Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid (2017)

De autowereld verandert, dat is zeker. De krachtigste Panamera is voortaan een hybride. AutoWereld maakte kennis met de machtige Turbo S E-Hybrid.

195.306 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Vergeet de diesel, in België kiest tegenwoordig zo'n 90% van de Panamera-klanten voor de hybride versie. De huidige generatie is een pak efficiënter dan de eerste, ze combineert de drukgevoede 2,9 liter-V6 van 330 pk met een elektromotor van 136 pk. Straf, maar voor Porsche kon het nog beter.

Vandaar de Turbo S E-Hybrid, voorlopig alleen verkrijgbaar met het "gewone" Panamera-koetswerk en dus nog niet als Sport Turismo. We noemden dat nieuwe model in de inleiding al machtig, maar vertellen natuurlijk ook graag waarom.

  • 4 liter-V8 op benzine van 550 pk en 770 Nm
  • Elektromotor van 136 pk
  • Totaal bruikbaar vermogen van 680 pk
  • Maximaal koppel van 850 Nm vanaf 1.400 opm
  • 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden, naar 200 km/u in 11,7 seconden
  • Ook als Executive met verlengde wielbasis

Zaten we daar echt nog op te wachten?

Heeft er sowieso iemand een prestigewagen als de Panamera (of vergelijkbaar gerief) nodig om een beter leven te leiden? Natuurlijk niet, maar dat neemt niet weg dat zo'n nieuwe topversie toch weer wat klanten gelukkig(er) kan maken. Waarmee we vooral bedoelen dat het in dit segment eigenlijk nooit gek genoeg kan worden. En nog iets. Veel Panamera-klanten dromen misschien wel van een 911, maar kunnen daar om praktische redenen (het 'grote' gezin, de boodschappen, het visgerief...) niet mee rijden. Wel, voortaan kunnen ze dus ook kiezen voor een Panamera-variant die krachtiger is dan zelfs de strafste sportwagens van het merk (de door de racerij geïnspireerde 911 GT2 RS even buiten beschouwing latend).

Hebben we je aandacht? Lees dan zeker verder.

Tijdens de presentatie in het westen van Canada liet Porsche ons de Panamera Turbo S E-Hybrid ook testen op een circuit, het Vancouver Island Motorsport Circuit. Slechts een goede 2,3 kilometer lang, maar gezegend met liefst 19 bochten. Hoge snelheden haal je er niet, maar de korte en heuvelachtige rollercoaster-omloop is heel technisch en vraagt om de nodige stuurmanskunst als je er snelle tijden wil realiseren. En ook om een goede auto natuurlijk.

Met een 2,3 ton zware wagen het circuit op, is dat wel een goed gedacht?

De auto weegt leeg 2.310 kilo, om helemaal precies te zijn. Of dus nog een pak meer met chauffeur en een gevulde brandstoftank. En toch, die "last" hebben we op geen enkel moment gevoeld. De Turbo S E-Hybrid liet zich met zo'n gemak van bocht naar bocht sturen dat het zelfs een beetje in slow motion leek te gebeuren. Alsof we helemaal niet zo snel gingen, terwijl dat best wel het geval was.

We reden de hele tijd in Sport Plus, maar ontdekten op een circuit zelden zo'n indrukwekkend compromis tussen comfort en efficiëntie. Natuurlijk had een van de krachtige 911's ons allicht wel losgereden, maar dan zou de chauffeur daar toch enige moeite voor hebben moeten doen.

En waar dankt de Panamera Turbo S E-Hybrid zo'n goed rapport aan?

Zijn luchtvering natuurlijk, maar zeker ook het feit dat zijn fenomenale maximumkoppel van 850 Nm al vanaf 1.400 opm beschikbaar is. Elke druk op het gaspedaal, bij het uitkomen van een trage bocht of het "aanvallen" van een recht stuk, zorgt voor een razendsnelle en tegelijk heel lineaire reactie. De kicks zonder de brutaliteit die er soms bij hoort, dat is het zo'n beetje. In een auto die je straks ook weer toelaat de boodschappen voor een hele week te doen of met vier personen op reis te vertrekken.

Goed, dat is het resultaat van de fijne technologie in de auto. Maar waarover spreken we dan precies?

Het hart van de auto blijft de V8 uit de Turbo-versie van de Panamera, 550 pk sterk. Hij werkt samen met een elektromotor van 136 pk en 400 Nm, het totale bruikbare vermogen en koppel bedragen 680 pk en 850 Nm. En vooral in de Sport- and Sport Plus-modi verloopt dat samenspel steeds met het oog op zo straf mogelijke prestaties. Als de 550 paarden van de V8 af en toe toch nog eens wat zouden te kort schieten, komt de elektrische motor helpen.

De slimme elektronica zorgt er ook voor dat de batterij altijd voldoende geladen is om voor zo'n boost te kunnen zorgen. In de hybride gebeurt dat herladen en dus ook de samenwerking tussen de twee krachtbronnen op een andere manier, dan primeert de daling van het brandstofverbruik. En in de stand voor puur elektrisch rijden tenslotte raak je ook een 50-tal kilometer ver zonder dat de V8 moet aanslaan.

Waardoor de auto in België dus nog altijd in een fiscaal gunstig regime terechtkomt, zijn theoretische CO2-uitstoot bedraagt slechts 66 gram per kilometer. Of in de praktijk nog minder als je er in slaagt om elke dag alleen op de batterijtjes op het werk en 's avonds ook weer thuis te geraken. Maar zou je dan zo'n Turbo S E-Hybrid kopen?

We hebben nog niets over het interieur verteld.

Voorin is dat identiek hetzelfde als in de Panamera Sport Turismo waarvan we hier eerder al een testrapport brachten. Even doorklikken dus, we vertellen er wel nog bij dat je deze Turbo S E-Hybrid ook als iets langere en (achterin) ruimere Executive kan krijgen.

Het AutoWereld-verdict?

Een geweldige machine, hij combineert de economische troeven van de E-Hybrid met al het leuke van de Turbo. En hij maakt het dus zelfs nog wat leuker, je komt bijna aan zoiets als een 918 voor vier personen. Behoorlijk irrationele auto natuurlijk, maar dat kan je van wel meer Porsches zeggen. En met deze variant kan je je tenminste nog verdedigen (of jezelf overtuigen) met het ecologische en fiscale verhaal. De aankoopprijs is ook wel om van achterover te vallen: 190.550,80 euro. Met wat leuke opties erbij dik boven de 200.000 euro dus.

En heeft de Panamera Turbo S E-Hybrid ook nog concurrenten?

Strikt genomen niet, tenzij je de auto als een soort statement ziet. Dan zou hij klanten van de strafste Tesla Model S-versies misschien wel terug naar de wereld van de "normale" auto's kunnen halen. Al moeten we dat natuurlijk nog even afwachten, de 100% elektrische Tesla is trouwens aanzienlijk minder duur (en ook minder krachtig). Bij de andere Duitse merken zien we voorlopig nog niets dat zich ook maar enigszins met deze geweldige Porsche laat vergelijken, dat is wel zeker.

 

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Geschreven door op