Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M850i xDrive Cabrio (2019)

We vinden hem geweldig mooi, de cabriovariant van de 8 Reeks. Maar verschaft de auto ook nog het hier al zo vaak bejubelde BMW-rijplezier? AutoWereld doet de test met de M850i xDrive.

138.150 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een voorbijganger die de auto nog maar alleen in profiel en dus zonder de BMW-logo’s voor en achter had gezien, dacht dat het om een nieuwe cabrio van… Aston Martin ging. En inderdaad, daar heeft de open M850i misschien wel iets van. Wat we, voor alle duidelijkheid, als een compliment bedoelen. De 8 Reeks kennen we natuurlijk al even, die fraaie coupé kwam recent de 6 Reeks vervangen. En net als van die laatste, werd er dus ook (snel) een cabriovariant van afgeleid. BMW had wel goed gek moeten zijn om dat niet te doen, want zo’n open sportwagens zijn fel gegeerd. Nu ja, toch in het nog altijd groeiende kringetje van mensen die het zich kunnen veroorloven. Voor we verder gaan, op het paspoort van de auto staat onder meer…

  • Als 840d met 320 pk
  • Als M850i met 530 pk
  • Steptronic-achttrapsautomaat
  • Standaard vierwielaandrijving en vierwielsturing
  • Standaard adaptieve demping en sperdifferentieel (achteraan)
  • Echte M volgt nog
  • 80 kilo meer dan coupé
  • Stoffen kap met vier lagen voor een goede filtering van geluiden
  • Open of dicht in 15 seconden (tot 50 km/u)
  • Meer 2+2 dan vierzitter
  • Concurrent van onder meer de Jaguar F-Type Cabrio, de Mercedes S-Klasse Cabrio, de Porsche 911 Cabrio en de… (veel goedkopere) open versies van de Chevrolet Camaro en Ford Mustang.

Waarom de open 8 met een stoffen kap komt?

Voor wie dit een domme vraag vindt, dat is het ook. Cabrio’s van dit kaliber en vooral deze afmetingen hebben natuurlijk zowat allemaal zo’n kap. Op de (oudere) Mercedes SL na dan, maar dat is een strikte tweezitter met dus ook een compactere cockpit. Een hard plooidak zou geopend veel te veel plaats innemen. En trouwens, het is ook wat uit de mode geraakt.

Een gewicht van meer dan twee ton, kan je dan nog van een sportwagen spreken?

Bentley doet dat ook voor zijn nog wat zwaardere Continental GT, maar 2.030 kilo is inderdaad heel wat. Het is ook nog eens 80 kilo meer dan de coupé, een meergewicht dat gezien de onvermijdelijke verstevigingen eigenlijk nog wel meevalt. Het stond natuurlijk in het lastenboek van de ontwerpers dat het gewicht niet al te veel mocht stijgen. Met het oog op het besparen van wat kilo’s werd bijvoorbeeld het mechanische openingsmechanisme van de kofferklep van de coupé vervangen door een lichter hydraulisch systeem dat gebruik maakt van dezelfde pomp als de kap. Alle beetjes helpen in zo’n geval.

Goed, maar hoe zit het met de prestaties?

De 320 pk sterke 840d raast naar 100 km/u in 5,2 seconden, de M850i heeft er slechts 3,9 tellen voor nodig. Die beschikt dan ook over de geweldige 4,4 liter-V8 uit de M5 (zij het met 70 pk minder), hij is met twee twinscrollturbo’s ook goed voor 750 Nm tussen 1.800 en 4.600 opm. De allang niet meer zo relevante – tenzij voor het prestige – topsnelheid bedraagt voor beide varianten 250 km/u. Elektronisch begrensd, natuurlijk. Maar de auto toont zich een geweldige spurter, zeker als je hem in de Sport Plus-stand zet en extra gas (en gas lossen) wordt begeleid door de brommende en grollende V8.

Cijfers zijn één zaak, maar hoeveel rijplezier beleef je aan de M850i?

Is dit een sportwagen of een snelle en luxueuze GT? Die vraag is niet onbelangrijk, want het antwoord bepaalt ook de criteria waarmee je hem moet beoordelen. BMW wou het beste van twee werelden verzoenen, dat is duidelijk. En het slaagde ook vrij goed in die opzet. Natuurlijk is de auto niet zo scherp als een open Ferrari of Lamborghini. En natuurlijk is hij ook niet even comfortabel als op papier enigszins vergelijkbaar gerief van Bentley of Mercedes. Dat constateerden we al voor de coupé, voor de cabrio is het niet anders. Iets te nerveus misschien (door de achterwielsturing?) en met wat overstuurneiging als het heel hard gaat, maar tegelijk wel genietend van een indrukwekkende grip.

De 8 geldt als een vierzitter, maar raak je er echt met vier volwassenen in?

Nee, dat dus niet. Vooraan is het in het schitterend afwerkte en desgewenst heel luxueus aangeklede interieur (we zijn dol op de glazen pook van de versnellingsbak!) heel comfortabel zitten, achterin is er echter nauwelijks beenruimte. Wat enigszins kan verbazen, want de auto is toch bijna 5 meter lang. Maar de motorkap is dat natuurlijk ook… Zie de achterbank dus vooral als extra laadruimte, je kan er wel een deel van je boodschappen op kwijt.

En is deze M850i Cabrio behalve heel dynamisch ook een beetje comfortabel?

Misschien net iets minder dan de 6 die hem voorafging, maar dat was een bewuste keuze van BMW. Kwestie van er toch een beetje (meer) een sportwagen van te maken, dus. Op echt slechte wegen worden de oneffenheden wel duidelijk doorgegeven, maar daar passeren de eigenaars van dit soort auto’s wellicht niet zo vaak. Wat dat comfort betreft, we geven ook nog even mee dat je vanaf zo’n 100 km/u wel flink wat turbulenties voelt.

Zelfs als je het windschot boven de achterbank monteert. Een “goed” gesprek met de passagier wordt dan wat moeilijker, daar leg je de kap dus beter dicht voor. Even vertragen tot 50 km/u en de elektrische bediening klaart die klus in 15 seconden. Koud zal je het in de open 8 nooit echt krijgen, zelfs als het bijna vriest. De verwarming werkt uitstekend en behalve zetel- is er ook nekverwarming (via de hoofdsteunen).

En wat moet de M850i Cabrio kosten?

Veel natuurlijk, je krijgt hem pas na het neertellen van 138.150 euro mee naar huis. Of zou je toch wat korting kunnen lospeuteren? Maar dan moet je nog aan de optielijst beginnen, in die prijs is immers nog niet alle luxe inbegrepen. Nu ja, bij de meeste concurrenten (Aston Martin, Maserati, Mercedes…) betaal je nog een beetje tot zelfs veel meer. Toch eens naar de Mustang gaan kijken?

Het AutoWereld-oordeel?

We schreven het al in de inleiding, de open 8 is (net als de coupé) een schitterend gelijnde auto. Die trouwens ook een mooiere lakkleur verdient dan het grijs van onze testwagen, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. En zeker in deze cabrio kunnen we wel leven met dat dubbele karakter. Tussen sportwagen en GT, met het beste van beide wagentypes? Ja, het kan blijkbaar wel. Zeker voor een open auto, per definitie al wat minder een echt scheurijzer. Tenzij het een Formule 1-wagen betreft, maar dat is een heel ander soort cabrio.

 

 

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 8 Reeks

Geschreven door op