Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mitsubishi Outlander PHEV (2018)

Er lijkt op het eerste gezicht niet veel veranderd, maar onderhuids is de upgrade van de Mitsubishi Outlander PHEV best wel ingrijpend. AutoWereld mocht hem proberen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Kon ’s werelds slimste auto nog wat slimmer worden? Blijkbaar wel, want Mitsubishi heeft de efficiëntie van zijn Outlander PHEV aanzienlijk vergroot. En wel op de volgende manier:

  • Nieuwe 2,4 liter-benzinemotor van 135 pk (voordien 2.0 van 121 pk)
  • 10% krachtigere generator
  • 10% krachtigere elektromotor achteraan van 95 pk (voordien 82 pk)
  • 15% hogere opslagcapaciteit voor batterij van 13,8 kWh (voordien 12,0 kWh)
  • Geoptimaliseerde PHEV-sturing
  • Twee 1.500W sterke elektrische stekkers voor 230V-apparaten
  • Betere prestaties
  • Verbeterde Super-All Wheel Control met nieuwe rijmodi Sport en Snow
  • Stijvere structuur
  • Directere stuuroverbrenging
  • Hertekend front
  • Nieuwe meters en knoppen

Wat is dit, bis?

Een facelift of upgrade behoeft normaal niet zo’n lange test en dus tekst, maar deze Mitsubishi vraagt net wel om een woordje extra uitleg. Een soort opfrissing van “ons” geheugen dus, van een auto die we bij AutoWereld enkele jaren terug een tijdje in ons langeduurtestpark hadden. De Outlander PHEV is geen klassieke hybride auto, hij laat zich dan ook niet vergelijken met een Toyota Prius of Kia Niro.

De Mitsubishi is in de eerste plaats een elektrische wagen, via de vier wielen aangedreven door twee elektromotoren (eentje voor- en een tweede achteraan). Die worden bijgestaan door een (voortaan) Atkinsoncyclus-benzinemotor, nu 2,4 liter groot en 135 sterk, en een krachtige generator. Ze kunnen beide (automatisch) bijspringen als de rijomstandigheden en/of de status van de batterijen daarom vragen. Een klassieke versnellingsbak heeft de auto niet.

Oeps, klinkt nog altijd ingewikkeld. Het werkt dat dan?

Volautomatisch, als je dat wenst. Als bestuurder hoef je helemaal niet tussen te komen om het PHEV-systeem op de meest efficiënte manier te laten functioneren.

Alle macht aan de technologie en de elektronica dus?

Niet helemaal, want je kan om te beginnen wel nog altijd zelf kiezen voor de EV-modus voor 100% elektrisch rijden. Het theoretische rijbereik bedraagt 54 kilometer, of 45 kilometer volgens de strengere WLTP-meting. Reken op een dikke 30 kilometer in de praktijk, maar ook dat vraagt weer om wat extra uitleg.

Met de Save-modus kan je de laadstatus van de batterij vrijwaren en een “dosis” elektrisch rijden toevoegen, de Charge-modus is er om de batterijen evengoed al rijdend op te laden en een groter elektrisch rijbereik te bewerkstelligen als je weet of toch vermoedt dat er op je bestemming geen laadpunt beschikbaar zal zijn. Wat ook interessant kan zijn in steden met zones waar er enkel nog emissieloze voertuigen worden toegelaten. Via hendels aan het stuurwiel kan je ook nog kiezen tussen vijf niveaus van remenergierecuperatie, ook dat heeft een impact op de mogelijkheden inzake elektrisch rijden.

Klinkt allemaal geweldig, maar wat geeft dat in de praktijk?

Eerst nog even wat theorie. Met WLTP bedraagt het normverbruik 2,1 liter en de CO2-uitstoot 45 gram per kilometer. In het echte verkeer haal je die resultaten natuurlijk nooit, ons testverbruik op de internationale perspresentatie in Zuid-Frankrijk schommelde al naar gelang onze rijstijl tussen de 4,9 en 7,3 liter per 100 kilometer. In het eerste geval over een afstand van een dikke 90 kilometer, waarvan we volgens de computer zo’n 65% elektrisch hadden gereden.

Maar er zijn nog tal van andere “scenario’s” mogelijk, afhankelijk van je mobiele noden en vooral ook je rijstijl. Sommige klanten slagen er blijkbaar in met de auto 89 dagen te rijden zonder dat de benzinemotor ook maar één keer aan het werk moet. Op de 90ste dag slaat hij eventjes automatisch aan, kwestie van wat brandstof door het injectiesysteem te sturen en de katalysator in optimale conditie te houden. Om maar te zeggen, met vooral korte afstanden en mits veel zelfdiscipline kan je de Outlander PHEV echt wel als een vooral elektrische auto gebruiken. Dat houdt natuurlijk ook in dat je hem regelmatig op het stroomnet moet aansluiten. Na vier uur raken de batterijen weer aan hun maximumcapaciteit, met een standaard geleverde snellader zit je na 25 minuten al aan 80%.

Nog even kort samenvatten, misschien?

Met plezier en met de “juiste” terminologie deze keer. In Pure EV Mode wordt de auto aangedreven door de twee elektromotoren, de energie komt dan volledig van de batterij. In de Series Hybrid Mode gebeurt hetzelfde, maar wordt de benzinemotor gestart om de generator aan te drijven en aldus al rijdend de batterij op te laden. In Parallel Hybrid Mode drijft die viercilinder de voorwielen aan, daarbij ook nog ondersteund door de voorste elektromotor. De achterste blijft ondertussen de achterwielen aandrijven. Het activeren en weer uitschakelen van die drie rijmodi gebeurt automatisch en zowat continu, steeds afhankelijk van de noden van het moment en natuurlijk ook de staat van de batterijen.

En rijdt de technisch opgewaardeerde Outlander PHEV nu ook beter?

De prestaties gaan erop vooruit, dat is zeker. Zelfs de topsnelheid in volledig elektrische modus, van 125 naar 135 km/u. Natuurlijk heeft de minstens 1.880 kilo wegende auto nog altijd geen sportieve ambities, maar ook de acceleraties en hernemingen zijn beter – lees: sneller – dan voordien. Logisch, met de toch aanzienlijke stijging van het vermogen van zowel de benzine- als de achterste elektromotor.

Tel daar nog de voordelen van het lagere zwaartepunt (door het gewicht van de onderin de auto geplaatste batterijen) en de efficiënte vierwielaandrijving (met automatische koppelverdeling tussen voor- en achterwielen en tussen deze op dezelfde as) bij en je beschikt over een best wel dynamische SUV. Een comfortabele ook, mede dankzij de stilte aan boord. De verbetering van de structurele stijfheid van de auto tilt het allemaal naar een nog wat hoger niveau.

Nog iets over die facelift, misschien?

De Outlander werd in 2015 al eens vrij grondig onder handen genomen, de uiterlijke wijzigingen bleven deze keer beperkt. Het design van de lichtblokken is weer wat hipper, de grille is hertekend, er is wat extra chroom en er zijn ook nieuwe velgen.

En vanbinnen?

Er steken nieuwe meters in het dashboard en er zijn ook nieuwe knoppen, met onder meer een kanteltoets voor de keuze van de gewenste rijmodi. En het lawaai en de trillingen worden nog wat beter onderdrukt. De hoofdruimte achterin en ook het laadvolume zijn nog altijd een fractie kleiner dan in de “gewone” Outlander, dat heeft natuurlijk alles te maken met de aanwezigheid van extra technologie én de batterijen.

En hoe luidt het AutoWereld-oordeel?

We waren al fan van de eerste generatie van de Outlander PHEV, dat zijn we sowieso altijd van wagens die een pioniersrol spelen en zich daarbij ook heel vernuftig tonen. Dat verandert natuurlijk niet nu de auto nog eens aanzienlijk is verbeterd. De Mitsubishi is nu al ’s werelds best verkochte plug-inhybride (enkele alleen in China verkochte auto’s buiten beschouwing latend), een resultaat dat hij voornamelijk aan zijn succes in Europa en Japan dankt. In Noord-Amerika is hij immers nog maar heel recent gelanceerd. Als hij daar ook aanslaat, zal de technologie allicht nog sneller zijn weg naar andere modellen vinden. En kan ze, door de schaalvergroting, ook nog wat goedkoper worden.

En wat moet de Outlander PHEV dan precies kosten?

Dat weten we nog niet. In België wordt deze nieuwe generatie pas tegen het einde van de zomer gelanceerd, een exacte prijs krijgen we wellicht maar in augustus of september. Maar “iets” zegt ons dat hij zeker niet (veel) duurder zal worden dan zijn voorganger.

Nog een “leuke” om af te sluiten, de energievoorraad van een auto met volledig opgeladen batterij en volle benzinetank kan een doorsnee gezinswoning tot 10 dagen van stroom voorzien. Dat werd in Japan al enkele keren in de praktijk bewezen door mensen die als gevolg van natuurgeweld niet op de klassieke energievoorziening konden rekenen. Toch ook goed om weten, denken we.

In dit artikel : Mitsubishi, Mitsubishi Outlander

Geschreven door op