Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / McLaren 720S Spider (2019)

De McLaren 720S laat zich voortaan ook als Spider bestellen. Blijft die even efficiënt als de gesloten coupé? AutoWereld deed de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Simpel, eigenlijk. De 720S van McLaren geldt (toch volgens ons) als zowat de beste supercar van het moment. En nu brengt de Britse constructeur hem ook als Spider. Eenzelfde operatie als voor de 600LT Spider dus. Alvast even in een notendop:

  • Halve cabrio
  • Slechts 49 kilo zwaarder dan (gesloten) 720S
  • Dakpaneel uit één stuk
  • Open of dicht in 11 seconden
  • Bediening tot 50 km/u
  • V8 van 720 pk en 770 Nm
  • In 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u
  • Peperduur

Blijft de Spider-versie een even efficiënte supercar als de coupé?

Dat was toch vanaf dag één van de ontwikkeling de bedoeling van het McLaren-volk. Je zal de Spider wellicht eerder in Miami Beach (en al eens in Knokke) dan op een circuit zien, maar de Britse constructeur is het natuurlijk aan zijn reputatie verplicht altijd voor piekfijne en dus ook heel efficiënte producten te zorgen. Vandaar ook een uitermate stijve structuur voor die Spider-versie, ter zake wellicht zowat het beste dat je in dit segment zal vinden.

Met dank aan de Monocage II-S-structuur uit carbonfiber met geïntegreerde koprolbescherming, extra verstevigingen waren er nauwelijks nodig. De Spider weegt leeg dan ook maar 1.332 kilo, dat is dus slechts 49 kilo meer dan de coupé. Het zorgt voor een verhouding van 540 paarden per ton. En je mag ons geloven, dat is zeker voor een cabrio echt wel een geweldig resultaat.

Een Spider is geen cabrio, of hoe zit dat nu precies?

Bij klassiekere GT’s, genre de BMW 8, de Mercedes SL en natuurlijk ook de Porsche 911, gaat het dak helemaal open en blijft dus alleen (en gelukkig maar) de voorruit met het raam errond “staan”. Bij deze McLaren 720S verdwijnt echter enkel het dakpaneel boven de bestuurder en zijn eventuele passagier. De hele “constructie” erachter zit ook vast, het achterruitje kan wel naar bedienen. Zelfs als het pakpaneel op de auto ligt, trouwens. Dan zit je droog, maar kan je wel nog wat beter genieten van de klank van de V8.

Ook nog slim, de actieve achterspoiler houdt er rekening mee of je open dan wel dicht rijdt. Kwestie van steeds voor de meest optimale windgeleiding en dus ook downforce en grip te zorgen. Tegelijk fungeert hij, net als bij een vliegtuig, ook als een soort luchtrem als er snel moet worden vertraagd.

En hoe werkt het dak van de 720S Spider?

Het elektrisch mechanisme heeft maar 11 seconden nodig om het dak open te leggen of weer te sluiten, die operatie kan tot een snelheid van 50 km/u. Handig, dan moet je niet per se naar de kant als het plots begint te regenen. Met het dak dicht, vind je eronder nog 58 liter extra laadruimte. Bovenop de kleine 160 liter die er in de snoet van de auto beschikbaar is.

Open rijden, worden de looks van het interieur dan niet belangrijker?

Aannemende dat mensen die voor zo’n Spider kiezen dat ook doen om… gezien te worden en er dus mag worden “binnengekeken”, mag je inderdaad vermoeden dat de esthetische eigenschappen van het interieur nog wat belangrijker worden. 

Ook hier geldt dat McLaren toch vooral voor de efficiëntie kiest. Het oogt in de 720S dan ook vrij sober, een leuke gadget waar je zeker wel indruk mee maakt is dat het compacte digitale instrumentenbord bij het vergrendelen van de auto én in de Track-stand (als je niet per se hoeft te zien of je 180 dan wel 200 km/u rijdt) letterlijk in de boordplank schuift. Op het stuurwiel staat geen enkel knopje, dat dient dus enkel om aan te draaien (of je aan vast te houden).

Er is wel een naar de bestuurder gericht aanraakscherm voor het infotainment en nog wat meer bedieningen, we zijn nog altijd niet overtuigd – vooral wat de navigatie betreft - over de snelheid ervan. Net zoals bij een vorige McLaren-test, viel het systeem af en toe trouwens eventjes uit.

Nog even over het dakpaneel. Dat is vervaardigd uit carbonfiber, maar je kan ook het met elektrochroom glas bestellen. Een “moeilijk” woord, het gaat om materiaal dat toelaat zelf te kiezen hoe doorzichtig het mag zijn.

En dan nu de hamvraag, blijft de rijervaring even indrukwekkend als met de gesloten 710S?

We proberen de Spider in het Amerikaanse Arizona, een grote maar heel dunbevolkte staat met veel meer cactussen dan mensen. Op de Interstates zien we al eens een politiewagen met een vermoedelijk wel alerte diender staan, op de vaak zowat verlaten andere highways hebben we het rijk meestal voor ons alleen. Het is er enkel oppassen voor wat verloren gelopen koeien. En voor politievolk dat je snelheid vanuit een… vliegtuig controleert.

Maar op onze route zien we nergens een “Speed limit enforced by aircraft”-bordje, dus nemen we af en toe toch het risico om het gaspedaal van de 720S Spider te vloeren er op het bochtige en echte zalige parcours wel eens echt alles uit te proberen halen. Zelf schakelen hoeft niet, de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling klaart de klus met brio. Maar wat is het leuk om net wel met de grote peddels achter te stuurwiel te spelen, één of enkele versnellingen terug te schakelen en de brullende V8 je nog maar eens een enorme stamp in je rug te voelen geven.

De spurt naar 100 km/u vraagt slechts 2,9 seconden, dat is dezelfde tijd als met de coupé. Alleen naar 200 (7,9) en 300 km/u (22,4 seconden) ben je iets langer onderweg. Met 341 km/u is de topsnelheid dan weer wel identiek, maar die haal je natuurlijk alleen als het dak gesloten blijft. Met het dak open, houdt het op bij 325 km/u.

En toch, deze auto verschaft veel meer dan alleen maar brute prestaties. Meer nog dan zijn Italiaanse rivaal, de Ferrari F488, is hij behalve heel snel en heel dynamisch ook relatief luxueus en zelfs vrij comfortabel. Het gedrag van de motor en van het onderstel laat zich trouwens apart regelen. In Comfort is de auto verrassend gebruiksvriendelijk, in Sport wordt het heel plezant en in Track verbluft hij je zelfs op het circuit. En dat gaat dan van heel vergevingsgezind tot uitermate efficiënt, met dank aan zowel de koppelrijke motor, de snelle zeventraps met dubbele koppeling, de intelligente demping, de messcherpe besturing als de uitermate efficiënte koolstofkeramische remmen.

Al het positieve dat we een kleine twee jaar geleden al over de coupé vertelden, geldt dus ook voor deze Spider. Je voelt, precies door die uitermate stevige structuur, nauwelijks een verschil. En op dat wegklapbare dakpaneel na, zie je dat ook niet.

Wat kost de 720S Spider?

Veel geld, maar dat voelde je allicht al een tijdje aankomen. De coupé kost 259.000 euro, de Spider krijg je pas na het betalen van 284.500 euro mee naar huis. En de prijzen van de opties zijn zo mogelijk nog wat gekker. Wil je er een “speciale” lak, “betere” velgen en wat meer koolstofvezel bij, dan moeten er telkens verschillende duizenden euro extra worden neergeteld. Je hoeft niet eens te overdrijven om je McLaren nog eens 100.000 euro duurder te maken. Zelfs de sportuitlaat kost 6.270 euro…

Het AutoWereld-oordeel?

Dat de McLaren-familie blijkbaar bijna even snel groeit als die van een gezond konijnenras. Maar zolang de markt voor dit soort wagens daar open voor staat – lees: de vraag blijft toenemen – kunnen we ons daar natuurlijk alleen maar over verheugen. Voor de echte purist zal de coupé wel de voorkeur blijven genieten, maar de Spider verschaft hem zeker niet minder rijplezier. En met open dak maak je er toch nog wat meer de blits mee. Er moet een stevige meerprijs voor worden betaald, maar liggen potentiële klanten echt wakker van dat soort details?

 

Geschreven door op