Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Nissan Leaf (2018)

De meeste concurrenten zijn hun eerste elektrische auto('s) nog aan het ontwikkelen, Nissan is er al met de tweede generatie van zijn Leaf. AutoWereld doet de test in de Canarische zon op Tenerife.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een van dé pioniers onder de elektrische auto's en tegelijk ook de best verkochte tot nu toe. We spreken dan over zowat 300.000 exemplaren, sinds zijn lancering begin 2011. Een catastrofe moest het een Golf of Focus zijn, maar in de elektrische wereld geldt het als een groot succes. Niet in België echter, waar de teller nog niet verder geraakte dan zo'n 1.600 stuks.

De Leaf is immers vooral populair in landen waar én de bekommernis om het milieu al het grootst is én de overheid de verkoop van dit soort auto's het sterkst aanmoedigt. Fiscaal en met andere prikkels, die hielpen daar elders duidelijk wel al om de grote handicap van de vooral bij de eerste modellen heel beperkte autonomie enigszins te compenseren.

Maar daar waar de meeste andere constructeurs nog in het stadium van de grote beloftes zitten, heeft Nissan hoe dan ook al een flink stuk weg afgelegd. En is de Japanse constructeur dus al klaar met een nieuwe generatie van de Leaf, waarvan hij er overigens nog een pak meer hoopt te kunnen verkopen. Ondanks de straks veel grotere concurrentie. Wat biedt die nieuwe Leaf, als we al even mogen opwarmen (niet de aarde, wel de lezer), als extra's in vergelijking met zijn voorganger:

  • Nieuw design
  • Nieuw interieur
  • Meer vermogen en meer koppel
  • Zowat dubbel zo groot rijbereik
  • Originele e-Pedal voor extra rijgemak en meer rijbereik
  • ProPilot voor deels autonoom rijden
  • ProPilot Park voor automatisch parkeren
  • Apple Car Play en Android Auto
  • Afstandsbediening voor diverse wagenfuncties via smartphone

Bekijk ook onze videotest van de nieuwe Leaf

De eerste Nissan Leaf zag er een beetje "speciaal" uit, is dat ook nog het geval voor deze tweede generatie?

Minder, hij oogt iets klassieker en daardoor tegelijk ook een pak mooier. Die Leaf Mk I was inderdaad een wat vreemde verschijning, alsof de auto je meteen moest duidelijk maken dat hij niet helemaal "normaal" was. Een bewuste keuze, zo geeft Nissan nu wel toe. Deze 4,49 meter lange nieuwkomer valt minder op, hij kan gerust tussen diverse andere middelgrote hatchbacks gaan staan en past ook beter in het Nissan-gamma. Met zelfs wat visuele gelijkenissen met de jongste Micra.

Het dak, de C-stijlen en het grootste deel van de achterklep komen in een andere (zwarte) kleur dan het koetswerk, best wel trendy dus. De stroomlijn is natuurlijk wel weer geoptimaliseerd, dat helpt het rijbereik ook een beetje vergroten.

De looks zijn hier hoe dan ook niet het belangrijkste, wat dan wel?

Nissan is ervan overtuigd dat zijn nieuwe Leaf over veel meer troeven beschikt dan de "oude", ze zijn samengebracht onder de noemer Nissan Intelligent Mobility. Het gaat echt wel om meer dan een nieuwe auto, meer ook dan een nieuwe elektrische auto. Met dus een nog veel efficiëntere aandrijving, maar ook een voor dit segment verregaande vorm van autonoom rijden en een al even doorgedreven vorm van connectiviteit. Waaronder de Japanners ook verstaan de mogelijkheid om de auto thuis te gebruiken als elektriciteitsbron of opslagruimte. Er worden voor de volgende jaren diverse mogelijkheden voorzien, die stelselmatig ook in Europa en dus evengoed België zullen worden ingevoerd.

Maar wat verbeterde Nissan dan precies aan de aandrijving van zijn Leaf?

De elektrische motor is voortaan 150 pk (+38%) en 320 Nm (+26%) sterk, dat maximumkoppel is zoals bij elke elektrische auto al van bij het aanzetten beschikbaar. Vandaar aanzienlijk betere prestaties, de spurt van 0 naar 100 km/u kan bijvoorbeeld in 7,9 seconden. In de vorige Leaf was de batterij (op het einde van zijn carrière) 30 kWh sterk, in de nieuwe steekt er eentje van 40 kWh.

En voor later, het is nog niet geweten wanneer precies, wordt er zelfs zo'n 60 kWh beloofd. Waarmee de Nissan dan zowat eenzelfde rijbereik zou moeten halen als de bij ons (nog) niet verkochte Chevrolet Bolt en Opel Ampera-E.

En wat kan de Leaf nu al aan?

Volgens de nieuwe en al heel wat realistischere WLTP of voluit Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure heeft de Leaf vandaag een bereik van 415 kilometer bij uitsluitend stadsgebruik en 270 kilometer voor een mix van verschillende wegen. Reken in het "echte" verkeer dus op iets tussen de 250 en 300 kilometer, tijdens onze testrit op Tenerife raakten we met één laadbeurt zo'n 230 kilometer ver. Maar er zaten in ons parcours ook flink wat snelwegkilometers aan een dikke 120 km/u én vooral ook de steile beklimming naar de voet van de Teida-vulkaan, toch zo'n 2.400 meter boven de vlakbij gelegen zeespiegel.

Die tocht vroeg dus om veel energie, toen we na de lunch aan de terugreis begonnen was de voorspelde autonomie dan ook aanzienlijk lager dan de nog af te leggen afstand. Grote paniek? Nee hoor, in de afdaling kwamen er weer een pak kilometers bij en hadden we uiteindelijk nog een flinke reserve. Gek, het is alsof je in je benzine- of dieselauto plots de inhoud van de tank zou zien toenemen. Elektrisch rijden, het is toch een beetje anders...

En merk je vanbinnen meteen dat je in een "aparte" auto rijdt?

Wel, eigenlijk niet. Het interieur ziet er zowel keurig als nogal gewoontjes uit, in het instrumentenbord staat zelfs nog een klassieke snelheidsmeter. Ernaast is er een digitaal scherm van 7 duim, er zit er ook nog eentje (van het aanraaktype) in de middenconsole voor het infotainment. Echt premium - lees: van pakweg Infiniti-niveau - is de afwerking zeker niet, zo worden er nog behoorlijk wat harde plastics gebruikt. Maar als Nissan de auto aan een scherpe prijs wou aanbieden, moest er natuurlijk ergens worden bespaard.

De batterijen zitten onder de passagiersruimte, vandaar een iets hogere zitpositie. Ze nemen weinig of geen laadruimte in, die is met 435 liter dan ook behoorlijk groot.

En wat is die e-Pedal eigenlijk?

Dat is een via een knop in werking te stellen functie waarmee de auto kan wegrijden, versnellen, vertragen en desgewenst ook weer volledig stoppen met slechts één pedaal. Het gaspedaal dus. Als je dat lost, zorgen zowel de regeneratie als de mechanische remmen ervoor dat de auto automatisch aan snelheid verliest en ook tot stilstand kan komen, waarbij ook de remlichten gaan branden.

Natuurlijk heeft hij ook nog een klassiek rempedaal, daar kan je bij nood ook nog altijd op gaan staan. Het was even wennen tijdens onze testrit, voor sommige haardspelbochten gingen we iets te vroeg en voor andere iets te laat van het gas. Maar het werkt dus wel, we daalden zelfs een hele berg af zonder ook maar één keer zelf te remmen. Zelfs op een steile helling blijft de auto, met deze op elke Leaf standaard voorziene e-Pedal, staan zonder dat je het rempedaal moet indrukken. En het helpt je autonomie nog wat vergroten ook. Voor de volledigheid, de BMW i3 heeft een gelijkaardig systeem.

Leuk toch, welke snufjes zitten er nog op en aan de nieuwe Leaf?

Een nog wat straffere parkeerassistent, ProPilot Park gedoopt. Die heeft zelfs geen andere auto's meer nodig om er zich een plaatsje tussen te zoeken en op te zetten, het sturen, voor- en achteruitrijden en ook het remmen gebeuren allemaal automatisch. Je moet alleen de vinger op de daartoe voorziene knop houden. Met dank aan een hele resem sensoren en radars, natuurlijk.

De Leaf is ook voorzien van Nissan's strafste ProPilot-technologie, als je tenminste voor het duurste Tekna-uitrustingsniveau kiest. De auto blijft netjes binnen de lijnen van zijn rijvak rijden, vertraagt en versnelt automatisch en waarschuwt je tijdig als je toch weer moet overnemen. We kennen het al van andere (duurdere) auto's, echt overtuigen doet dit soort halve 'oplossingen', waarbij je hoe dan ook nog altijd zelf het stuur moet vasthouden, ons nog altijd niet. Maar meer mag nog niet, de wetgever laat het nog niet toe.

Valt er nog iets over het rijgedrag te vertellen?

Dat het met het comfort en zelfs de rijdynamiek, voor zover dat laatste voor dit soort auto echt van groot belang is, best wel meevalt. Dat doet ook de geluidsisolatie. De elektromotor hoor je natuurlijk sowieso niet, maar de ontwerpers en ingenieurs slaagden er ook goed in andere mogelijke storende rijgeluiden uit het interieur te weren.

En wat kost de nieuwe Nissan Leaf?

Het Visia-basismodel begint bij 33.140 euro, batterijen inbegrepen. Een wat beter uitgeruste Accenta is er voor 35.140 euro, de nog wat hippere N-Connect kost 36.540 euro en de Tekna-topuitvoering (met onder meer ProPilot) 38.140 euro. Voor de lancering is (of was) er ook een 2.Zero Edition-versie met een rijke uitrusting van 36.990 euro, maar die is al zowat volledig uitverkocht. In Vlaanderen kan je nog altijd rekenen op een premie van 2.500 euro, betaal je geen inschrijvings- en geen jaarlijkse rijtaks en kan je - als bedrijf - de auto ook tot 120% fiscaal aftrekken.

Nog iets over de laadtijd van de Leaf-batterijen?

Als het met slechts 10A kan, duurt het 21 uur om ze weer volledig op te laden. Met een meer voor de hand liggende 32A Wallbox kan het in zo'n 7,5 uur en met in een Europa al vrij goed verspreide CHAdeMO-quick charger zit je na 40 tot 60 minuten al aan 80% van de capaciteit. Ja, tanken gaat hoe dan ook nog altijd wat sneller...

Het AutoWereld-oordeel?

Een enorme stap vooruit, deze tweede Leaf. Hij ziet er beter uit, biedt meer comfort en rijplezier, presteert sterker én beschikt over een aanzienlijk grotere autonomie. Plus een reeks snufjes die er helemaal een auto van de toekomst van maken. Tesla uitgezonderd, is het meteen weer de strafste elektrische auto op de markt.

En heeft de Leaf al veel concurrenten?

Nee dus. Er is al de kleinere Zoé van partner Renault, er is de recent wat opgefriste BMW i3 en i3s en er is ook een elektrische Golf. Maar de grootste concurrent is voorlopig toch de Hyundai Ioniq. Nissan wil van zijn tweede Leaf minstens twee keer zoveel exemplaren verkopen als van de eerste. Misschien niet echt omdat hij twee keer beter is, wel omdat wordt aangenomen dat de markt van elektrische auto's de volgende jaren stevig gaat groeien. Maar het aanbod wordt natuurlijk ook een pak groter...

In dit artikel : Nissan, Nissan Leaf

Geschreven door op