Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / McLaren 600LT Spider (2019)

Geschreven door Alain Devos op

De coupéversie van de 600LT leerden we enkele maanden geleden reeds kennen, McLaren brengt de Longtail nu ook als Spider. AutoWereld doet de test.

Overzicht :

Wat is dit?

De 600LT, met 600 pk en 620 Nm onder zijn gestroomlijnde motorkap, behoort tot de zogeheten Sport Series van de Britse sportwagenbouwer. Een categorie lager dan de Super Series met de 720S dus, maar wel nog wat straffer dan de 570S waarvan hij is afgeleid. En vooral, het is momenteel zowat de meest circuitvaardige auto uit het alsmaar groter wordende gamma. Dat wisten we echter al, waarom voeren we hem hier dan nog eens op? Simpel, de 600LT is er nu ook als Spider. En daar moet je over weten dat…

  • 570S als basis
  • 600 pk en 620 Nm
  • LT als in Longtail
  • 7 centimeter langer dan 570S
  • Ca. 100 kilo lichter dan 570S
  • Plooidak in 3 delen
  • Openen en sluiten tot 40 km/u
  • Slechts 50 kilo zwaarder dan (gesloten) 600LT
  • Koolstofkeramische remmen van Senna
  • Uitlaatpijpen achterop de motorkap
  • Slimme spoiler
  • In de tijd gelimiteerde productie

Een circuitracer, hoor je daar wel een cabrio van af te leiden?

Waarom niet, Ferrari doet het zelfs van zijn 488 Pista. En het gaat hier ook niet om een klassieke cabriolet. Alleen het paneel boven de hoofden van de bestuurder en de passagier klapt (in drie delen) weg, het is dus niet dat de auto helemaal monokini gaat.

Qua stevigheid zit dat dan wel snor?

Het gebruik van koolstofvezel, een van de handelsmerken van McLaren, maakt dat de Spider-variant nauwelijks extra verstevigingen nodig heeft. Hij weegt dan ook maar 50 kilo meer dan de coupé.

Nog altijd fenomenale prestaties dus?

Met leeg 1.297 kilo is de 600 LT Spider, met het optionele MSO Clubsport Pack (dat onder meer ultralichte stoelen uit koolstofvezel omvat), ook zo’n 100 kilo lichter dan de 570S Spider. En volgens McLaren heeft zo’n gewichtsbesparing zowat hetzelfde resultaat als 60 extra paarden, vandaar trouwens een net even snelle acceleratie van 0 naar 100 km/u als de nog veel krachtigere 720S.

De 600LT Spider klaart die klus dus evengoed in 2,9 seconden. Ook het onderstel (afkomstig van diezelfde 720S), de besturing én de remmen (van de Senna) zijn grondig onder handen genomen, met als resultaat een auto met een uitzonderlijke stabiliteit en een zonder meer fenomenale grip.

Eigenlof van McLaren, of klopt het ook echt?

Voor onze eerste kennismaking mogen we wat rondjes draaien op het Arizona Motorsports-circuit, op een stevige steenworp van Phoenix. Het is maar een goede 2 kilometer lang, maar telt toch enkele rechte stukken en vooral een mix van snelle en technische bochten. Vrij makkelijk uit het hoofd te leren, al neemt er wel een instructeur naast ons plaats en heeft McLaren ook handige kegels neergezet om de ideale racelijn te "markeren" en vooral aan te geven waar het rempedaal stevig moet worden ingedrukt.

Onze ervaren passagier bewijst vooral zijn nut in de bochten, waar hij ons aangeeft waar er nog wat moet worden bijgeremd en waar het gaspedaal weer volledig kan worden ingedrukt. Kwestie van de auto altijd zo horizontaal mogelijk aan het volgende rechte stuk te laten beginnen en maximaal van zijn aerodynamische kwaliteiten gebruik te kunnen maken.

Hij lijkt van racen haast kinderspel te maken, dat blijkt ook als onze instructeur na onze testsessie zelf even achter het stuur kruipt en niet eens zoveel snellere rondetijden realiseert als wij net ervoor. Wat, voor alle duidelijkheid, allicht nog meer zegt voor de kwaliteiten van de auto dan over ons talent.

Kun je nog zo’n 600LT Spider bestellen?

Als je snel bent, misschien wel. McLaren heeft het immers opnieuw over een beperkte productie. Een precies aantal plakken ze daar niet op, enkel dat het de bedoeling is de auto gedurende één jaar te bouwen. Hoeveel mensen er plezier aan mogen beleven, zal dus afhangen van de productienoden voor de andere varianten uit de Sport Series. En van hoeveel klanten hun 600LT als een gesloten of dus deels open auto willen. Dat zijn er trouwens behoorlijk wat, McLaren is al aan zijn zevende Spider toe en de teller staat reeds op zo’n 5.600 exemplaren. Voor 2019 wordt zelfs verwacht dat zowat 50% van de productie uit open modellen zal bestaan.

Wat moet de 600LT Spider kosten?

In zijn basisuitvoering al 255.000 euro. Maar je kan er nog zodanig veel packs en andere extra’s (materialen, kleuren, luxevoorzieningen…) bijnemen dat je die prijs vrij makkelijk nog eens met 100.000 euro verhoogt. En “wachten tot de solden” helpt voor dit soort wagens doorgaans niet.

Het AutoWereld-oordeel?

Voor zover er nog twijfels over de zin van zo’n Spider-variant van een rasechte sportwagen bestonden, verdwenen die al na enkele circuitbochten. De 600LT blijft ook open een machtige machine. Ook als is het concept enigszins anders, hij verschaft je wel zowat hetzelfde soort plezier als een Porsche 911 GT3 RS. Nog zo’n circuitbeest, alleen kan je bij de Duitsers dus niet kiezen voor een Spider.

 

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker