turbulenter’ kantje. Zelfs met het windschot op zijn plaats krijg je namelijk vanaf 100 km/u te maken met behoorlijk nadrukkelijke luchtwervelingen, die steeds heviger worden naarmate het tempo toeneemt, waardoor je je stem moet verheffen om met je passagier te kunnen praten. Los daarvan zal de V8 altijd het laatste woord krijgen.

Budget

BMW ziet zijn M850i Cabrio als een uniek aanbod op de markt. Toch bestaan er heel wat alternatieven die niet minder opwindend zijn. In vergelijking met zijn Europese rivalen lijkt de nieuwe M850i Cabrio bijna het koopje van de dag. De Mercedes S 560 Cabrio kost al 151.855 euro en de Aston Martin DB11 Volante begint bij 202.345 euro. Zijn meest naaste rivaal, zowel qua prijs als qua instelling, is misschien wel de Maserati GranCabrio van 147.890 euro. We mogen ook de twee goedkope alternatieven uit Amerika niet vergeten: de Ford Mustang Convertible GT (53.850 euro) en de Chevrolet Camaro Convertible (59.620 euro).

Ons verdict

Qua vermogen en prijs staat de M850i Cabrio op het peil van de oude M6 Cabrio, maar hij biedt meer dan een fantastische V8 en een adembenemende lijn. BMW heeft op dynamisch vlak de nodige inspanningen geleverd om hem naar een hoger niveau te tillen, vooral dankzij de vierwielsturing en ondanks alweer een gewicht van meer dan twee ton. Hij is ook al duurder dan de M6 Cabrio, en dan moet de toekomstige M8 Cabrio nog komen.

  • Zeer gedistingeerde lijn
  • Verbluffend sportief weggedrag
  • Plezier in cruisemodus
  • Hoog gewicht
  • Lage en stugge auto (opgelet voor je rug)
  • Turbulenties, symbolische achterste plaatsen

In dit artikel : BMW, BMW 8 Reeks

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker